Gå till innehåll

Val av HD-kamera


daniel.l

Recommended Posts

Snabb och snärtig fråga...

 

Söker en videokamera som spelar in på minneskort, Full HD (helst 1080p), fin kvalitet och hela kalaset självfallet och den får gärna ha någon form av "slow motion-funktion"!

 

Max 10.000:-.

 

Fått förslag om HF200, Canons, läst lite om den men är det verkligen något att satsa på?

 

Har inte heller hittat ifall den stödjer denna slowmo-funktion!

 

Tack på förhand!

/ Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag var också inne på en Canon Legria Hf 200 men när jag skulle köpa den började jag prata ingående med säljaren och då menade han på att;

 

- full-HD-kamera SPELAR IN i full-hd men så fort man för över det till dator så tappar man kvalitet. AVCHD och mpeg 4 var begrepp som dök upp..

 

- man får bäst kvalitet genom att spela in på DV-band.

 

- man får en bättre back up genom att spela in på DV-band

 

- det är först när man kan bränna på bluray som det är vettigt att köpa en kamera typ HF200.

 

- att jag i nuläget skulle köpa e Canon HV40. En full-hd-kamera med DV-band

 

- att inget proffs spelar in på minneskort. Bara på band. (nu är ju jag inget proffs..)

 

Någon på forumet kanske har koll på detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Hur "värderar" du det faktum att jag vill ha in filmerna i burken? Tappar jag kvalitet och isf hur mycket?

 

Komer jag som svennebananmedelsvensson märka skillnad på om jag har filmat med DV-band eller på minneskort med ett ev. kvalitetstapp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Hur "värderar" du det faktum att jag vill ha in filmerna i burken? Tappar jag kvalitet och isf hur mycket?

 

Komer jag som svennebananmedelsvensson märka skillnad på om jag har filmat med DV-band eller på minneskort med ett ev. kvalitetstapp?

 

DV banden klarade sig ett tag i början när HDV kom, men numera tjänar du mer på att spela in direkt på digitalt medie, så som minneskort eller hårddisk. AVCHD är ju det man föredrar- Problemet förr var ju att inte många program stödde formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

JVC GZ-HM400 och GZ-X900 kunde kanske vara något att kolla på om slow-motion är viktigt

vet dock inte hur bildkvalitén är jämfört med andra kameror i den prisklassen.

Läste ett test av Panasonic HDC-TM300 där de bland annat jämförde med GZ-X900 och den var tydligen rätt dålig i mörka förhållande

Tittar själv på panasonicen för att den verkar prestera ganska mycket bättre bild, men den kostar några tusenlappar till och har ingen slow-motion

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, läste nyss ett test på JVC GZ-HM400 och även om den klarar av att filma ända upp till 600 fps så är inte upplösningen något vidare i något av slow-motion-lägena, men det kan man nog å andra sidan inte vänta sig av någon så billig kamera.

 

http://www.camcorderinfo.com/ har utförliga tester av den typen av kameror du letar efter, kolla lite där

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller dv/AVCHD så uppfattar inte jag nån märkbar skillnad. Jag har Canon HV20 samt Canon Legria HF S100. HV20 spelar visserligen in 1440x1080 och Legrian 1920x1080. Legrians vitbalans är bättre men om det har med minneskort att göra vet jag inte. Men den väsentliga skillnaden mellan DV och AVCHD är att det spelar ingen roll hur snabb dator du än har om du ska redigera i HD. Datorn klarar inte hantera AVCHD-materialet utan det blir enormt segt med väntetider. Jag fick lösa problemet genom att lägga alla AVCHD-filerna på tidslinjen och göra en mpeg2-fil som jag sen tog in i programmet igen. Den splittades då upp i scener som jag sen kunde jobba med. Det gick lika snabbt som att redigera DV-film och ingen kvalitetsförlust uppstog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller dv/AVCHD så uppfattar inte jag nån märkbar skillnad. Jag har Canon HV20 samt Canon Legria HF S100. HV20 spelar visserligen in 1440x1080 och Legrian 1920x1080. Legrians vitbalans är bättre men om det har med minneskort att göra vet jag inte. Men den väsentliga skillnaden mellan DV och AVCHD är att det spelar ingen roll hur snabb dator du än har om du ska redigera i HD. Datorn klarar inte hantera AVCHD-materialet utan det blir enormt segt med väntetider. Jag fick lösa problemet genom att lägga alla AVCHD-filerna på tidslinjen och göra en mpeg2-fil som jag sen tog in i programmet igen. Den splittades då upp i scener som jag sen kunde jobba med. Det gick lika snabbt som att redigera DV-film och ingen kvalitetsförlust uppstog.

 

Ingen Märkbar kvalitétsförlust uppstod. Du förlorar ju data varje gång du komprimerar om videon. En modern dator med modern mjukvara klarar AVCHD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen Märkbar kvalitétsförlust uppstod. Du förlorar ju data varje gång du komprimerar om videon. En modern dator med modern mjukvara klarar AVCHD.

 

Jag brände ut på skiva samma AVCHD-filmsnutt där där ena versionen gått via mpeg-2 och kunde inte se nån skillnad. Vad gäller dator så har jag Intel Core i7 920 Quad processor, Vista ultimate 64bit, 6 GB minne och Asus Geforce GTS 1GB PhysX CUDA.

I Pinnacle Studio HD 14 och Premiere Elements 7 blir det väntetider på 5 sek upp till minuten så fort man editerar AVCHD. Powerdirector 7/8 som är optimerat för i7 processorn är det bara 1 sekunds väntetid men å andra sidan är programmet så instabilt så jag har slutat använda det

Länk till kommentar
Share on other sites

Och detta innebär att jag ska köpa vilken kamera?

 

Tror jag skippar DV-band så länge en sådan kamera inte går att få för max 10.000?

 

Full HD, 10.000 och helst den fjantiga slowmo-funktionen! Vilken?

 

HV40 finns för 9990:-

 

Jag är dock inte klokare. HV40 eller HF200, det är frågan. Verkar ju inte bara handla om huruvida man tappar kvalitet när man spelar in på minneskort utan även om man tappar kvalitet när man lägger upp i datorn. Vidare verkar ju en super-duper-dator vara ett måste om man skall ge sig på att redigera det minsta....

 

Hit me, folks. Ska jag ta en HF 200 eller en HV40?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har köpt en HF200 ganska nyligt, väldigt nöjd med den hittils. Använder även ett 0,3x vidvinkelsobjektiv.

 

Har inte hunnit redigera några klipp på min stationära dator än utan endast på laptopen, vilket går något fruktansvärt segt. Men den stationära är under uppgradering så återkommer med ett bättre svar när jag provat detta.

 

I överlag en väldigt smidig och fin kamera med många fina finesser. Underbart med minneskort! Har köpt 2x16GB Class 6 för under tusenlappen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...