Gå till innehåll

Lågbudget - dokumentärfilm


Krumilur

Recommended Posts

Hej!

 

Tror denna hamnade rätt, annars får någon gärna flytta den.

 

Jag och två kompisar ska göra en "dokumentärfilm" (vet inte riktigt hur jag ska specificera det) som projektarbete, men vi skulle behöva lite hjälp. Som ni hör så är det ett projekt utan större ekonomiskt kapital.

 

Först och främst, ett ämne. Eftersom vi ska jobba med detta under ett tag så känner vi att vi måste välja ett ämne som känns någorlunda intressant. Vi har tänkt köra på "brott och straff".

Problemet är frågeställningen, vi har funderat på "är det för korta straffsatser i Sverige"?

Men vi är osäkra på om det räcker. Vi har väl tänkt att filmen ska vara 20-30min lång (max), och ska innehålla våra egna tankar och diskussioner, fakta samt intervjuer.

Hur låter detta? Låter det rimligt?

 

Sen så har vi tänkt på kameraföringen, ljussättning osv.

Vi har någon oseriös kompisfilm i ryggen, så mycket kan vi om filmproduktion. Inte mycket med andra ord. Våran lärare sa att en bildlärare kommer att granska den delen av filmen, så slutchecken kanske inte är allt för seriös heller.

Kommer vi långt på att läsa på om kameravinklar osv. på internet? "Vart ska kameran stå i en intervju" etc.

Jag tror att det inte är allt för svårt att fixa det, det känns så iallafall, men jag överskattar säkert mig själv något helt enormt ;)

 

Vi kommer att använda en simpel DV-kamera, problemet är att vi inte har någon mick. Jag antar att att kameramicken kan funka, men ljudet lär inte bli allt för bra. Hur lätt kan man hyra en mick för en anständig summa pengar (vi bor i Umeå)?

 

Hoppas att någon kan hjälpa oss! Mvh

 

EDIT: glömde att säga att det är en enorm tidspress nu. Inte med själva filmandet, men vi måste bestämma oss för ett arbete extremt fort!

EDIT2: kom också att tänka på upphovsrättsskyddat material, kan man kopiera detta hur som helst? Om vi tänker oss att det är 20 personer som kommer att få se filmen, är detta fortfarande noga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst, om ni inte riktigt vet vad ni ska berätta, ställ er frågan: Vilken berättelse eller ämne är intressant i bild? Att bara göra en dokumentär är väldigt enkelt. Det är ju bara att filma verkligheten och verkliga människor. Kanske fungerar er story lika bra som radioreportage? Då har man använt bildformatet dåligt.

Ägna en tanke åt detta.

Jag kanske inte skulle ge mig på ett så tungt ämne, utan mer nåt enkelt, lokalt och lägga på en lite mer konstnärlig touch.

Ni kanske har nån gammal egensinning bonde där uppe? Eller börjar bönderna dö ut?

Vad tycker norrlänningar om stockholmare?

Hur har finanskrisen påverkat umeå? Lägg på lite siffror och filma en ledsen ren.

 

 

Simpel DV-kamera funkar bra, men fixa gärna lite skönt ljud. Sök på "hyra ljud umeå".

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan stämma, att "har vi för låga straffsatser i Sverige?" kanske inte är allt för roligt att "titta" på.

 

"Vad tycker norrlänningar om stockholmare" känns lite enformigt, känns som att det blir mest fråga-folk-på-stan-material då.

"Hur har finanskrisen påverkat Umeå" känns ju isåfall bättre, men samtidigt rätt svårt. Hur ska man lägga upp det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var bara lite snabba exempel.

En dokumentär med frågeställningen "Har vi för låga straffsatser i Sverige?" kan bli hur intressant som helst, men ämnet är tungt och stort. Krävs bra journalistik och omfattande arbete, om ämnet ska behandlas seriöst. Frågeställningen kräver också att ni jämför med andra länder. Hur ser det ut i länder med hårdare straff? Är det sociala klimatet bättre där? Bild på en elektrisk stol. Stjäl man mindre i Moqambique? Bild på avhuggna händer. Osv.

