Gå till innehåll

Filmens uppbyggnad


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Jag ska vara ärlig. Jag är en riktig nybörjare vad gäller manus (och regi för den delen också). Däremot har jag varit väldigt intresserad av att skriva noveller och ibland romaner med oftast skumma komponenter i. Som amatörförfattare har jag alltid haft ett behov eller snarare ett måste att skriva orginellt och nyskapande. Nu var det så också att jag satte igång med mitt manus innan jag fick veta om denna sida (vilken jag anser vara skitbra!) så gjorde jag på det sätt att jag kom på massa händelser och situationer och sedan bara länkat ihop dom, samtidigt går allting paralellt med sista scenen (jag vet jag vet, kunde inte motstå att skumma till kronologin, stort fan av Tarantino serru).

 

Vad jag menar är att detta behov jag hade av att skriva orginellt i mina berättelser är en liten vana som förmodligen alltid kommer finnas inom mig. Men jag tycker att ni har helt rätt, jag har visserligen studerat er filmskola ganska noga, och jag gjorde en synops innan, men borde läst manusfaktan innan jag ´gjorde manuset hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att hålla sig till 'mallen' är även för de flesta proffs ett absolut måste. Detta beror på att den funkar och den garanterar framåtrörelse i berättelsen. Nyskapande och originellt kan det vara inom ramarna för den sk Hollywood-mallen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså du kan kolla på serier som "pacific blue", "miami vice" dom serierna följer den mallen, kan man säga. Och även filmer som Charlies änglar... Min lärare har ochså undervisat oss med hjälp av den där mallen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag vet att jag borde ha följt "mallen" och jag ifrågisätter inte dess funktion. Vad jag menade var att strukturen i manuset redan var klart och då detta skulle va en testfilm (en slags tja förberedelse) spelade det inte någon större roll. Däremot nästa filmmanus kommer jag följa dramaturgin så mycket som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...