Gå till innehåll

Novemberfestivalen 09


Norbert

Recommended Posts

Yay! =D Vann med båda mina filmer! HELT STÖRT! Kul att jag åkte dit o tävlade med sällsynt öde men vann med Plopp. Fattade inte det! Var helt nära på att ramla ihop på scenen efter xD

 

Gillade "Tempus" jätte mycket!!! Älskade att historian var baklänges o allt =) och "För Maria var oxå bra med de gamla kläderna och så :) lite för mycket teater för just mig men riktigt bra (Y)

 

Nästa år kommer jag in som mellanvikt (om jag vinner deltävlingen i östergötland) men då kommer jag ha mer "mogen" film då sällsynt öde är lite äldre ^^ (ca 2/3 år gammal)

Hoppas vi möts där då! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det märktes att du blev shockad av vinsten med Plopp. Den var som en frisk bris bland all hjärtesorg, mentalsjukdom och filosofi. :)

 

Håller med om "För Maria". Bra jobbat med kostym och smink!

 

Överlag får jag säga att jag är nöjd. Rätt filmer vann. Lite besviken blev jag dock när min absoluta favorit "Grattis John" inte kammade hem nåt pris. :P

 

Hoppas själv kunna komma tillbaka med något helt annorlunda nästa år. Man måste passa på medan man fortfarande är ung nog för tungvikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

JA det var ju en fantastisk helg! Lyckades inte kamma hem något pris med min film "Cogito", men det var ju absolut för mycket talang och för mycket folkhögskolor och högskolor för att vi skulle ha någon chans. Längtar tills man får tag i lite riktig teknik på högskolor eller dylikt. Men det var otroligt kul varjefall! Tycker att vissa filmer som vann var vinnarfilmer, men många som jag älskade lämnades utanför. Bland annat "Grattis John", "Guldfisken" etc.

 

Tempus var ju stört snygg! Ni filmade med en systemkamera om jag inte misstar mig? Bra jobbat varjefall. Desamma till alla andra! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Cogito tyckte jag var ruskigt bra. Oväntad vändning. Han som satt bredvid mig vred sig i smärta i slutet. :) Jag är tekniknörd, så frågan är oundviklig. Vad filmades den med? Tempus filmade jag med HV20 och hemmagjord 35mm-adapter.

 

Håller med om att det var många skolade talanger där. Det var första gången för mig, så nu vet man i alla fall var nivån ligger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad roligt o höra!

 

Vi filmade våran med en Panasonic HVX200. Ingen av oss i Triple T productions går någon media linje så vi lånar saker från halmstads kulturskola, och kameran är väll egentligen det enda reko de har. Vi har urusla utomhusmikrofoner som vi måste linda in i halsdukar för att det ska bli noll vindprassel. Sedan måste man sitta i evigheter och mixa ljudet så att det inte låter fattigt. Så det är tungt. Men så är det att vara 17. Nödlösning efter nödlösning. Men roligt var det!

 

Jaja okaj! Därav det proffsiga skärp djupet. Var helt säker på att ni körde på någon av canons senaste eller så. Hur gjorde du den hemgjorda 35mm adaptern?

 

Ja exakt, förkovrande var ju huvudtemat hos oss, sen var det väldigt roligt att få visa filmen också. :) Men har gjort en liten uträkning av denna festival samt de tidigare festivalerna, och det som verkar gå hem är:

 

Familjedrama: Unge/ Ungar har problem med sina föräldrar.

 

Ungdoms drama (pluspoäng för erotiska scener!): Ungdomar är förvirrade!

 

Komik!: Säger sig självt.

 

Animationer: Inte speciellt krävande animationer, men gulliga.

 

Men som sagt så förtjänade de flesta filmerna sitt pris. :]

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna om ''För Maria'' :)!

Hihi, kul att den var teater, har aldrig regisserat teater :D men nu vet jag ju att jag kanske kan det med, tihi!

Får se om jag tävlar med filmen jag håller på med nu nästa år, ännu ett kostymdrama :P!

 

Gillade de filmerna jag hann se väldigt mycket med, missade tyvärr tempus, sällsynt öde och kom in under visningen av cogito men det jag hann se var bra :).

Plopp var jätte söt :)! Värdig vinnare av sitt pris.

 

Blev också väldigt ledsen att inte Grattis John tog hem några filmer, det är mina vänner som gjort den, bland annat min mentor som regisserat så vi alla från Molkom hejade ju på den :)!

 

Tror min favorit var ''Kom närmare'' faktiskt, synd att inte den vann något men Maria Eriksson fick ju ta hem pris iallafall :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, filmen ska ha det där lilla extra, oavsett genre. Man ska tänka på att man gör en film för att få en publik att reagera. En lärdom jag själv drog.

 

Jaja okaj! Därav det proffsiga skärp djupet. Var helt säker på att ni körde på någon av canons senaste eller så. Hur gjorde du den hemgjorda 35mm adaptern?
Nästa film blir med största sannolikhet skjuten med Canon 7D. Den hade inte kommit när vi filmade Tempus så man tog vad man hade. Blev själv positivt överraskad av hur den såg ut på stora duken. Här har jag en guide till mitt adapterbygge: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22545&highlight=lantis35
Länk till kommentar
Share on other sites

Guldfisken var rätt lik Donnie Darko tyckte jag men en liten besvikelse att Grattis John inte vann. Riktigt fan av den filmen! Vart kan man få tag på den? Vem har animerat den? Behöver någon som kan rita till min kommande film som jag ska göra och animeringen i Grattis John är typ exakt det sättet jag vill ha det! Fick massor inspiration av den!

 

Btw, filmade sällsynt öde med en XM2a från min skola ^^ och plopp var någon Dell scanner men till nästa film ska vi fixa oss en riiiiktigt bra kamera och adaptrar och ljus m.m. Sällsynt öde var ett skolprojekt så vi hade inte så jätte mycket tid på oss att göra den men den vart bra tycker jag =) den ska i alla fall till Nuff ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet hur man gör det och kan göra det då jag animerar en hel del ;). Så om ditt projekt blir verklighet så kan jag hjälpa dig.

 

Nice =D Ska ha det i minnet tills när det blir dags =)

 

Kanske blev lite för mycket Off Topic med detta ^^ men tillbaka till novemberfestivalen 09 =D Hur många planerar att försöka komma med nästa gång?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...