Gå till innehåll

3D..?


ungfilm

Recommended Posts

Det är ganska stor skillnad mellan användningsområden på Maya och Max och programmen är väldigt skilda i deras utseende och dylikt.

Så det går inte direkt att säga att det ena är bättre än det andra.

 

Wings 3d skall tydligen vara ett bra gratisprogram enligt hörsägen.

Enbart till modellering dock. Ska finnas för animering också, men minns inte namnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wings 3D är ett mycket bra modelleringsprogram och dessutom är det gratis. :D Polarna på Tussilago använder enbart Wings för modellering och Maya för animering. (Tussilago har gjort videos för Hammerfall etc.)

 

Animeringsprogrammet är förmodligen blender du tänker på lasse_laser, även det är gratis. Har iofs inte sysslat så mycket med det men hört mkt gottt om det, att det är mycket kompetent för att vara ett gratisprogram.

 

Hahaha, fattar inte att folk orkar fightas om vilket 3D program som är bäst. Det är ju inte 3D programmet som skapar... det är den som använder det.

 

I 3DS Max lärde jag mig grundprinciperna först och enligt mig är det mer användarvänligt, speciellt vad gäller modellering där Maya har lång väg kvar att gå innan det går att jobba snabbt och intuitivt. Vad gäller animering är 3DS Max helt OK, men det är snabbar och mer intuitivt att jobba i Maya.

 

Men som sagt, Wings + blender är en grym combo, speciellt med tanke på prislappen :P I Max och Maya finns det däremot mer resurser för att lära sig programmen (min favvo http://www.3dtotal.com). Wings 3D har en hel del tutorials på sin hemsida (googla fram den).

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya och 3ds max är två skilda världar, Maya är inriktat på att göra effekter till filmer medans 3ds max inte är speciellt inriktat på något, det går att göra allt, men i och med att Maya är inriktat på effekter så är det enklare att göra just effekter, men allt som går att göra i maya går att göra i 3ds max. själv använder jag mig utav 3ds max eftersom det täcker allt jag behöver vilket jag anser att Maya inte gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Angående 3D program. Vilket ska man ha? Det som dom har gjort den filmen med eller den filmen med eller det spelet? osv.

Det är inte tekniken som gör det utan vad du kan göra med den tekniken du har tillgänglig. Jag har sett många bra animeringar gjorde i program som animation master, strata 3D osv.

 

Min rekommendation är att kanske börja med ett gratisprogram som dom tidigare har skrivit för att få in känslan att hålla på med 3D.

Det kan vara svårt att i början få så många funktioner och möjligheter på sig som finns i de mer avancerade programmen.

Jag har både använt 3D studio max och Maya och 3D studio är ett program som är faktiskt lättare att komma in i och det finns ett väldigt stort community och böcker för 3D studio max användarna som är positivt för att kunna lära sig programmet. Men jag kända själv att Maya passar mig bättre pga deras renderings motor och partikel effekterna. Maya har mycket inbyggt i sitt program som 3D studio max har som plugin möjligheter. softimage XSI är också ett väl använt program och blir bara bättre och bättre för varje version. Alla de största programmen klarar ungefär göra samma saker (det kanske är lite olika svårt men men). Men att testa de olika och känna efter vilket som känns behagligt att arbeta med är viktigt. Det finns gratis versioner eller demo varianter att testa på de olika tillverkarnas hemsidor.

 

Att ha en fundamental förståelse för 3D och animation är viktigare än vilka programkunskaper man har.

Att lära sig ett program kan nästan alla, men att skapa fantastiska saker är otroligt mycket svårare.

Man blir oftast anställd pga sina kunskaper och vad man har att visa upp. Det spalar ingen roll om det är gjort i 3DSM eller Maya utan resultatet räknas oavsett vilket program. (om inte man blir anställd sent i en produktion då det inte finns tid att lära upp någon ny i ett program den inte har använt tidigare)

 

Men generellt så används 3D studio max väldigt mycket hos spelutvecklare medans Maya har skapat en större marknad hos filmbranschen.

 

Men det spelar väl ingen roll om det ena har används till sagan om ringen eller inte...min granne hade inte kunnat gjort något alls oavsett program =)

Till och med Lightwave är ett riktigt kompetent program för en bråkdel av de stora som också har används i stora filmproduktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...