Gå till innehåll

Ta sekunder av filmer????


Gonz

Recommended Posts

Det är bullshit så det står härliga till.

Man får aldrig någonsin ta något ur ett annat verk för att skapa ett nytt utan att be om (& få) tillåtelse, däremot kan man göra repotage & dokumentärer där man utnyttjar den sk citaträtten & använda korta sekvenser av filmer.

Den går dock inte att använda till fiktion alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja exakt. Det gäller ett reportage i detta fall. Vet nån hur många sekunder man får ta. Och gäller det vilka dokumentära bilder som helst eller måste någon säga något i sekvenserna.

 

Hej

 

Jag _tror_ att Citaträtten gäller så länge som det är ett "citat". Alltså att det inte är x antal sekunder som räknas utan hur man använder det.

Men för säkerhetsskull, gör som Kranen säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag _tror_ att Citaträtten gäller så länge som det är ett "citat". Alltså att det inte är x antal sekunder som räknas utan hur man använder det.

Men för säkerhetsskull, gör som Kranen säger.

 

Tveksam om citaträtten i detta sammanhang. Citaträtten ger helt klart rätt att i skrift eller uppläst form återge vad en person säger. Det ger inte rättighet att använda upphovsmässigt bildmaterial (i detta fall videofotografens filmrutor).

 

Kolla med dem som har rättigheterna. Finns materialet ute på deras webb (eller annan plats) och du bedömer att kvaliteten räcker - då kanske det blir helt gratis om du anger källa.

Vill du ha grundmaterial i högre kvalitet - räkna med att de tar en avgift för det! Åtminstone så att det täcker deras hantering... (vilket också kan vara mer än vad man räknar med).

 

Diskuterade för ett år sedan med SVT angående att få rättighet att använda korta sekvenser från Elitseriematcher... Priset för klippen var 6000 kr per påbörjad minut...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tveksam om citaträtten i detta sammanhang. Citaträtten ger helt klart rätt att i skrift eller uppläst form återge vad en person säger. Det ger inte rättighet att använda upphovsmässigt bildmaterial (i detta fall videofotografens filmrutor).

 

Kolla med dem som har rättigheterna. Finns materialet ute på deras webb (eller annan plats) och du bedömer att kvaliteten räcker - då kanske det blir helt gratis om du anger källa.

Vill du ha grundmaterial i högre kvalitet - räkna med att de tar en avgift för det! Åtminstone så att det täcker deras hantering... (vilket också kan vara mer än vad man räknar med).

 

Diskuterade för ett år sedan med SVT angående att få rättighet att använda korta sekvenser från Elitseriematcher... Priset för klippen var 6000 kr per påbörjad minut...

Shit. Tackar för infon, kan vara bra att veta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Postar den här då det gäller nästan samma sak.

 

Om man bygger upp en humorsketch för att sen som slutkläm visa några sekunder av en svensk tv-serie, blir lite parodi.

 

Sketchen, som jag tror skulle bli hysteriskt rolig går inte att göra utan original filmsnutten men jag tror inte ens i min vildaste fantasi att upphovsrättsinnehavaren skulle ge tillstånd till detta även om man betalade. Från tidigare svar i denna tråd verkar det ju vara "aja baja" att "sno" några sekunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...