Gå till innehåll

Manus lön


Ladiesman

Recommended Posts

Undrar om någon vet något om detta:

 

En skådis kan ju inte få en $20miljonerslön på sin första film, hur bra den än är, utan måste ju göra ett namn för sig själv först.

Men jag undrar om det är likadant hos manusförfattare. Jag tror inte det är så men. Alltså, bara det är ett bra manus och många studios vill köpa det kan priset gå upp i hur mycket som helst fattar jag det som?

 

Till exempel fick de som skrev Evan Almighty på spec ca 2 miljoner dollar och det var deras första producerade manus.

 

Folk går ju inte och ser en film för att det är en speciell manusförfattare (förutom riktiga filmfanatiker) utan mer för att det t.ex. är Leo Dicaprio som är huvudrollen.

 

Hur ligger det till?

Kan man få hur mycket som helst för sina första manus eller är det likadant här att man måste jobba sig upp i lönerna? :S

Och nu snackar jag SPEC SCRIPTS, inte uppdragsskrivning

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu, som sagt, det är jävligt svårt att få manus sålt i Sverige överhuvudtaget. Oftast så regisserar man sitt egna manus men man kan ju absolut sälja scriptet. Problemet är att du lär aldrig få så många miljoner som de får i hollywood. Man måste som sagt börja någonstans och det är bara skriva och skicka till olika produktionsbolag, etc. Men dessa giganormiska summor lär du aldrig se. Om du säljer något så är det snarare så att du får någon små summa.Att lyckas få sitt första manus sålt är ju väldigt ovanligt och det hela handlar väl i grund och botten om kontakter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jadu, som sagt, det är jävligt svårt att få manus sålt i Sverige överhuvudtaget. Oftast så regisserar man sitt egna manus men man kan ju absolut sälja scriptet. Problemet är att du lär aldrig få så många miljoner som de får i hollywood. Man måste som sagt börja någonstans och det är bara skriva och skicka till olika produktionsbolag, etc. Men dessa giganormiska summor lär du aldrig se. Om du säljer något så är det snarare så att du får någon små summa.Att lyckas få sitt första manus sålt är ju väldigt ovanligt och det hela handlar väl i grund och botten om kontakter.

 

 

Okej, men jag snackar Hollywood nu. Hur är det där då? "Där drömmar går i uppfyllelse" eller vad det heter. Där kan man väl lyckas hur som helst. Det är där jag undrar hur det går till, eller hur ni tror eller har fått uppfattning om hur det går till? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt tror jag du vänder dig till fel publik. Tror inte så många vet hur det är att sälja ett manus, inte ens jag själv. Men i Hollywood tror jag det är jävligt svårt att få sitt första manus sålt absolut. Kontakter är nyckeln till dom stora gyllene portarna. Om man inte har ett etablerat"namn" så är det som sagt väldigt svårt att få sitt manus sålt, för det är ju x-antal tusen personer som skickar in manus till dessa stora produktionsbolag i USA att dom lär nog aldrig riktigt lägga en glimt på den. Man får väl helt enkelt börjar med att ställa upp på filmfestivaler, göra sina egna filmer. Träffa folk och utbyta kontakter. Skapa sig ett nätverk som i slutändan gör så att man får in en jävligt liten fot in i film branschen. Man får helt enkelt börja på botten och klättra sig uppåt.

 

Se tex Tarantino. Han jobbade på en videobutik och skrev väldigt många manus och sen igenom hans kontaktnät lyckades få ett av manuskriptet sålt (kan inte hela storyn men) Men poängen är att han använde sig av sitt kontaktnät för att kunna göra sina filmer så det är så man måste börja. Men om du får manuset sålt i USA kan man antingen räkna med nästan inget eller ganska mycket. för om du inte är etablerad så lär de inte betala ut stora pengar direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tarantino slog igenom med Reservoir dogs på Sundance.

