Gå till innehåll

Ny iMac med quad-core! :)


premierepro

Recommended Posts

Du får nog förklara vad som är budget med en imac för 20.000 ;) Tillkommer ju externa snabba diskar också om det ska funka bra.

 

Det är billigt. Det är i stort sett ingeting för vad man får. Inte som en workstation för Avid DS Nitris för 100.000 precis.

 

Så man får mycket för pengarna :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska köpa den för 20. Den lär väl hålla ett tag?

Sen funderar jag lite på om man verkligen behöver en till skärm, utöver 27". Det känns som att canvas bör ligga på en lika bra skärm nämligen, annars är det slöseri. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

ni vill alltså pröjsa en ny imac som är svin dyr för att budget redigera? Alltså seriöst quadcore och Hd4850...

 

Det är inte hårdvaran i sig de är ute efter, snarare att det är en "budget-mac" för redigering. Jag håller med om att priset är attraktivt med tanke på att det följer med en 27" skärm i paketet.

 

Jag för givet att de kommer att redigera med Final Cut, för det finns ingen logik i att betala för en mac och redigera med Premiere. Det är ju ett bra pisläge på den jämfört med en Macpro stationär burk, men avsaknaden av kortplatser gör att man inte ens kan ansluta snabba diskar till datorn, än mindre något kort för att plocka ut en bild till en referensskärm.

 

Det är operativsystemet i huvudsak som gör att man vill komma åt en mac (i mina ögon).

Länk till kommentar
Share on other sites

I grund och botten vill jag investera i en prisvärd dator/+ skärm, vars prestanda och operativsystem kommer att hålla ett bra tag, och redigering kommer bli datorns vikigaste uppgift. Jag siktar på att redigera i FCP.

Har ni tips om hur jag kan göra en bättre investering är jag såklart jättenyfiken på att ta del av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv köpte jag Syncmaster 2343Bw för 2000kr och den har upplösning på 2048*1152

Sen kan man väl inte påstå att det går snabbt att redigera fullhd material på Mac. Alltså vad är det man köper in sig i? är det något slags varumärke som lovar än guld och gröna skogar? för jag anser ju att prestandan man köper som tex denna imac är likvärdig för en pc i 4-6tusen klassen. Men jag måste dock medge att apple kan ju sälja sina varumärken :O

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu framstår du som ganska svår.

En snabb slutsats från ditt svar innebär att man kan få en PC för med ungefär samma prestanda för 6000 kronor. Skärm (2000) och dator (4000).

Jag försöker göra lite research, men kan inte se att det stämmer. Är det verkligen ett seriöst svar, eller vill du bara morra lite på folks övedrivna förtjusning till mac? :)

Bara imac-skärmen verkar vara värd ca 10 000.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kopplar man snabba diskar till en iMac?

Har den kortplatser för RAID kort och liknande? (jag tvivlar starkt på det)

Nja, du får köra med firewire 800 på en iMac. Antingen till en stor disk eller en raidlösning typ drobo.

 

Sen kan man väl inte påstå att det går snabbt att redigera fullhd material på Mac.
?!? På alla macar jag har testat går det snabbt att redigera fullhd. Förstår inte riktigt vad du menar här.

 

Ofta får man betala lite mer på en Mac, men i det här fallet tycker jag inte det verkar så(dyraste iMacmodellen)?

Sedan om vad det är man köper in sig i. Tja, alla tycker väl olika. Jag var väldigt skeptisk mot Mac innan jag köpte min första powerbook g4 för sju åtta år sedan(sysslade mycket med 3d för datorspel innan och då är väl inte mac det ultimata). Har aldrig tittat tillbaka till Windows efter det. Powerbooken använder jag fortfarande för t ex ProTools(Anledningen till köpet, ProTools var ingen vän med windows förut. Vet inte hur det är nu.), manus och annat. Till videojobb använder jag min två-tre år gamla iMac. FullHD flyter naturligtvis på utan problem.

 

Jag vet inte varför men mina macar har hållt bra mycket längre än vad någon annan dator jag haft gjort. Sedan fungerar OSX längre utan underhåll. Jag kan säga att jag faktiskt inte känner någon med Windows där det inte kommer upp något felmeddelande vid uppstart eller att något program krånglar.

 

Hur som helst så är det ju OSX som är anledningen till att jag köper macar. Var tvungen att jobba på en Vistaburk i somras på ett klippjobb och jag vantrivdes hela tiden. Än värre är det att skriva manus på en windowsmaskin. Jag klarar inte av texten. Antialiasingen är tusen gånger bättre i OSX. Fixar inte ens att surfa på dem. Men det är ju så klart en väldigt subjektiv åsikt.

Ubuntu har jag testat och tycker är helt okej. Även texten. Finns inte så mycket klippmöjligheter dock.

 

Det jag vill ha sagt är, klanka inte ner så hemskt på Mac Tomtebo. Rätt vad det är har du testat OSX tillräckligt mycket för att aldrig vilja titta tillbaka. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Klankar inte ner på Mac som in sin helhet, just delen med prestanda där de tydligt kostar dubbelt så mer än en PC med samma prestanda ( i princip) Sedan utvecklar man ju naturligtvis bättre drivrutiner till komponenterna i Mac datorerna än de som finns i pc. Då det är lättare att göra drivrutiner till 5 olika modeller istället för PC som måste göra det för tusentals produkter. Sedan kan man ju faktiskt installera OS leopard på sina vanliga pc burkar och då finner man ju ingen anledning att köpa en Mac dator. Jag påstår bara att man köper mer en produktnamn, en slags status, eller rättare sagt en "identitet" mer. För om man jämför reklamerna så är det liksom tråkiga Pc snubbar mot hippa kreativa människor som visar hur simpelt allt i världen är med en Mac. Men att sedan betala 19tusen för en dator som är värd 10tusen är ju ganska sjukt enligt mig. Man skulle kunna lägga dom andra 9tusen på bättre diskar, raid kort m.m Sedan är det ju en smaksak hur man tycker det är att surfa på en mac eller en Pc, inte riktigt de jag snackar om. För jag håller med att en Mac är snygg, men när det kommer till redigering osv så sitter jag hellre på en Pc där jag kan uppgradera mina komponenter billigt istället för uppgradera i Apple store för det dubbla. ( satt och kollade in hemsida och bara slänga in 4gb minnen var ju rena rånet!) Sedan när det gäller hållbarhet så är vinner väl mac i längden. men när vi snackar Pris mot prestanda så är det ju sanslöst dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

