Gå till innehåll

Ny dator för HD-redigering


Dr Calippo

Recommended Posts

CS4 funkar med Win 7 64. CS "Whatever comes next" (PPro och AE) kommer bara att funka med 64-bitars Vista eller 7.

 

HP funkar, men precis som i Mac-fallet kostar dom lite mer än att bygga själv - ungefär samma priser som en Mac eftersom det är ungefär samma grejer som sitter i (finns ju en j*klarns massa varianter). Plus i kanten är att dom har "På platsen service" i 3år. Nackdelen, utom priset, är att dom låter som f*n - men det är (enligt min erfarenhet) bra grejer.

 

Själv har jag i alla tider byggt själv/köpt ihopplockat baserat på Asus dyrare moderkort plus Cruicial-minnen och Intel CPU. (HP bygger för övrigt oftast på OEM:ade TYAN moderkort.)

 

Strategiskt är också att ha koll på graffekorten med tanke på nVidia-CUDA demon som kördes på IBC... Antingen gå på high-end GeForce gamerkort eller ett enkelt tills CUDA specifikationer släpps. (På IBC kördes det Quadro CX som är ett Quadro 4800-kort) Men som sagt, det var en Tech-demo som kördes i Alpha-version så det kan komma att ändras.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Pröva köpa från komplett.se dom har i princip alla datordelar du kan tänkas behöva.

 

Ett tips är ifall du vill ha en riktig snabb dator att du skaffar två hårddiskar varav en SSD (solid state drive) som är en riktigt snabb "flash" hårddisk, inga rörliga delar, dessvärre mkt dyrare än en vanlig hårddisk men fasen värt pengarna. Så har du en t.e.x på 128gb där du har Windows och Premerie Pro o andra program. På den andra "vanliga" hårddisken som är mkt större typ 1TB kan du ha alla videofiler och musik o annat sånt som du lagrar på en dator.

 

Pröva.

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag ska också köpa ny dator inom kort. Då jag precis köpte en Panasonic AG-HMC41E. När jag loggade in filmen orkade inte datorn med, gick inte ens att spela upp filmen. Kändes lite surt. Så nu är jag i desperat behov av en ny så fort ekonomin tillåter.

 

Så vad tror ni en "HD-redigerings-dator" kostar? Jag förstår att det beror helt på hur bra grejer man ska ha. Fast tillräckligt bra för att det ska fungera utan problem men samtidigt inte kostar sexsiffrigt. Vad hade de kostat om ni fick bestämma?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska också köpa ny dator inom kort. Då jag precis köpte en Panasonic AG-HMC41E. När jag loggade in filmen orkade inte datorn med, gick inte ens att spela upp filmen. Kändes lite surt. Så nu är jag i desperat behov av en ny så fort ekonomin tillåter.

 

Så vad tror ni en "HD-redigerings-dator" kostar? Jag förstår att det beror helt på hur bra grejer man ska ha. Fast tillräckligt bra för att det ska fungera utan problem men samtidigt inte kostar sexsiffrigt. Vad hade de kostat om ni fick bestämma?

 

Tacksam för svar!

Jag har storebror AG-HMC151. Jag redigerar i princip allt material på en Macbook Pro 2,3Ghz/3Gb ram (2 år gammal). Det går väldigt bra i Final Cut. Jag redigerar en del på en Imac 2,8Ghz/4Gb ram, det går lite fortare. Jag redigerar en del på en HP Quad 2,5Ghz/4Gb ram (32-bit), Premiere CS4. Det är segt som sirap och kraschar vid större projekt.

 

Mitt råd är alltså Mac/FCP. Tom en Mac mini fungerar OK med AVCHD. Dock på grund av att du konverterar materialet till Apples ProRes istället för att redigera native som Premiere gör.

 

Vill du ha PC ska du satsa på 4 kärnor, gärna i7, minst 6Gb ram, 64-bits operativsystem (Premiere är 32-bitars men kan adressera mer minne till varje kärna) och snabba hårddiskar. Har man nog med kraft för att redigera native är det ju smidigt. Men smakar det så kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir det dyrare att köpa en PC med 4 kärnor än en MAC? Vad jag har fått för mig ligger MAC högre i pris, men det kanske är värt det. Är inte så sugen på att betala 20 000 för en dator, men måste jag för att det inte ska gå segt så.

 

Har tidigare alltid kört med PC men om det finns fördelar med Apples maskiner så är jag öppen för det också. Tänker dock inte byta från Premiere, inte i dags läget.

 

Jag har storebror AG-HMC151. Jag redigerar i princip allt material på en Macbook Pro 2,3Ghz/3Gb ram (2 år gammal). Det går väldigt bra i Final Cut. Jag redigerar en del på en Imac 2,8Ghz/4Gb ram, det går lite fortare. Jag redigerar en del på en HP Quad 2,5Ghz/4Gb ram (32-bit), Premiere CS4. Det är segt som sirap och kraschar vid större projekt.

 

Mitt råd är alltså Mac/FCP. Tom en Mac mini fungerar OK med AVCHD. Dock på grund av att du konverterar materialet till Apples ProRes istället för att redigera native som Premiere gör.

 

Vill du ha PC ska du satsa på 4 kärnor, gärna i7, minst 6Gb ram, 64-bits operativsystem (Premiere är 32-bitars men kan adressera mer minne till varje kärna) och snabba hårddiskar. Har man nog med kraft för att redigera native är det ju smidigt. Men smakar det så kostar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som j3n5 skriver så gör FCP om AVCHD-formatet till ett annat "mer lättare format" (normalt till ProRes) vilket gör att det går bättre att redigera i.

