Gå till innehåll

AE export till AVID=problem


Baloba

Recommended Posts

Jag har problem med att få min AE att se bra ut i AVID efter import. Någon som kan hjälpa mig?

 

Jag exporterar från AE som .mov med alfa-kanal. Tittar jag sen på filmen i Quicktime ser den bra ut. Men efter att jag importerat filmsnutten i AVID ser den för j-g ut. Kanterna är kantiga och alla konturer "blöder". Har provat exportera/importera upper-, lower- field. Gör ingen skillnad. Animation och DV pal har testats som export inställningar.

 

Projektet i AVID är 25i pal

Projektet i AE HDTV 1080 25 (Har oxå provat med DV pal men ingen skillnad av på det här området)

 

Problemet är antar jag med .mov-formatet och att Avid inte klarar läsa det? Fast jag står handfallen och skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig...

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, .mov är bara en behållare för en kodek. Vilken kodek använder du?

Avid har normalt inte problem med .mov format alls. Lite beroende på vilken version du kör förståss.

 

Upper/lower field har att göra med radsprång/interlace ska det vara interlaced så har du har det, annars är det progressivt som gäller.

 

Vilken kodek exporterar du till och i vilken upplösning och bitrate?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra frågor..

 

Var kan jag se vilken codec och bitrate det är?

 

Jag exporterade med premultiplied alpha. Vet inte exakt vad det innebär?

 

Lägger upp skärmdump på mina settings, kanske underlättar.

 

(AE är CS4 och Aviden är media composer Nitris DX)

render settings.png

output module.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, Nitris är aldrig helt fel, lite avundsjuk faktiskt även om det är lite drygt att släpa på en Nitris när man är på resande fot som jag är nu men dock.

Ok låt se, jag har jobbat riktigt mycket med dylikt men det var nu kanske en två år sedan sist så jag mins dessvärre inte exakt alla saker som kan trixa till det och hur vi/jag löste det då.

 

Du skriver att projektet är 25i PAL vilket borde innebära att det ej är ett HD projekt vilket är lite synd. Riktigt fullt HD format är nämligen riktigt lättjobbade vad export beträffar så länge det inte är något halvdant HD format så som DvcPro HD eller HDV.

 

Varför vill du exportera Alpha, använder du genomskinligheten? Annars bör du nog helst undvika det. En QuickTime fil i DV format har så vitt jag vet inte ens Alpha (d.v.s. Million Colors+) och du skrev ju att du testat med DV. Alpha kanaler kan faktiskt ställa till en del besvär så undvik om möjligt.

 

Ok låt se.

Till att börja med måste jag informera om att den bild du ser ut ur Media Composer kanske inte är det faktiska resultatet. Testa att exportera filmen ut från Avid på det sätt ni tänkt och se vad som händer.

 

Ok. Funkade inte det, ja det är nu det blir besvärligt. Avid är lite knepigt på att ta emot format nämligen om man inte vet exakt hur projektet man jobbar i ser ut från Avids synvinkel så att säga. Det är detta jag inte mins exakt, men jag mins att vi löste det till slut, det handlar om jämna siffror och en massa testande och räknande hit och dit.

 

Du skall försöka exportera ut exakt det format Avid vill ha ut ur After Effects för optimalt resultat. After Effects är mycket bättre på att rendera ut och köra avancerad anti aliasing än Avids importfunktion.

 

Problemet är att veta exakt vad Avid vill ha för att pixlarna skall se så fina ut som möjligt.

 

Är det ett DV projekt i 4:3 så kan det vara någon av dessa olika upplösningar:

576x704

576x720

576x768

576x788

 

Är det däremot ett rent PAL projekt i 4:3, ja då ökar möjligheterna.

