Gå till innehåll

Var kan man köpa filmrullar?


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Det känns som att du borde läsa och lära dig lite mer innan du går och köper 35mm film. Vad hade du t.ex. tänkt filma filmen med? HAr du kollat upp vad det kostar att hyra en 35mm filmkamera, framkalla filmen, osv?

 

Film kan du t.ex. köpa från Andec i Tyskland: http://www.andecfilm.de/en/e_start.htm

 

Läs för övrigt gärna tråden som finns rakt ovanför den här tråden (FAQ-tråden). Där hittar du svaren på många frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns som att du borde läsa och lära dig lite mer innan du går och köper 35mm film. Vad hade du t.ex. tänkt filma filmen med? HAr du kollat upp vad det kostar att hyra en 35mm filmkamera, framkalla filmen, osv?

 

Film kan du t.ex. köpa från Andec i Tyskland: http://www.andecfilm.de/en/e_start.htm

 

Läs för övrigt gärna tråden som finns rakt ovanför den här tråden (FAQ-tråden). Där hittar du svaren på många frågor.

 

Jag har filmat med DV så mycket nu att jag vill ha en filmkänsla i mina filmer framöver, så därför vill jag filma med film. Jag har jämfort med en film jag såg hur kvalitén och looken blir om man filmar med 8 mm film, 16 mm film och 35 mm film. 16 mm film och 35 mm film var det bästa men den allra bästa var den dyraste också: 35 mm film. 8 mm film blir mer suddigare. Annars kanske 16 mm film skulle passa mig som nybörjare mer.:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har filmat med DV så mycket nu att jag vill ha en filmkänsla i mina filmer framöver, så därför vill jag filma med film. Jag har jämfort med en film jag såg hur kvalitén och looken blir om man filmar med 8 mm film, 16 mm film och 35 mm film. 16 mm film och 35 mm film var det bästa men den allra bästa var den dyraste också: 35 mm film. 8 mm film blir mer suddigare. Annars kanske 16 mm film skulle passa mig som nybörjare mer.:)

 

Har du ett ebay konto? Köpte en rysk 16mm kamera, krasnogorsk- 3 för 600kronor via ebay. en helt okay kamera för att lära sig på...men 16mm är fortfarande väldigt dyrt. Mitt råd är att börja plåta stillbilder analogt för att få en uppfattning om hur film och ljus hör i hop! Det är vrål kul med film! dyrt som fan, men jävligt fränt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du ett ebay konto? Köpte en rysk 16mm kamera, krasnogorsk- 3 för 600kronor via ebay. en helt okay kamera för att lära sig på...men 16mm är fortfarande väldigt dyrt. Mitt råd är att börja plåta stillbilder analogt för att få en uppfattning om hur film och ljus hör i hop! Det är vrål kul med film! dyrt som fan, men jävligt fränt...

 

Alla 16 mm kameror jag sett och söker på verkar vara 20-30 år gamla. Finns det inga nyproducerade 16 mm filmkameror?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla 16 mm kameror jag sett och söker på verkar vara 20-30 år gamla. Finns det inga nyproducerade 16 mm filmkameror?

 

Visst finns det nyproducerade 16mm filmkameror, du hittar t.ex. Arris kameror här: http://www.arri.de/camera/16_mm_film.html

 

Men du får ha gott om pengar om du ska köpa en ny och fin 16mm kamera. Chansen är väl ganska liten, men du kan ju kolla om några av grejerna från den här annonsen finns kvar: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=23588

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir till ett vansinne för en nybörjare att börja köra 16! Pröva S8 istället och det finns en mängd professionella kameror och filmer som nästintill lyckas efterlikna en billigare 16. Kolla ebay eller hör av dig till Björn Andersson för en Beaulieu.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Men du får ha gott om pengar om du ska köpa en ny och fin 16mm kamera. Chansen är väl ganska liten, men du kan ju kolla om några av grejerna från den här annonsen finns kvar: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=23588

 

