Gå till innehåll

Filmskapande för grundskoleelever, övningar/ideer välkommet!


majblom

Recommended Posts

Hej!

Jag skall ha en kurs i bl.a. film för unga i grundskoleålder (dvs ganska stor åldersspridning). Vi jobbar med mindre kameror (Canon Legria) och redigerar inledningsvis i IMovie med tillgång till FinalCut. Bra att veta är att vi också har en vattentät kamera och ett actionstativ att fästa på t.ex cykel.

Då barnen är väldigt olika gamla och jag inte vet något om deras kunskaper och intressen vill jag försöka bygga upp en liten idébank inför kursstart. Min önskan är att fokus skall ligga mer på kreativitet än teknik.

Hur skulle ni introducera "göra-film" för 8-åringar, 12-åringar och 16-åringar så att de vill fortsätta?

Kom gärna med konkreta beskrivningar på övningar, länkar eller boktips!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag håller på med ett liknande projekt med barn i åldrarna 6-10. Vi jobbar från grunden upp. Först jobbade vi med manus ideér, sen skrevs manus, läsning av manus och mindre repetitioner, fördelning av roller och "arbetssysslor". Har än så länge fått mycket bra respons från barnen eftersom det är de som driver sina egna projekt, de är otroligt entusiastiska! I början av nästa år ska vi filma vid två tillfällen och sen ska hela altet redigeras. Som jag upplever det är de så mottagliga för berättande och krativitet att varierande åldrar komplenterar snarare än hindrar. Ju äldre de bli desto mer "teknisk"kan man ju bli och desto mer ansvar kan de klara av. Lycka till!

 

När är kursstart och vartifrån kommer barnen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för att du får det att låta så lättsamt och roligt! Det har varit lite långdraget att komma igång då vi väntat på grejjerna ett bra tag. Men efter jul skall det starta! Under tiden har jag hittat lite bra inspiration i boom shackalack på UR/svt play som jag tycker är kul och visar hur man kan jobba med många olika slags filmidéer. Och då jag jobbar med kulturskolan är det just barnens idéer som skall styra.

Var de kommer ifrån vet jag inte mer om än att de är skrivna i nord-östra göteborg, vi har inte träffats än;)!

Det skall bli väldigt kul hur som helst!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag går i en media kurs i skolan, och en grej som är väldigt bra att kunna är vinklar. Alltså att en scene kan/ska vara från flera vinklar än bara en. T ex:

Om någon ska kasta en boll så kan man ha close-up bilder på bollen och så.

 

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...