 

Det finns en gräns på hur lite man kan få betalt som minimum, tror den låg runt $50-75.000 eller liknande (om du är med i ngn union). Jag minns inte alls dock, men en bra bit under 100k. Sedan beror det ju på mer saker än bara att "sälja det". Mitt tips är att flytta till L.A. och börja jobba på kontakterna och färdigheterna. 2 miljoner för ett första manus, eller ett manus över huvud taget, låter extremt.

 

Mitt bästa tips är mindre forumstid och extrema uppoffringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tarantino slog igenom med Reservoir dogs på Sundance.

 

Det finns en gräns på hur lite man kan få betalt som minimum, tror den låg runt $50-75.000 eller liknande (om du är med i ngn union). Jag minns inte alls dock, men en bra bit under 100k. Sedan beror det ju på mer saker än bara att "sälja det". Mitt tips är att flytta till L.A. och börja jobba på kontakterna och färdigheterna. 2 miljoner för ett första manus, eller ett manus över huvud taget, låter extremt.

 

Mitt bästa tips är mindre forumstid och extrema uppoffringar.

 

 

 

 

Okej. Ja jag ska börja på NYFA i h-wood så jag tror att jag kommer få lite kontakter där. Kommer bland annat få sitta ner och pitcha idéer till "Hollywood agencies, management companies, studios, and production companies" i slutet av studieperioden.

 

Men jag tycker det är töntigt att alla ska se detta som en endast konstnärlig bana då man (eller iallafall jag) gör detta för att kunna leva på det, och behöver då kunna tjäna pengar på det för att få friheten att skriva hur mycket jag vill och inte behöva jobba så småningom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ligger det till?

Kan man få hur mycket som helst för sina första manus eller är det likadant här att man måste jobba sig upp i lönerna? :S

Och nu snackar jag SPEC SCRIPTS, inte uppdragsskrivning

 

Ja, du kan få "hur mycket som helst" för ditt första manus, om det är tillräckligt bra, vilket det i ärlighetens namn väldigt sällan är.

 

De fantasisummor som ofta nämns är gamla siffror. Nu är det vanligare att få uppdrag än att filmbolagen köper manus skrivna på speculation. Dessa jobb ger mindre betalt, men även om du skulle få sålt ett spec-manus så får du räkna med lägre belopp än miljontals dollar.

 

Säljer du till ett seriöst större produktionsbolag måste du dessutom gå med i Writers Guild of America och betala en saftig livstidsavgift för detta.

 

Har du en agent så går en summa dit också.

 

Ett vanligt råd när man får sålt sitt första manus är: behåll ditt jobb, köp nått trevligt och sätt in resten på banken.

 

Vissa välrenomerade tävlingar kan vara en inkörsport för att få kontakter.

 

Som manusförfattare bör du också lägga ner mycket tid på att jobba med ditt skrivna språk och det är mer än att ha god stavning.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag tycker det är töntigt att alla ska se detta som en endast konstnärlig bana då man (eller iallafall jag) gör detta för att kunna leva på det, och behöver då kunna tjäna pengar på det för att få friheten att skriva hur mycket jag vill och inte behöva jobba så småningom.

 

Skriv inte med dollar för ögonen. Skriv för att du älskar det. Vill du satsa för proffs är det framför allt TID du behöver till det.

 

Skriva är som vilket hantverks som helst: Talang + kunskap + övning + övning + övning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra råd från Desiree. Men man behöver inte vara medlem av WGA för att sälja sitt manus till nåt bolag.

 

En agent eller manager är nog att föredra för att öka sina chanser avsevärt!

 

Manuset behöver dock vara skyddat hos t.ex WGA.

 

Är ganska säker på att man inte kan "köpa" in sig hos WGA utan man måste fylla en kvot av units (olika sorters manus ger olika units) inom en tidsram och på så sätt jobba sig in i deras organisation och få del av deras förmåner såsom producenter, regissörer etc..