Jag vill avråda från att handla med honom i annonsen där om ni får tag på honom. Sen ett halvår har han gått under jorden och vill inte avsluta andra affärer. PMa för mera info.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med! börja med super 8! en väldigt bra format att börja med! kameror kan du hitta väldigt billigt på tradera eller blocket från 100 kronor och uppåt! :) Sedan finns ju andec.de som funka väldigt bra som lab. Att köpa en ny 16mm kamera är inte okej, det blir bara dyrt. Att en kamera är 20-30 år gammal, är ingen fara, visst det är alltid en risk när man köper via ebay om prylen funka eller ej, men det är helt klart värt det om kameran i fråga inte kosta överdrivet mycket....men ja råder dig till att starta med super8 och ta stillbilder analogt. bus kul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är för övrigt en extrem skillnad mellan 20 år gamla videokameror och 20 år gamla filmkameror. Videokamerorna är idag bara skräp, medans filmkamerorna bara är lite äldre. ;)

 

Men finns det inga nyproducerade 8mm filmkameror då? varför ska man börja med 8mm för? Kommer det att se ut likadant som alla andra gamla 8 mm filmkameror gör eller liknar nyproducerade 8 mm filmkameror mer videokameror i looken?

 

Om alla filmkameror hade haft firewire ut och ingång hade man sluppit skicka det på framkallning iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men finns det inga nyproducerade 8mm filmkameror då?

 

Nej, det gör det inte.

 

En väldigt viktig fråga här är: Varför vill du ha en ny kamera? Är det för att du ska kunna lita på kameran, att du ska veta att den är i bra skick?

 

Köp i så fall en Beaulieu 4008 eller 6008 och få den servad hos Björn Andersson här i Sverige. Då får du en suverän kamera som är så gott som ny. En 8mm kamera i bättre skick än en nyservad Beaulieu (som kommer från Björn Andersson) är svårt att hitta. Folk över hela världen skickar sina Beaulieukameror till honom, han är en Beaulieu-expert.

 

varför ska man börja med 8mm för?

 

Eftersom det är den billigaste filmsorten att börja med. Du kommer att göra misstag, och de misstagen kommer du att lära dig av. Och de misstagen blir billigare på 8mm film än vad de skulle bli på 16mm eller 35mm film.

 

35mm film är det bara att glömma helt och hållet, om du inte har en budget på hundratusentals kronor i "att-lära-sig-pengar".

 

Kommer det att se ut likadant som alla andra gamla 8 mm filmkameror gör eller liknar nyproducerade 8 mm filmkameror mer videokameror i looken?

 

8mm film är 8mm film och ser ut som 8mm film. Hur ser det ut då? Det beror på vilken filmemulsion (filmsort) du använder, vilken kamera du använder (optiken i kameran), om du har tillräckligt med ljus och bra exponering, osv, osv, osv.

 

Kolla in lite musikvideos på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=134 så får du se hur det kan se ut.

 

Lisa Lindal är filmad med en Canon 814 och Kodachrome 40. Nom De Guerre är filmad med samma kamera med 64T. Moto Boy och Hanna Liten är filmade med K40 (minns inte vilken kamera), Ellen of Sweden är filmad med en Beaulieu 6008 och 64T.

 

Kolla in lite provfilmer på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=137 , de har jag filmat med en Fujica ZC1000. Och här http://www.uppsalabildteknik.com/?page=131 har du provfilmer från Beaulieu 4008, Fujica ZC1000 och ett par andra kameror.

 

Alla är filmade med "gamla" kameror. En nyservad gammal Beaulieu är det "nyaste" du kan få i 8mm formatet.

 

En filmkamera är egentligen "bara en låda" som flyttar filmremsan framåt en ruta i taget. Optiken fokuserar bilden på filmremsan, och det är optiken som gör skillnaden i bildkvalitet mellan olika kameror.

 

Om alla filmkameror hade haft firewire ut och ingång hade man sluppit skicka det på framkallning iaf.

 

Ja, och hade de haft en liten slot för DVD-skivor så hade man kunnat få ut färdiga DVD-filmer med menyer och allting. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra förklarat av Uppsala BildTeknik förövrigt. Tänke bara förklara lite ytterligare fakta.

Priset för 3 minuter 20 sekunder filmtid för Super 8 med 18 bilder i sekunden. Kostar mellan 25 till 30 euro, beroende på filmsort.

För ca. 2 minuter 40 sek. 16mm film med 24 bilder i sek. får man betala omkring 80 euro.

Vad det kostar för 35mm har jag ingen uppfattning om.