 

Gör du samma sak på en PC så är det samma sak, det kommer gå lättare i Premiere. Dock måste man göra det manuellt, och till ett annat format, till t.ex. Cineform-format, då skapandet av ProRes-filer är låst till FCP/Mac

 

Så haka inte upp dig på att det är bara datorn som är problemet tro inte att allt kommer lösa sig bara för att du köper en snabbare dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som j3n5 skriver så gör FCP om AVCHD-formatet till ett annat "mer lättare format" (normalt till ProRes) vilket gör att det går bättre att redigera i.

 

Gör du samma sak på en PC så är det samma sak, det kommer gå lättare i Premiere. Dock måste man göra det manuellt, och till ett annat format, till t.ex. Cineform-format, då skapandet av ProRes-filer är låst till FCP/Mac

 

Så haka inte upp dig på att det är bara datorn som är problemet tro inte att allt kommer lösa sig bara för att du köper en snabbare dator.

 

Så det skulle vara smidigare och enklare att ha en MAC för då sköter den det där automatiskt? Eller är det lika knepigt som det låter att göra det manuellt?

Länk till kommentar
Share on other sites

njaa knepigt tycker inte "jag" det är. Det handlar om vilket arbetsflöde man vill jobba med. Vissa vill ha automatik, vissa vill göra saker själv/manuellt. Finns ju fördelar och nackdelar med det som med allt annat.

I detta fallet så skaffar man t.ex. Cinforms kodek och installerar den och då kommer Premiere att i princip funka precis lika bra.

 

Om det skulle vara smidigare med en Mac bara pga. den anledningen finner jag svårt att tro. Avid har samma automatik med att den gör om filerna (till ex. DNxHD) när den importerar. Så det har inte med plattformen att göra utan redigeringsprogrammet.

Och har man t.ex. Cineform och ett arbetsflöde med Premiere så vore det ju ganska oekonomiskt och onödigt att köpa Mac och FCP bara för att kunna importera en filtyp.

Nu kanske man tom. kan installera en kodek som Cineform och så gör den om filen automatiskt vid import i Premiere, men om det faktiskt fungerar så låter jag vara osagt. Det kan Max svara på annars.

Länk till kommentar
Share on other sites

njaa knepigt tycker inte "jag" det är. Det handlar om vilket arbetsflöde man vill jobba med. Vissa vill ha automatik, vissa vill göra saker själv/manuellt. Finns ju fördelar och nackdelar med det som med allt annat.

I detta fallet så skaffar man t.ex. Cinforms kodek och installerar den och då kommer Premiere att i princip funka precis lika bra.

 

Om det skulle vara smidigare med en Mac bara pga. den anledningen finner jag svårt att tro. Avid har samma automatik med att den gör om filerna (till ex. DNxHD) när den importerar. Så det har inte med plattformen att göra utan redigeringsprogrammet.

Och har man t.ex. Cineform och ett arbetsflöde med Premiere så vore det ju ganska oekonomiskt och onödigt att köpa Mac och FCP bara för att kunna importera en filtyp.

Nu kanske man tom. kan installera en kodek som Cineform och så gör den om filen automatiskt vid import i Premiere, men om det faktiskt fungerar så låter jag vara osagt. Det kan Max svara på annars.

 

Googlade lite snabbt på Cinforms kodek men hittade inget vettigt direkt. Vad kostar den och var får man tag i den?

 

Fast med MAC behöver man inte skaffa någon kodek för då finns det redan, eller?

 

Ursäkta att jag är lite trög, men detta är inte mitt "huvudområde" riktigt. Och tidigare har jag gjort många dumma val som kostat mig mycket pengar. Vill bara vara säker på att allt ska bli rätt den här gången.

Länk till kommentar
Share on other sites

Provat Cineforms hemsida?

Där finns länkar till deras e-store

Om du nu filmar i AVCHD är väl 'NEO Scene' den kodek som är lämpad bäst för det.

http://www.cineform.com/neoscene/

 

Och du laddar ju med fördel hem TRIAL-versionen först och testar om det fungerar för dig.

 

Angående "med Mac så behöver man inte" osv. Ja alltså i detta fallet med att hitta en riktigt bra kodek så har Apple varit vänliga nog att ge alla FCP-användare en riktigt bra kodek gratis, medans de inte bryr sig om att göra samma för PC. Och vill du nu då använda ProRes så köp en Mac och FCP. Jag anser dock själv att det är lite dyrare än att bara köpa en bra kodek till Premiere i detta fallet. Och eftersom du inte ville göra dig av med så mycket mer pengar så vore det ekonomiskt att bara köpa en kodek, inte sant?

 

MEN oavsett, det är ARBETSFLÖDET som styr. Vad kan du, vad måste du. Vad är need to have och vad är nice to have. Red ut vad du är tvungen att ha för att kunna jobba innan du tittar på vad som är bekvämast. Det kanske är så att alla dina kunder kräver leverans i ProRes, ja då kanske man ska överväga att köra Mac och FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske är så att alla dina kunder kräver leverans i ProRes, ja då kanske man ska överväga att köra Mac och FCP.

 

Varför skulle kunderna kräva leverans i ProRes? Bara de får nån form av full-HD utan ful komprimering är de väl glada? Tvärtom verkar ju ProRes suga om kunden kör via alla andra datormärken i världen förutom Macintosh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns säkert olika erfarenheter där. Vissa bolag jobbar bara i ett arbetsflöde, och nu är t.ex. ProRes ett nativeformat (=spara tid=spara pengar) för ett Mac/FCP-flöde, och då är det lätt att bli tämligen trångsynt. Men oavsett det var bara ett exempel på HUR man bör tänka, och inte ett val av vad som är den bästa kodeken/plattformen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...