Sen kostar det säkerligen en årsavgift men den är nog relativt liten kontra inkomsten..

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

Men man behöver inte vara medlem av WGA för att sälja sitt manus till nåt bolag.

 

Jo, om bolaget är större och seriöst och det är ett långfilmsmanus. Man kan dock inte bli medlem innan man kommit såpass långt i förhandlingarna så att försäljningen av manuset är i princip klart.

 

En agent eller manager är nog att föredra för att öka sina chanser avsevärt!

 

Absolut. Men man får ingen agent utan att ha sålt ett manus. Välkänt moment 22.

 

Manuset behöver dock vara skyddat hos t.ex WGA.

 

"Behöver" är snarare en fråga om vilken risk man vill ta. Det lär dessutom vara en myt att WGA kan göra nått om ens idé blir stulen. Library of Congress lär vara stället man ska lämna in sitt material till. Men jag har bara läst en artikel som tagit upp detta.

 

Är ganska säker på att man inte kan "köpa" in sig hos WGA utan man måste fylla en kvot av units (olika sorters manus ger olika units) inom en tidsram och på så sätt jobba sig in i deras organisation och få del av deras förmåner såsom producenter, regissörer etc..

 

Ja, men ett långfilmsmanus uppfyller kvoten för att få vara medlem. Inträdesavgiften är på $2 500 vilket är mellan 15 000 och 20 000 kr beroende på dollarkurs. Vad jag förstår är du sen medlem på livstid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för att att denna tråd inte kommer utveckla sig till nåt bra så får läsarna avgöra själva logiken i ditt inlägg!

 

Har dock några intressanta förslag på hur man t.ex får en agent eller manager enligt din modell:

 

Fotbollsspelaren måste först spela som proffs för att sen få en agent som hjälper den bli proffs?

 

Författaren måste först sälja sin bok till ett förlag för att sen kunna få en agent som ska hjälpa han sälja sin bok till ett förlag?

 

Musikern måste först producera sina skiva, sälja den till musikbolaget för att sen få en agent som ska hjälpa han göra föregående saker?

 

Skådespelaren måste först vara med i en film innan den kan få en agent eller agentur som ska hjälpa den få en roll i film?

 

Låter logiskt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte så logiskt nej..

Jag skulle tro att man inte behöver ha sålt ett manus men att ett färdigt manus är ganska vitalt för att en agent ska lägga ner tid på en.

 

Kan ni mer specifikt förklara vad det innebär att vara med i WGA? Och måste man bara ha registrerat ett långfilmsmanus för att få bli medlem? Det låter ju inte så avancerat.. Trodde bara det var hard core writers som var med i WGA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver INTE vara medlem i WGA för att sälja ett manus till nåt bolag!

 

Detta är nånting jag vet men tydligen så envisas Desiree med att påstå tvärtom så jag skrev ett mail till WGA med denna frågeställning:

 

Do i have to be a member to sell a moviescript to any movie production company?

 

Does any movie production company require WGA membership from an author?

 

Detta svar fick jag:

 

You do not have to be a member to sell a movie script nor is it required.

 

Sincerely,

 

WGAWEST AGENCY.

 

Om du nu vill fortsätta envisas med detta så får du fortsätta med WGA, för du vet tydligen mer än dem!

 

Om nu nån tror att jag hittade på allt detta så kan ni oxå kontakta WGA och fråga!

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte så logiskt nej..

Jag skulle tro att man inte behöver ha sålt ett manus men att ett färdigt manus är ganska vitalt för att en agent ska lägga ner tid på en.

 

Kan ni mer specifikt förklara vad det innebär att vara med i WGA? Och måste man bara ha registrerat ett långfilmsmanus för att få bli medlem? Det låter ju inte så avancerat.. Trodde bara det var hard core writers som var med i WGA.

 

 

Självklart ska man ha ett färdigt manus innan man börjar kontakta agenturer, helst fler än ett oxå! Men jag utgår från att alla förstår det!

