Gå till innehåll

Ny iMac med quad-core! :)


premierepro

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

 

Ser bra ut! Jag valde i7 framför i5. Tänkte som så att det inte spelar så stor roll om man lägger ut 2000 kr extra när det ändå handlar om cirka 20000 kr, plus att i7 förhoppningsvis ger mer de närmsta åren vid nya utgåvor av programvaror.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

Jag har beställt en i7:a med 8Gb/2Tb samt den lite snabbare processorn. Jag har en kamera som spelar in i full sprutt (AVCHD - en HVC-SD100) och hoppas kunna redigera i först iMovie och senare FCP (ekonomisk fråga).

 

Har någon testat den snabba i7:an med redigering av AVCHD? Det vore väldigt spännande att få höra om det.

iMac 2009.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag har beställt en i7:a med 8Gb/2Tb samt den lite snabbare processorn. Jag har en kamera som spelar in i full sprutt (AVCHD - en HVC-SD100) och hoppas kunna redigera i först iMovie och senare FCP (ekonomisk fråga).

 

Har någon testat den snabba i7:an med redigering av AVCHD? Det vore väldigt spännande att få höra om det.

 

Hur som helst. För att få riktigt bra fart på redigeringen så är det en god ide att convertera klippen till Apple Intermediet codec. Ett bra bra program är voltaicHD.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur som helst. För att få riktigt bra fart på redigeringen så är det en god ide att convertera klippen till Apple Intermediet codec. Ett bra bra program är voltaicHD.

/KN

 

Gör inte iMovie det? Konverterar till AIC eller ngt annat format? Stort tack för länken. Jag letar efter den ultimata konverteraren som både fixar AVCHD och fulformat som avi och divX. Är det bara att glömma eller? Det handlar om att man inte vill slänga en del gamla godingar man har liggande på cd, men förpacka dem lite mer 2009-igt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Den här tråden har varit viktig i beslutet faktiskt, och äpplet drog det längsta strået.

 

Tänker jag rätt om jag tänker så här?

 

Syfte: Canon HV20 - små filmer av HDV-material

 

27" / i7

 

2TB Hårddisk för dyra pengar

 

2x2GB Minne (standard) + 2x2 GB minne från Komplett: http://tinyurl.com/y9nll2t

 

Ingen AppleCare Protection Plan, eller?

 

Väntar med FCE/FCP till senare...

 

Vore tacksam om ni som är kunniga kunde kommentera!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här tråden har varit viktig i beslutet faktiskt, och äpplet drog det längsta strået.

 

Tänker jag rätt om jag tänker så här?

 

Syfte: Canon HV20 - små filmer av HDV-material

 

27" / i7

 

2TB Hårddisk för dyra pengar

 

2x2GB Minne (standard) + 2x2 GB minne från Komplett: http://tinyurl.com/y9nll2t

 

Ingen AppleCare Protection Plan, eller?

 

Väntar med FCE/FCP till senare...

 

Vore tacksam om ni som är kunniga kunde kommentera!

 

Anser att du kunde nog kört med en billigare ihop plockad dator, men om du vill köra mac so why not. Behöver kanske inte köpa i7an då i5an räcker gott och väl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här tråden har varit viktig i beslutet faktiskt, och äpplet drog det längsta strået.

 

Tänker jag rätt om jag tänker så här?

 

Syfte: Canon HV20 - små filmer av HDV-material

 

27" / i7

 

2TB Hårddisk för dyra pengar

 

2x2GB Minne (standard) + 2x2 GB minne från Komplett: http://tinyurl.com/y9nll2t

 

Ingen AppleCare Protection Plan, eller?

 

Väntar med FCE/FCP till senare...

 

Vore tacksam om ni som är kunniga kunde kommentera!

 

Jag hade nog också satsat på i5 processorn och köpt till Final Cut Express.

Skippa 2TB disken och satsa på externa USB diskar istället för lagring.

Det finns ingen riktig anledning att ha 2 TB internt. Bättre att ha systemet och det du jobbar med internt och arkivera på annat. T.ex USB eller en Nas.

