Gå till innehåll

Koppla två skärmar till samma dator?


Raw

Recommended Posts

Hejsan

 

Jag har en HP med en HDMI utgång på och där har jag kopplat in min HD-skärm så det fungerar finfint :bire Sen har datorn också en VGA-utgång och där vill jag koppla in min Vanliga skärm som är en normal platt dataskärm (alltså inte HD).

 

Jag vill alltså ha två skärmar till samma dator , en på HDMI-utgången och en på VGA-utgången. Men problemet är att datorn hittar inte den andra skärmen på VGA-utgången. Den säger att det finns ingen skärm där. Jag har testat att starta om datorn och kopplat ur HDMI-skärmen för att endast köra på VGA-skärmen men det vägrar!

 

Är det någon konfiguration jag måste göra eller hur fungerar det? :q

Skärm Problem.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hittade jag denna "faktasida" om min dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01331263&lc=en&cc=dk&dlc=en&product=3665470&lang=en#N884

 

Jag läste delen "External I/O ports" och där stog det om vga-porten: VGA>One (disabled due to the installation of a graphics card)

 

Vad menar dom med det? Kopplade dom ifrån den vid installationen av grafikkortet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag tolkar allt rätt nu så ligger det till så här.

 

Din dator har/hade en inbyggd grafikenhet med en VGA-port på moderkortet. Det är avstängt pga att du har ett separat grafikkort.

 

Men om vi tittar på ditt grafikkort enligt den sida du anger så har du tre gränssnitt på kortet, HDMI, DVI och Svideo.

DVI är det som är den "normala" skärmuttaget. Alltså det är i DVI porten du ska koppla din datorskärm. Till HDMI kan man sen koppla en TV mot, likaså S-video om du har äldre apparater. Svideo är dock analog och klarar inte HD motsv. som HDMI och DVI gör som dessutom är helt digitala.

 

Så det är HDMI och DVI portarna du ska använda, inte VGA.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Nej, det är det inte. DVI-I (vilket, enligt nVidia alla 8600-kort ska ha) är en dubbel standard med både analogt & digitalt gränssnitt. Man behöver ingen som helst konvertering däremellan. Om det är -I vill säga.

Raw, adaptern du har från DVI till VGA, följde den med datorn, eller köpte du den löst? *nyf*

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pratar inte om gränssnittet till DVI utan VGA-portenfortfarande. Jag vet att en DVI-I kan leverera VGA-signal. Men nu pratade jag om den fysiska saken, och inte vilken signal den levererar.. Han har en separat VGA-port; RGB connector, D-sub 15, mini sub D15 kalla den vad ni vill. Den är i hans fall avstängd pga. externt grafikkort. Om jag inte missuppfattat hans förklaring över hur datorn är byggd.

MEN Vad jag missade att skriva var just att även om DVI är digital så kan den även lösa analoga RGB/VGA-signaler

Så, konvertera eller inte, möjligen att jag kallar det fel, men menade konverter = adapter. Lite otydlig där kanske.

http://www.pothasttechnologies.com/ebay/cables/images/DVI_to_VGA_adapter.jpg

Jag tror sen att allt är avklarat eftersom inlägg nr4 dök upp så jag släppte jag det.

 

men skitsamma.. vi är utanför boxen nu ändå. Du pratar signal jag pratar fysisk port.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppla! Nu såg jag att han menade att han kopplat in sig på datorn INBYGGDA vga-port...

Hää, då förstår jag hur du menade :-)

Raw, om din burk har minsta likhet med min hemma-burk, så hittar du vad du söker i BIOS. Vet inte exakt vad variabeln heter i just din dator, men på min Asus-planka (gillar egentligen inte Asus, kör Gigabyte i studion, men fick hela burken gratis så jag klagar inte :)) heter det IGP (Integrated Graphic Processor).

Aldrig använt funktionen, men av BIOS att döma ska det inte vara några problem alls. HP BORDE inte vara sämre dom tycker man.

Dock så är det ingen bra lösning. Datorns interna grafikkort har piss-usla egenskaper. Om du kopplar in en adapter på DVI-utgången istället så kan du koppla upp monitorn där istället. Då kan du använda grafikkortets integrerade funktioner även på den skärmen, vilket gör en värld av skillnad. Är så jag själv kopplat hemma genom mitt ATI 4870.

I studion är det lite roligare dock, där kör jag quadra-head via ett Matrox Parhelia-kort :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...