 

Det bästa du kan göra Ladiesman är att kontakta WGA själv med dina frågor! Är säker på att de kommer hjälpa dig med dina funderingar.

 

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart ska man ha ett färdigt manus innan man börjar kontakta agenturer, helst fler än ett oxå! Men jag utgår från att alla förstår det!

 

Det bästa du kan göra Ladiesman är att kontakta WGA själv med dina frågor! Är säker på att de kommer hjälpa dig med dina funderingar.

 

 

Carl76

 

 

 

Ok, tackar för hjälpen ;) Känns ändå som att du är den som har mest kontakt med USA då du sålt ett manus dit redan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

vad du måste komma ihåg är ju vad din budget är för ditt manus.

 

Är det en lågbudget så får du det ju absolut lättare såld än om du skrivit en undergångsfilm.

 

Sen behöver du inte vara medlem på WGA men du kan skydda den hos dem för typ $20-30.

 

På WGA kan man se att "normal" priset på ett spec script är $50-100k, och det är ju inte helt fyskam för något du skrivit på fritiden för att du älskar det du håller på med.

 

Och jag håller med föregående om att det nog är en bra idé att ha flera olika manus klara för att visa upp för en agent.

 

Du borde ställa upp i tävlingar också, http://www.moviebytes.com/directory.cfm

http://www.filmmakers.com/contests/directory.htm

http://www.screenwritersutopia.com klicka på screenwriting contests.

 

sen kan du googla oxå.

 

Jag har inte sålt något script men när jag väl avslutar mina projekt så är det dessa steg jag tänker ta, eventuellt göra ett av mina scripts som film i sverige för att marknadsföra sig själv på något vänster :) det är min plan i alla fall!

 

Men jag tror iaf att pengar är en bra morot, man gör det man tycker om allra bäst och får bra betalt.

Försök slå igenom genom olika manustävlingar.

Tänk inte så mkt på att vara i LA, det är så mkt teknologi så du kan ju egentligen vara var som helst för att kunna sälja ditt första script. flytta till LA kan du ju göra sen när det är sålt:)

 

Kör hårt och skriv på! Skriv skriv skriv. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

vad du måste komma ihåg är ju vad din budget är för ditt manus.

 

Är det en lågbudget så får du det ju absolut lättare såld än om du skrivit en undergångsfilm.

 

Sen behöver du inte vara medlem på WGA men du kan skydda den hos dem för typ $20-30.

 

På WGA kan man se att "normal" priset på ett spec script är $50-100k, och det är ju inte helt fyskam för något du skrivit på fritiden för att du älskar det du håller på med.

 

Och jag håller med föregående om att det nog är en bra idé att ha flera olika manus klara för att visa upp för en agent.

 

Du borde ställa upp i tävlingar också, http://www.moviebytes.com/directory.cfm

http://www.filmmakers.com/contests/directory.htm

http://www.screenwritersutopia.com klicka på screenwriting contests.

 

sen kan du googla oxå.

 

Jag har inte sålt något script men när jag väl avslutar mina projekt så är det dessa steg jag tänker ta, eventuellt göra ett av mina scripts som film i sverige för att marknadsföra sig själv på något vänster :) det är min plan i alla fall!

 

Men jag tror iaf att pengar är en bra morot, man gör det man tycker om allra bäst och får bra betalt.

Försök slå igenom genom olika manustävlingar.

Tänk inte så mkt på att vara i LA, det är så mkt teknologi så du kan ju egentligen vara var som helst för att kunna sälja ditt första script. flytta till LA kan du ju göra sen när det är sålt:)

 

Kör hårt och skriv på! Skriv skriv skriv. :)

 

 

Tack, bra inlägg!

 

Vart har du fått informationen om "normal"priset på WGA btw? Länka?

Vad är det som får vissa manus att gå upp i så höga priser som till exempel 2miljoner dollar osv..