 

Om finanskrisen kan ni ju blanda statistik med småreportage om lokala butiker som tvingats lägga ner. Kanske hittar ni nåt tema? Kanske är krisen förödande för umeås kulturliv? Kanske blomstrar nåt annat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. Finanskrisen kanske inte är så dumt ändå! Men finns det så många att intervjua? Någon ekonom känns ju relevant, privatpersoner på stan kan man ju alltid fråga. Folk som har fått sparken? Någon butikschef som har blivit tvungen att lägga ned? Sånt är kanske inte helt lätt att hitta.

 

Sen så tycker jag (spontant) att det blir svårt att veta vad man ska visa för någonting på screenen, samtidigt som vi för en diskussion.

Blir det lalligt om man ska stå själv och snacka framför kameran? Ska filmen vara bortåt 20 min så kan vi ju inte bara ha bilder på

 

Jävlar vad man hittar problem... ;)

 

EDIT: sen blir väl det mer som ett reportage. Tänk en utdragen 21-sändning från SVT eller nåt :P Fast det kanske funkar...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Okej, vi har bestämt oss för att köra på finanskrisen-temat.

 

Vi sitter nu och skissar på ett mycket grundläggande manus, men vi stöter på några problem...

 

Först, blir det bättre med en berättarröst och överblicksbilder som är relevanta med det vi snackar om? Eller ska vi köra på en "reporter" som står framför kameran och pratar?

 

Vi har egentligen tre metoder för tillfället som vi tänker använda; ïntervjuer, berättarröst/reporter och en diskussion i slutet, där vi vädrar våra egna åsikter.

Men vi tror att det kommer bli tradigt att bara hoppa mellan dessa tre, finns det några andra metoder att använda?

 

Extremt luddigt men vi hoppas att någon kan hjälpa oss!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker verkligen inte att ni ska stå framför kameran och prata. Då är det bättre ifall ni har någon med bra berättarröst berätta olika fakta.

Du säger att det ska vara en diskussion i slutet; då tycker jag att ni ska använda er av samma berättarröst som genom filmen fast han ställer frågor och påpekanden som ni har samtidigt som det visas klipp ifrån olika ställen som är relevanta.

Eller har ni tänkt er att sitta runt ett bord och snacka?

 

Det är mina spontana åsikter. Lycka till och hoppas det blir bra!

 

å just det. Tänk på att manuset kommer att ändras markant och filmen kan ändra riktning när ni börjat spela in :P

 

Edit: haha sry för ett flummigt skrivet inlägg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej

mitt förslag:

Hitta i lagboken flera straffar för olika brottar och sen prata med vanliga människor, ge ett exemplet av straff för ett brott och fråga folk om de tycker att det är bra eller det är kort eller långt. Sen prata med ett advokat eller jurist om hur ser ut straffar i Sverige.

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Vi jobbar på med finanskrisenprojektet, och jag har en fråga angående ett skönt intro.

 

Vääääldigt basic-tanke:

Startar med ett klipp där ett nyhetsankare snackar (och nämner ordet) finanskrisen. efter ett par sekunder ploppar en till ruta upp (samma sak i den), sen en till, sen en till, sen en till osv osv, till deras tugg flyter ihop i en babblig massa (svårt att förklara, men det har man ju sett ett par gånger).

Vad kallas detta? Svårt att förklara och visa klipp på hur det ser ut, men hoppas ni förstår.

 

Efter ett par sekunders babblande blir skärmen helt svart, och rösterna försvinner. Sakta tonar bilden fram till låten [

], och bilder på umeå dyker upp. Typ bilder på solen som reser sig över stan, folk som går till jobbet, hämtar tidningen (whatever).

 

Blir ändå lite "kaotiskt i världen, nu ska vi visa hur det ser ut i lilla Umeå"-känsla

Som sagt, bara en snabb tanke..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...