 

Film är ett kemiskt förfaringssätt för upptagande av bilder, stillbilder eller film. I en videokamera eller digitalkamera är det kameran som gör bilden, medan en analog (förskräckligt ord!) kamera endast utsätter den ljuskänsliga emulsionen för ljus och därefter lagras ljuset på filmen. Men filmen är ännu känslig för ljus efter exponeringen och därför måste den göras okänslig för ljus i framkallningen samt fixeras för att bilden skall förbli kvar.

 

Mitt förslag till dig är att du helt enkelt måste börjar med stillbilds fotografering med film innan du går över till levande bilder. Så att du därigenom lär dig hur en film exponeras och fungerar osv. För önskar du en filmkamera mer firewire bör du kanske fundera varför du egentligen vill använda film. Men det är klart att vi alla här på detta forum önskar att fler skulle använda film, så i fall du verkligen vill använda det får jag önska dig välkommen till smalfilmens underbara värld!

 

Vartefter vi går längre in i den digitala åldern blir kemisk film allt svårare att förklara.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag är inte ett företag och ändå har jag köpt film från kodak och fuji.
Fuji säljer väll inte direkt super8? gör inte bara pro8 (bla) en ompaketering?

 

Och pressa lite på er talang och bidra med en formulering och kanske synopsis så kanske du kan få den sponsrad av Kodak ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

....

 

Om alla filmkameror hade haft firewire ut och ingång hade man sluppit skicka det på framkallning iaf.

 

 

Nya Sony HDCAM SR-axelkameran är väl en bit nära det, den borde ge väldig 35-mm-lika filmning, och ha elektronikens fördelar. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

JonathanJohansson89: Du jämför ditt DV-material med Hollywoodfilm.

 

För att nå dit behöver du först och främst HD-upplösning. 720p täcker dagens behov men är inte framtidssäkert. Har du en dator med flerkärnig processor och minst 4GB ram så köp en AVCHD alt. HDV-kamera med 1080i/p (1920x1080 linjers upplösning). Det finns även Hollywoodrullar som spelas in i denna (relativt låga) upplösning, de nya Star Wars-filmerna t.ex.

 

Dessa scannas förvisso till filmrullar, men om några år finns tekniker för mycket bra uppskalning även på persondatorer.

 

För att sedan få det att se ut som film finns det flera metoder. Du kan t.ex. använda en s.k. "35mm adapter", som gör att bilden får ett skärpedjup som enligt de flesta ser 'proffsigt' ut. Köper du begagnad HDV-kamera kan du så att säga ha ett amatörmässigt videopaket 'Hollywood-style' för 10.000 kr och uppåt.

 

Hur du för över/behandlar materialet i datorn är sedan också en viktig process för att få det att se ut som en riktig film. Nu för tiden används i hög grad colorgrading, dvs man ändrar bilden digitalt. Det går såklart göra direkt i ditt vanliga redigeringsprogram, men det finns också egna program/plugins som är populära. Google is your friend. Du kan också överväga att "förstöra" bilden med film grain, vibrationer osv för att uppnå det som idag börjar försvinna iom övergången till digitalt även i Hollywood. De filmer som fortfarande filmas på negativ städas ofta upp från just grain och liknande så detta är personlig preferens och regissörens smak.

 

Men som sagt. Första steget att är gå från standardupplösning till HD (minst 720p). Då får du en detaljnivå i bilden som omedelbart ser proffsigare ut. Vilken aspect ratio du använder är också viktigt - Hollywoodfilmer är ofta 2.35.1, 2.39.1, 2.40.1, 16.9 och inte 4.3. Och sist men inte minst - antalet bilder per sekund, som enligt den gamla hederliga standarden är 24 fps.

 

Hur kul det än är att leka Hollywood är dock fortfarande det viktigaste att göra en bra film... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

JonathanJohansson89: Du jämför ditt DV-material med Hollywoodfilm....köp en AVCHD alt. HDV-kamera...

 

 

Nej, nej, nej. Han frågar efter info om film och filmkameror, inte efter videokameror. AVCHD är det absolut sämsta man kan ha att jobba med, i alla fall om man vill redigera materialet.

 

Men som sagt, oavsett om man tycker att det ena eller det andra videoformatet är bättre eller sämre så är inget av de ett svar på frågorna i den här tråden, som specifikt handlat om optisk film (alltså inget som spelas in elektroniskt på varesig magnetband eller hårddiskar).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...