Gå till innehåll

2-mins Manus, för inspelning med digitalkamera inne!


And_ActioN

Recommended Posts

Antal skådespelare?

Vilken typ av "inomhus" pratar vi om? Lägenhet? Villa? Flyghangar?

Grundstory? Tema?

Ersättning? Cred?

 

Om ljudet på kameran är "pissdåligt" känns det inte riktigt som du har förutsättningar för att spela in något bra. Har du möjlighet att koppla in en extern mikrofon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är förståss bra att veta förutsättningarna, men varför oroa sig för att det inte skall gå att göra bra i stället för att se det som en tillgång, det gjordes film innan man kunde spela in ljud synkront också.

Men bra att förklara förutsättningarna först, självklart.

 

En fråga dock, varför skriver du/improviserar du inte något själv?

 

M.v.h. /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är förståss bra att veta förutsättningarna, men varför oroa sig för att det inte skall gå att göra bra i stället för att se det som en tillgång, det gjordes film innan man kunde spela in ljud synkront också.

 

Det är ingen tillgång om filmaren har för avsikt att göra en ljudfilm men inte har förutsättingar för att få acceptabelt ljud.

 

Jag oroar mig inte. Det är mer än fråga om jag ska lägga energi på att skriva något eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Det är ingen tillgång om filmaren har för avsikt att göra en ljudfilm men inte har förutsättingar för att få acceptabelt ljud.

 

Jag oroar mig inte. Det är mer än fråga om jag ska lägga energi på att skriva något eller ej.

 

Oj, det var inte meningen att leka viktigpetter eller att vara dryg, jag ville bara pusha lite för att jobba med handling utan dialog.

 

Jag tror att ”And_ActioN” rent allmänt ville testa att filma mer eller mindre vad som helst, ev med viss struktur och tanke bakom, som ej krävde bra ljudupptagning och var begränsat till en ospecificerad inspelningsplats inomhus (antagligen en random lägenhet) med en systemkamera d.v.s. möjligheten att jobba med skärpedragningar etc. Jag tycker att det är ett lysande exempel på att skriva ett manus utan dialog och krav på bra ljud men som ändå är finurligt och genomtänkt med bra och intensiv handling. Håller du inte med mig?

 

Och varför skulle det inte vara motiverat att ”lägga energi på” ett manus för en kortfilm som ej kräver ljudupptagning? Dylikt manus är inte direkt ovanliga för den delen, de flesta musikvideor och reklamfilmer faller in helt eller delvis under denna kategori. En kategori det är guld värt att behärska och det är inte sällan det slår mig hur överskattad dialog är i alla andra syften än för att skänka lite realism åt annars helt stumma skådespelare d.v.s. det är orealistiskt med lite dialog men ack så bra, tycker jag.

 

Självklart, jag har aldrig påstått att ”viljan att filma och regisera”, ” går hand i hand med förmågan att komma på och kunna skriva en bra historia”. Däremot undrade jag varför just trådskaparen inte ville det i detta fall, likt dina funderingar angående location, story, tema etc. Ren nyfikenhet alltså.

 

Systemkamera?

 

Yes, antager att han har införskaffat sig en DSLR (digital systemkamera) i likhet med Canon 7D eller liknande, som kan spela in video/film i full 1080p upplösning och med riktigt kort skärpedjup likt 35mm film.

Exempel:

 

 

 

 

Hur som helst tycks trådskaparen inte besvära sig måttligt med att följ upp tråden, men det hindrar ju inte oss från att fortsätta tjafsa.

 

M.v.h. /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det var inte meningen att leka viktigpetter eller att vara dryg, jag ville bara pusha lite för att jobba med handling utan dialog.

 

Det är lugnt.

 

Jag tror att ”And_ActioN” rent allmänt ville testa att filma mer eller mindre vad som helst, ev med viss struktur och tanke bakom, som ej krävde bra ljudupptagning och var begränsat till en ospecificerad inspelningsplats inomhus (antagligen en random lägenhet) med en systemkamera d.v.s. möjligheten att jobba med skärpedragningar etc. Jag tycker att det är ett lysande exempel på att skriva ett manus utan dialog och krav på bra ljud men som ändå är finurligt och genomtänkt med bra och intensiv handling. Håller du inte med mig?

 

Jo, om det är det ”And_ActioN” är på jakt efter. Det framgår inte. Det kan lika gärna vara "nån jeppe" som hoppas på ett internationellt mästerverk med fenomenalt ljud.

 

Och varför skulle det inte vara motiverat att ”lägga energi på” ett manus för en kortfilm som ej kräver ljudupptagning?

 

Det är inte ljudupptagningen som är den springande punkten. Det är vad ”And_ActioN” är för en jeppe och vad denne vill få ut av det hela. Jag skriver gärna manus, men jag vill veta vem jag jobbar med och vad denne vill ha. Jag skriver inga manus utan att veta förutsättningarna.

 

Självklart, jag har aldrig påstått att ”viljan att filma och regisera”, ” går hand i hand med förmågan att komma på och kunna skriva en bra historia”. Däremot undrade jag varför just trådskaparen inte ville det i detta fall, likt dina funderingar angående location, story, tema etc. Ren nyfikenhet alltså.

 

Tyvärr ganska vanligt att tro att dessa två går hand i hand uti detta sköna land.

 

Hur som helst tycks trådskaparen inte besvära sig måttligt med att följ upp tråden, men det hindrar ju inte oss från att fortsätta tjafsa.

 

Om det nu är tjafsa vi gör :-) Men du har rätt i att trådskaparen själv verkar vara måttligt intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...