Gå till innehåll

film av privatperson


Najka

Recommended Posts

Det verkar som att man måste ha ett produktionsbolag för att få visa upp sin film på festivaler. Kan det inte vara så att några kompisar i tjugo års åldern har gjort en film de tycker är bra och vill visa upp, kan få göra det? Utan att det ska vara något krångel med distrubition och sånt shit. Hur GÖR man för att nå ut på en mer seriös nivå, utan att ha ett jäkla bolag av någon sort? Jag vet att man kan lägga upp filmen på Internet. Nej vänta, det går inte heller för min film råkar ligga på 1.6 GB.

Människor som arrangerar filmfestivaler, är de medvetna om att det finns grupper som gör film för att de brinner för det och tycker det är skitkul, utan att ha några pengar involverade? De tar hela processen seriöst och vill komma någon vart med filmen, men ett problem: Filmen har inte blivit finasierad mer än av personerna som gjort filmen. Det finns inget produktionsbolag eller filmbolag. Bara ett starkt gäng som älskar vad de gör. Klart det gör, men att döma av alla hemsidor jag varit inne på och kollat upp, verkar det vara en självklarhet att man ska ha ett produktionsbolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går utmärkt att skicka in en film ändå till de allra flesta festivaler, men du kan inte räkna med att bli visad, det beror ju på filmens konstnärliga (och tekniska) kvalitet. Men om ni är i 20-årsåldern så har ni många fördelar på festivaler som är riktade mot unga, gå t ex med på dvoted.net och kolla in festivallistorna där.

Självklart så måste ni komprimera filmen om ni ska visa den på internet, eller så lägg upp en (komprimerad) trailer på youtube och lägg upp själv filmen så den går att ladda ner med en torrent. Fast de flesta skulle nog försöka på festivaler först...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...