Gå till innehåll

Encore DVD2 i 64-bits Windows 7 ultimate


Pehrbau

Recommended Posts

Det går inte att installera Encore 1.5 i Windows 7. Detta krävs för att kunna installera version 2.0 eftersom installationsprogrammet ej söker i DVD-enheten utan bara på hårddiskarna.

 

Vid telefon med support Adobe så visste man inte hur detta skulle lösas utan rådde mig att installera version som trial och sedan efter trettio dagar lösa problemet.

 

Men systemet svarar att trialperioden är över och det stämmer efter flera års användning. Jag har alla skivor från tidigare versioner men det hjälper inte. Vill helst slippa köpa CS4 när man också måste betala för medföljande Premiere CS4 som jag inte använder.

 

Har flera råkat ut för detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går inte att installera Encore 1.5 i Windows 7. Detta krävs för att kunna installera version 2.0 eftersom installationsprogrammet ej söker i DVD-enheten utan bara på hårddiskarna.

 

Vid telefon med support Adobe så visste man inte hur detta skulle lösas utan rådde mig att installera version som trial och sedan efter trettio dagar lösa problemet.

 

Men systemet svarar att trialperioden är över och det stämmer efter flera års användning. Jag har alla skivor från tidigare versioner men det hjälper inte. Vill helst slippa köpa CS4 när man också måste betala för medföljande Premiere CS4 som jag inte använder.

 

Har flera råkat ut för detta?

 

Om du gör en uppgardering av tidigare windows (ink Encore 1.5 installerat) till windows 7 kanske det funkar? Du kan också köra program i 7 som XP genom att högerklicka på dem och välja det. Prova am det går med 1.5 installations filen.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det gick inte heller i XP-läge. Vad värre var är att jag förlorade kontrollen över DVD-enheten ock´så i Windows 7 läge. Jag gjorde nog något dumt. Tack vare att jag hade en immige fil som backup så gick det lätt att återställa C till grundläge.

 

Nu får jag höra med Adobe kundservice hur jag kan läsa problemet med att läsa den tigiare versionen för att kunna uppgradera. Om det går att få något svar från dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går inte att installera Encore 1.5 i Windows 7. Detta krävs för att kunna installera version 2.0 eftersom installationsprogrammet ej söker i DVD-enheten utan bara på hårddiskarna.

- Har du kunnat installera uppgraderingen förut?

- Om ja, på vilket operativsystem?

- Kan du öht starta installationen av Encore 2.0 i Win 7?

 

Vad jag vet så skall uppgraderingsproceduren inte vara annorlunda bara för att man byter OS. Däremot vet jag att Win 7 inte riktigt kommer överrens med alla optiska enheter än och att det kanske är där problemet ligger. Microsoft jobbar på att fixa problemet, men jag vet inte när dom beräknar vara klara.

 

Jag förstår dig ang uppdateringen till CS4. Uppgraderingen från Encore x.x till Encore CS4/Premiere Pro CS4 kostar 2.996 ex moms och man kan om man vill installera *enbart* Encore CS4 om det kan vara till någon tröst. Du behöver alltså inte öht installera Premiere Pro. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska jag vara helt ärlig är jag rätt osäker på om 2.0 ens bränner i Windows 7. CS3 hade problem med Vista (Microsoftrelaterat) och CS4 i Windows 7 (också Microsoftrelaterat)...

 

Så jag är tveksam... men det är trist att behöva köpa ett program man inte vill ha.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Encore 2 körde jag under XP i flera år utan problem och installerade som uppgradering från version 1.5 som i sin tur var en uppgradering från version 1.

 

I Windows 7 fungerade starten av installationen av version 2 men sedan letade programmet efter en installerad version av 1.5. Det gick inte att installera 1.5 i Windows 7 och skivan verkade programmet inte ta någon hänsyn till.

 

Jag behöver inte bränna från Encore 2 utan brukar bara göra en iso fil och sedan bränna i Nero. Det går att klara sig med Nero men tyvärr finns inte alls de bra möjligheter som Encore här med olika språk och subtitle spår t ex.