Ska nog börja skolan i LA så det blir väl där ett tag ändå ;) Men är det inte svårt att försöka sälja sitt manus utifrån? Typ från Sverige? Speciellt om man inte skulle ha någon agent..? Har man en agent så är det ju desto enklare antar jag men..

 

Förresten, finns det någon statistik på hur många manus som säljs till Amerikanska bolag om året? Och hur många blir sedan producerade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, bra inlägg!

 

Vart har du fått informationen om "normal"priset på WGA btw? Länka?

Vad är det som får vissa manus att gå upp i så höga priser som till exempel 2miljoner dollar osv..

Ska nog börja skolan i LA så det blir väl där ett tag ändå ;) Men är det inte svårt att försöka sälja sitt manus utifrån? Typ från Sverige? Speciellt om man inte skulle ha någon agent..? Har man en agent så är det ju desto enklare antar jag men..

 

Förresten, finns det någon statistik på hur många manus som säljs till Amerikanska bolag om året? Och hur många blir sedan producerade?

 

 

Jag hade den informationen nånstans från nåt jag läst, jag är pengakåt så det är definitivt något jag känner igen!

 

Vill man ha kontakt med en agent så är det definitivt ett m å s t e att ha flera scripts tror jag! Det är iaf så jag resonerar efter allt jag läst, och jag har läst hyllmeter om det här:)

 

Men om du ska läsa film i LA ändå så borde de ju funka lättare, du kanske kan ta med dig några av mina scripts? ;)

 

En sak med manusförfattare är att den universiella regeln 80:20 funkar på manus oxå, 20 % av författarna skriver 80% av allt i Hollywood.

 

Apropå olika gager så har jag hört att The Ticking Man gick för $1 million bara för att agenten hajpade de hela och de vart en budgivning mellan 20 producenter.

Ditt exempel med Evan Almighty som spec är lite intressant.

Men rent generellt är ju nog att uppföljare får mer pengar, då de i princip beställs. Men spec scripts tror jag nog inte kan ge så mycket pengar (om man tycker $100k är lite).

Därför tror jag att de betalade mer för Evan, en film som redan hade en "kundbas" om man säger så. Köra vidare och mjölka konceptet.

 

Sen ska man ju inte förakta TV heller, USA har ju hundratals tv-kanaler som vill fylla tablåerna 24h. Inte allt nytt men ändå, man kan ju hamna i nåt writing team för nån tv-show.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade den informationen nånstans från nåt jag läst, jag är pengakåt så det är definitivt något jag känner igen!

 

Vill man ha kontakt med en agent så är det definitivt ett m å s t e att ha flera scripts tror jag! Det är iaf så jag resonerar efter allt jag läst, och jag har läst hyllmeter om det här:)

 

Men om du ska läsa film i LA ändå så borde de ju funka lättare, du kanske kan ta med dig några av mina scripts? ;)

 

En sak med manusförfattare är att den universiella regeln 80:20 funkar på manus oxå, 20 % av författarna skriver 80% av allt i Hollywood.

 

Apropå olika gager så har jag hört att The Ticking Man gick för $1 million bara för att agenten hajpade de hela och de vart en budgivning mellan 20 producenter.

Ditt exempel med Evan Almighty som spec är lite intressant.

Men rent generellt är ju nog att uppföljare får mer pengar, då de i princip beställs. Men spec scripts tror jag nog inte kan ge så mycket pengar (om man tycker $100k är lite).

Därför tror jag att de betalade mer för Evan, en film som redan hade en "kundbas" om man säger så. Köra vidare och mjölka konceptet.

 

Sen ska man ju inte förakta TV heller, USA har ju hundratals tv-kanaler som vill fylla tablåerna 24h. Inte allt nytt men ändå, man kan ju hamna i nåt writing team för nån tv-show.

 

 

Okej!

 

Evan Almighty var ett dåligt exempel. Men egentligen var det itne meningen att det skulle bli en uppföljare till denna, utan det var ett spec script som de köpte och sedan gjorde om till en uppfäljare till Bruce Almighty.