576x704

576x720

576x768

576x788

625x704

625x720

625x768

625x788

 

Är projektet DV Widescreen:

576x704

576x720

576x1024

576x1050

 

Och är projektet i PAL Widescreen så kan det vara någon av följande:

576x704

576x720

576x1024

576x1050

625x704

625x720

625x1024

625x1050

 

Nu har jag därtill säkert glömt eller skrivit fel någonstans, men det borde vara någon av dessa. Är det däremot säg full 720 50p så är det 1280x720 och thats it så vitt jag har erfarit. Är det däremot DVC PRO HD i 720 50p så kan det lika gärna vara 960x720 som är bäst etc.

 

För att komplicera allt ytterligare så kanske du bör göra projektet i en upplösning t.ex. i DvcPro HD fallet i 960x720 men låta After Effects via ”Nearest Neighbor” exportera projektet till 1280x720. Om du förstår poängen.

Tror dock inte det var så vi gjorde för att få optimal kvalité vilket är tur då jag inte mins hur man gör det ut ur AE d.v.s. Skalar om via "NN".

 

Så irriterad att jag inte kommer åt alla våra uträkningar längre, de sitter i en mapp någonstans i Sverige och jag är i Kalifornien, därtill är det ju inte säkert att allt stämmer längre, det har säkerligen hänt saker på två år även om Avid inte är känt för att vara snabba när det gäller att hänga med i utvecklingen.

 

Var även noga med att se till att exportera ut med rätt field order d.v.s. upper eller lower eftersom det är ett ”i” projekt eller var det så att Avid föredrog p när det gäller grafik, hmm.

 

En ytterligare tanke kan vara att det är ett specifikt DV projekt och då finns det risk för att Avid automatiskt gör om materialet till DV med blödande färger som resultat.

 

Änne ett problem ni kan ha är färgerna, export via QuickTime är ofta problematiskt vad gäller gamma och färger. Men du skrev ju att själva klippet såg bra ut när ni spelade det i QuickTime så jag antar att det inte är problemet. Dock kan det alltid vara bra att slänga på ”Broadcast Color” effekten i AE på klippet innan export filmen.

 

QuickTime Animation är annars riktigt bra och brukar funka men på något sätt har QuickTime börjat strula till allt mer och mer vilket jag tror beror på att Avid och Adobe (Premiere) övergivit formatet som grundformat eller vad man nu skall kalla det.

 

Det jag finner fungerar bäst nu mer är att köra ut i PNG (bra för Alpha och håller riktigt hög kvalité) ev JPEG sekvenser (riktigt bra kvalité det med med högsta inställningarna) d.v.s. en bild per bildruta resulterande i tusentals bilder i en mapp med en (två, ell fem etc beroende på) kompletterande ljudfiler i wav eller aif format. Detta är även mycket trevligt och lämpligt vad gäller renderingssynpunkt då det vid krasch av programmet går att återuppta renderingen från den sist renderade bildrutan.

 

Hur som helst, jag har inte givit ett enda litet konkret och enkelt råd, eller ja kanske ett eller två, men inte många. Kanske har jag även skrivit något galet, är lite småtrött men men. Jag hoppas du fick med dig en massa olika idéer om vad som kan vara problemet och därmed en massa inställningar att testa med etc. Synd som sagt att jag inte är så färsk på Avid, det finns ju de som har stenkoll där ute men tills någon av dem skriver så kanske mina tips kan vara lite matnyttiga iaf. Hoppas att du får det att fungera så att du blir nöjd.

 

Lycka till och skriv gärna hur det gick, m.v.h. /Pontus W.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj tack för det utförliga svaret, nu fick jag mycket att fundera på :)

 

Anledningen till att jag har alpha är att det är en rörlig logga som ska ligga över video i Avid. Slutprodukten ska ut i TV-rutan. Och programmet är filmat SD så det är fast. Men jag ändrade min AE-comp från HDTV till PAL D1/DV Widescreen square pixel. Det här funkade rätt bra och konturerna/färgerna ser lite bättre ut efter export och import till avid. Så det verkar ju som att Aviden har problem med att skala ner på ett bra sätt? Jag är dock inte riktigt nöjd än och ska testa lite mer..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...