 

Nåväl, nu är jag så gammal att jag nog inte orkar med så stora projekt jag haft de senaste åren så det får nog räcka med Nero vad gäller själva skapandet av DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har nu lyckats installera TRIAL av DVD2 i Virtual XP-mode. Det funkar men inte lika stabilt som det gjorde med XP. Det går också att generera iso filer.

 

Däremot gick det inte att installera DVD 1.5. Inte heller hittar DVD2 installatioen vare sig DVD1 eller DVD1.5 skivorna i DVD-enheten utan det krävs att den tidigare versionen skall vara installerad. Adobe supporten verkar tämligen ointresserad så tydligen är det slut på användningen av Encore för min del.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte fått ngt svar från teamet heller (tjatar igen)... Till (ett trist) försvar är det faktiskt 6 år sen 1.0 kom och nästan 4 år sen 2.0 kom. Att dom inte fungerar i ett operativ som knappt fanns på ritbordet är inte mycket att göra åt...

 

Men det är trist...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Final report.

 

Efter kontakt med Adobe UK support fick jag en artikel på denna länk:

 

http://kb2.adobe.com/cps/332/332501.html

 

Under punkt 3 beskrivs hur uppgraderingen skall gå till. Det stämmer för ej för Encore DVD 2 men fungerar för version 1.5.

 

I 64 bits Windows 7 Virtual XP mode går det att installera version !.5 och troligen också 1.0. För 1.5 uppmanas man ange serienumret för version 1 och sedan fungerar det. Detta går inte att göra i för version 2 utan därför måste antingen version 1 eller 1.5 finnas installerad för att uppgradering till version 2 skall fungera.

 

I mitt fall hade jag tidigare lyckats installera Encore DVD 2 trial och den måste avinstalleras innan man kan installera den riktiga versionen.

 

När jag testat version 2 och sett att det fungerar om än något slöare än i gamla XP så avinstallerade jag version 1.5 som nu inte längre behövs.

 

Jag har märkt att det är kritiskt med hur stor yta man avänder av den yta som bestäms av virtuella systemet. Drar man ut ramarna för långt kraschar programmet men det är lätt att starta om den virtuella maskinen.

 

Det ursprungliga problemet för mig var nog att jag inte hittade installationsskivan från XP mode men det fungerar nu. Däremot startar inte installationen automatiskt utan man får leta reda på setup filen. Filnamnen på skivan ser litet konstiga ut troligen pga att jag har valt svenska som system språk.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Efter att ha slutfört ett projekt med Encore 2 i XP virtuell miljö så tänkte jag våga mig på ett nytt försök att installera direkt i Windows 7.

 

Till min förvåning kunde jag installera version 1 den här gången. Nästa steg blev att prova version 2 eftersom jag hade 1 installerad. Det gick däremot inte. När hela installationen var klar så kom det upp en ruta som sa att systemet var inte uppgraderat och jag fick ha kvar version 1 under Windows 7 där det fungerar. Min fungerande version 2 under XP miljö fungerar fortfarande lyckligtvis.

 

Jag försökte nu uppgradera från 1 till 1,5 men det gick inte för OS var inte korrekt. OK, det finns en liten uppgradering till 1 från 2003 som jag nu installerade efter att ha hämtat den på nätet. Försökte igen med Version 2 men det gick inte. Försökte med version 1.5 och samma resultat. Det verkar inte gå att få igång Encore DVD2 under Windows 7 men däremot Encore DVD 1.

 

Som tur är fungerar version 2 under XP i virtuell miljö fortfarande. Tyvärr är det en aning trögt och inte lika piggt som det var på samma maskin innan övergången till Windows 7.

 

Mina andra Adobe program Audtion 2, AfterEffects CS4 och Photoshop CS2 fungerar däremot.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Slutrapport om Encore 2.

Jag fick trots viss framgång med version 2 i XP-miljö under Windows 7 ge upp och uppgradera till Premiere CS4 för att komma åt Encore CS4 som numer inte säljs separat.

CS4 fungerar direkt i Winddows 7 64-bit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...