 

Finns ju MÅNGA andra spec scripts som sålts för mkt mer än så.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Screenwriter's_salary

 

Och vad jag har hört så är det spec scripts som är det bästa utifrån författares inkomstmöjlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för att att denna tråd inte kommer utveckla sig till nåt bra så får läsarna avgöra själva logiken i ditt inlägg!

 

Har dock några intressanta förslag på hur man t.ex får en agent eller manager enligt din modell:

 

Fotbollsspelaren måste först spela som proffs för att sen få en agent som hjälper den bli proffs?

 

Författaren måste först sälja sin bok till ett förlag för att sen kunna få en agent som ska hjälpa han sälja sin bok till ett förlag?

 

Musikern måste först producera sina skiva, sälja den till musikbolaget för att sen få en agent som ska hjälpa han göra föregående saker?

 

Skådespelaren måste först vara med i en film innan den kan få en agent eller agentur som ska hjälpa den få en roll i film?

 

Låter logiskt..

 

Det är inte logiskt men ett faktum. Försök få en agent i USA själv så får du se. Det ÄR ett välkänt moment 22 i branschen att det är väldigt svårt att få en agent innan man sålt något och det är lika svårt att få sålt något utan en agent. Det är inte min logik som spökar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej!

 

Evan Almighty var ett dåligt exempel. Men egentligen var det itne meningen att det skulle bli en uppföljare till denna, utan det var ett spec script som de köpte och sedan gjorde om till en uppfäljare till Bruce Almighty.

 

Finns ju MÅNGA andra spec scripts som sålts för mkt mer än så.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Screenwriter's_salary

 

Och vad jag har hört så är det spec scripts som är det bästa utifrån författares inkomstmöjlighet.

 

intressant länk.

 

M. Night Shyamalan cashade in en hel del på sina. 7,5 mille på skitfilmen the village.

och 2,5 mille för sin första film sixth sense!

 

om du kollar på Terry Rossio som skrev och fick rejält med pröjs för Deja Vu så har han skrivit väldigt många filmer (pirates bl.a). Därför är det inte ett sånt bra exempel för väl betalda spec scripts. evan almighty däremot är väldigt intressant eftersom det var deras första film :)

 

evan almighty var ett grymt exempel, dock tror jag inte att det hör till vanligheterna.

för såååå många filmer var de ju inte på listan, produceras juh så många fler:)

 

verkar vara ett framgångskoncept att producera/regissera/skriva filmen själv :) det ska jag nog köra på, kanske inte producera men regissera vore coolt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver INTE vara medlem i WGA för att sälja ett manus till nåt bolag!

 

Detta är nånting jag vet men tydligen så envisas Desiree med att påstå tvärtom så jag skrev ett mail till WGA med denna frågeställning:

 

Do i have to be a member to sell a moviescript to any movie production company?

 

Does any movie production company require WGA membership from an author?

 

Detta svar fick jag:

 

You do not have to be a member to sell a movie script nor is it required.

 

Sincerely,

 

WGAWEST AGENCY.

 

Om du nu vill fortsätta envisas med detta så får du fortsätta med WGA, för du vet tydligen mer än dem!

 

Om nu nån tror att jag hittade på allt detta så kan ni oxå kontakta WGA och fråga!

 

Väldigt var du var agressiv. Det finns ingen anledning.

 

Det jag har läst på t ex johnaugust.com säger att stora bolag har förbundit sig att bara köpa manus från WGA medlemar för att garantera att priserna blir rätt och andra förmåner för manusförfattaren. Jag har också läst flera tips om att tänka på att det ganska stor summa går till WGA när man får sålt ett manus, så att man inte står med skägget i brevlådan.

 

Men huruvida det stämmer i praktiken eller ej vågar jag inte svara på. De kortfilmsmanus jag har sålt har inte varit till så stora bolag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...