Gå till innehåll

Animerad världskarta, visning av resrutt


monnexs

Recommended Posts

Jag är helt grön på allt vad som heter animering men jag gör en dokumentärfilm och helt plötsligt känner jag att jag skulle behöva ha lite kunskap om detta.

Anledningen är att jag skulle vilja ha en världskarta där en röd linje åker mellan olika länder för att på så sätt beskriva en resrutt.

 

Vad använder man för program till sådant och är det svårt att sätta sig in i?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ett enkelt sätt att åstadkomma en linje som kryper fram på en karta är följande:

 

1.

starta ett ritprogram och öppna en bild på önskad karta

 

2.

starta ett screen recorderprogram och börja spela in allt som sker på skärmen

 

3.

rita nu i ritprogrammet på frihand en linje på kartan längs färdvägen. jobba långsamt och noga

 

4.

när du ritat klart, stoppa screen recorderprogrammet och spara inspelningen som en AVI-fil

 

5.

öppna in AVI-filen i ditt videoredigeringsprogram. justera till önskad hastighet på den rörliga linjen

 

lämpliga gratis screen recorderprogram är tex CamStudio (http://camstudio.org/) eller FreeScreenRecorder (http://www.nbxsoft.com/screen-recorder.php)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är helt grön på allt vad som heter animering men jag gör en dokumentärfilm och helt plötsligt känner jag att jag skulle behöva ha lite kunskap om detta.

Anledningen är att jag skulle vilja ha en världskarta där en röd linje åker mellan olika länder för att på så sätt beskriva en resrutt.

 

Vad använder man för program till sådant och är det svårt att sätta sig in i?

 

Senaste iMovie har den funktionen inbyggd på ett smidigt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Tack för många bra tips och förslag! Ska försöka sätta mig in i detta. Nu har jag kommit på att jag vill lära mig lite mer om animering. Skulle vilja teckna och göra animeringar av teckningarna. Någon tog upp after effects, jag är student så jag kan få det programmet relativt billigt. Går det göra liknade tecknad film i after effects, lär jag mig det programmet kan jag ju även göra kartan i samma program. Eller föreslår ni kanske något annat program? Behöver inte vara speciellt avancerat egentligen men det kan ju vara kul att ha något att växa i.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Innan jag själv bekantade mig olika animationsprogram krävde nöden att man hittade på något annat. Du kan ju alltid trycka upp en karta. Skriva ut en bild på en båt, ett flygplan osv. Limma på kartong. Sätt en magnet under fordonet och en bakom kartan. Dra på magneten bakom kartan och vips har du din resa. Det behöver inte se kass/billigt ut. Istället kan du kanske hitta en lite egen stil om du använder liknande "animationer" genomgående i produktionen. Jag har haft mkt nöje av dessa alternativa lösningar.

 

Själv använder jag FCPs Motion eftersom jag klipper i Final cut. Men annars hade jag lika gärna kunna använda After Effects pga det stora utbudet av tuts och plugins.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...