 

Tror du kommer älska din nya Mac.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blev en i7. Tack för uppmaningen angående hårddisk beta75! Det var egentligen det jag ville höra. Nu blev det 1TB-alternativet och 2700 över till annat. Anledningen till att jag väntar med FCE/FCP är att jag inte vet vilken jag ska ha. Dessutom bör det väl komma en ny FCE snart, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat redigera film på iMovie och Final Cut Pro med nya enklare iMac, 21,5" som kostar 11.495 kronor. 4GB minne är det på den och enklare grafikkort.

 

Det fungerade mycket bra. Materialet importerades in direkt från Canon HF10, vilket är HD, AVCHD och väger rätt tungt men det fungerade ändå bra.

 

Gjorde inga avancerade saker utan jag provade att klippa, lägga till lite enklare effekter, lägga till ljud osv, brände även till DVD för att testa kvalité.

 

Jag har aldrig fått så bra resultat och jobbat så smidigt med en dator för det priset.

 

 

Detta är alltså den enklaste varianten av nya iMac, ändå var det mycket smidigare och snabbare än en mycket "bättre" PC jag har.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

En fundering kring nya 27" - kontra Adobe Production Premium CS4? Är det en bra lösning för redigering av HDV/AVCHD?

 

Grafikaspekten kontra kommande CS5? Det ryktas ju om en otrolig förbättring där, kan man dra nytta av denna förbättring på nya 27-tummarn?

Länk till kommentar
Share on other sites

En fundering kring nya 27" - kontra Adobe Production Premium CS4? Är det en bra lösning för redigering av HDV/AVCHD?

 

Grafikaspekten kontra kommande CS5? Det ryktas ju om en otrolig förbättring där, kan man dra nytta av denna förbättring på nya 27-tummarn?

 

Sorry no can do... Kommande PPro kräver nVidia GeForce 285 eller Quadro 3800/4800/5800 för hårdvaruacceleration - en av nackdelarna med iMac...

 

That said... Optimeringen i PPro CSWhat-ever-comes-next är gjord i två plan: Helt omskriven 64-bitars "uppspelningsmotor" och som dessutom då kan parallellköra effektberäkningarna med grafikkortet om man har ett godkänt kort. Min Macbook 2.6Ghz med 4GB ram fixar lätt native filer från en Canon 7D/5D Mark II (AVCHD 1080 med högre bitrate än dom "vanliga" AVCHD kamerorna) om du kör "halv" upplösning under uppspelning.

 

Detta är alltså i dagsläget inte i närheten av möjligt i CS4...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry no can do... Kommande PPro kräver nVidia GeForce 285 eller Quadro 3800/4800/5800 för hårdvaruacceleration - en av nackdelarna med iMac...

 

That said... Optimeringen i PPro CSWhat-ever-comes-next är gjord i två plan: Helt omskriven 64-bitars "uppspelningsmotor" och som dessutom då kan parallellköra effektberäkningarna med grafikkortet om man har ett godkänt kort. Min Macbook 2.6Ghz med 4GB ram fixar lätt native filer från en Canon 7D/5D Mark II (AVCHD 1080 med högre bitrate än dom "vanliga" AVCHD kamerorna) om du kör "halv" upplösning under uppspelning.

 

Detta är alltså i dagsläget inte i närheten av möjligt i CS4...

 

//Max

 

Tack för bra svar!

Det innebär alltså att för mig som Mac-användare är det endast Mac Pro som tillåter mig att dra full nytta av CS-WECN? Däremot har jag på t ex MacBook Pron fördelar av CS-WECN?

Länk till kommentar
Share on other sites

För ALLA användare utan godkänt grafikkort (Mac och PC): 64-bit optimering med mycket större uppspelningsprestanda och helt nya dekodningsalgoritmer för alla filer (inkl filer från Canon 7D/5D/etc).

 

För användare som har ett godkänt CUDA-kort: Hårdvaruaccelererade effekter och renderingar.

 

Notis: Alla måste ha 64-bitars CPU och OS. För Mac innebär det i princip 10.5 och uppåt MEN att tidiga modeller av Macbook Pro inte fungerar då den inte har en 64-bitars CPU (endast Intel Core Duo).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...