än mindre något kort för att plocka ut en bild till en referensskärm.

 

DVI ut bak på.

 

Tomtebo: Jo, ramminne brukar man tjäna på att köpa på andra platser än applestore. Att det är dubbelt så dyrt är däremot inte sant. Specen ovan är ju inte samma dator. Tycker att de flesta modellerna brukar stå sig bra i pris, speciellt om man jämför med andra färdigbyggda datorer. MacPro däremot är ju lite för dyr.

Med det där om surfningen menade jag bara att jag inte ens gillar att göra det på en windowsmaskin. Inte att anledningen till att köpa mac är att de är roligare att surfa på. Det vi pratar här är videoklipp, och jag jobbar hellre i Final Cut än i Avid. Och när allt kommer till kritan är Avid så mycket dyrare att man tjänade på sin Mac i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, fast vem kör raid0, känns lite osäkert. Antagligen har man väl raid5 om man jobbar med något viktigt. Om inte hastigheten är det absolut viktigaste.

Hur som helst så är det firewire 800 som gäller på en iMac för nuvarande. Behöver man snabbare kontakter får man köpa något annat. MacPro, Mac Book Pro(större modellerna) eller Hackintosh om man vill köra OSX.

Länk till kommentar
Share on other sites

raid 0 på moderna kontrollerkort är inga problem alls. har inte vart med om en crash eller kritisk dataförlust nånsin. men visst. raid 5 då. 3 diskar för 250MB/s. blir fortfarande helt avklippta pga firewire.

Angående Apple skärmarna, så ja, dom är bra. men att dom skulle vara värda 70k? har du snackat med en säljare? kan inte tänka mig att det finns ngn skärM som massproduceras som har kostat mer än 5k att bygga. är ju samma paneler i alla bara olika lyckade.

Sen vem har sagt att du inte får köpa mac skärmen å stoppa in i PCn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är i princip samma system. möjligen något vassare i pc utförande:

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=727994

 

Så ha så kul med era apdyra mac.

//JävlaTomte

 

Du glömde operativsystem.

 

Det typen av argumentation mellan systembolagets hyllor skulle göra vissa skulle dricka bag in box och norrlands guld hela livet. Lycka till.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Du glömde operativsystem.

 

Det typen av argumentation mellan systembolagets hyllor skulle göra vissa skulle dricka bag in box och norrlands guld hela livet. Lycka till.

 

/KN

 

Fattar inte din systembolagsliknelse... och fyi. så dricker jag bara guinness :P

Men visst lägg på 1300kr för win7pro 64bit då så har jag fortfarande 8000kr kvar till macen. Har ju gratis microsoft program som student tack vare MSDNAA så tänker aldrig på OS :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv köpte jag Syncmaster 2343Bw för 2000kr och den har upplösning på 2048*1152

 

 

OK. Men vad har den här skärmen egentligen att göra i frågan om iMac eller inte iMac?

Den är ju inte ens tillräckligt stor för att duga som en jämförekse mot bara skärmen, även om man "glömmer" att det följer med en dator i mac-alternativet.

 

Sen kan man väl inte påstå att det går snabbt att redigera fullhd material på Mac.Alltså vad är det man köper in sig i?

 

Kan man inte? Hur många timmars erfarnehet har du av att redigera med en PC, kontra hur många timmars erfarenhet har du av att redigera med en mac?

 

Säg att du har 2000 timmar på bägge alternativen, jag kan ge mig f-n på att du har haft mer strul med PC lösningen. efter dessa timmar. Det är det man köper ni sig i.

 

Nja, du får köra med firewire 800 på en iMac. Antingen till en stor disk eller en raidlösning typ drobo.

 

Och inget av ovanstående skulle jag klassa som en "snabb disk-lösning" Det stryps ju av firewire-gränssnittet.

 

Det råkar bara vara så att Mac skärmarna håller den standard som 70 tusen kronors quato eller eizo skärmar gör.

 

Det råkar vara så att du är helt ute och cyklar. Kom ner med fötterna till jorden igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är i princip samma system. möjligen något vassare i pc utförande:

 

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=727994

 

Så ha så kul med era apdyra mac.

//JävlaTomte

 

 

Skärmen har TN panel, ej LED belyst, 23” mot 27” och lägre upplösning.

Mac skärmen är bara den värd över 10 000:- om inte mer om man jämför med andra skärmar som finns där ute. Därtill var datorn du satte ihop ett eget ihopplock utan någon som helst garanti att de ofta trilskande videoredigerings-mjukvarorna kommer att fungera tillfredsställande. Suporten är obefintlig och OS saknas.

Slutligen tar PC datorn långt större plats och låter antagligen rätt mycket mer.

 

Sedan finns det många fördelar. Jag föredrar själv också att bygga själv när det gäller stationära-datorer och då är Windows burkar det enda alternativet, men ditt inlägg var bara korkat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...