Gå till innehåll

Hur lång tid på förtexter?


Gäst

Recommended Posts

(Eller ja livslängd eller dröjningstid osv.,. Snackat en del engelska men kunde inte göra en vettig översättning :-)

 

Har en liten fråga om hur länge en förtext bör synas. Om det finns en standard eller rekommenderad livslängd på hur många sekunder en text ska synas innan den tonar bort. Det beror väl naturligtvis på vilken film det är, långfilm, kortfilm, osv... jag har sett väldigt långa inledningar. Men jag personligen föredrar, rätt korta textspel.

 

 

PAJAS Filmbolag presenterar: 2 sek

 

dröjning: 1 sek

 

I samarbete med TIO ANDRA BOLAG Produktion AB: 2 sek

 

dröjning: 1 sek

 

eventuell insert. 2,5, sek

 

En film av KJELL "Han som gjorde Jägarna" SUNDVALL hette han väl???: 1,5 sek

 

dröjning: 2 sek

 

BECK: GRANNEN 3-4 sek

 

och så lite animation på det 2 sek

 

dröjning: 1 sek

 

Och alla andra duktiga arbetare framför och bakom kameran.

 

 

Totalt 2-3 minuter kanske??

 

 

Jag kör själv Final Cut Pro men designar text i LiveType och kan va rätt noggran med sånt hur man drar ut den på tidslinjen.

Vad tycker ni?? Vad föredrar ni? Håller ni med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör inte förtexter mot svart ruta längre än 5 sekunder om det är en kortfilm. Vill du ha längre förtexter än så, se till att det händer något intressant i bild samtidigt. Långfilmer kan ha längre och "tråkigare" förtexter för när man sätter sig för att titta på en långfilm så är man beredd på att det ska ta tid. Kortfilmer ser man ofta vid datorn eller på festivaler tillsammans med massor av andra filmer. Då vill man att filmen ska komma igång fort.

 

OBS! Mina åsikter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Det där med förtexter är ju en konst.

Jag och mina filmarkompisar bråkar alltid hur vi ska göra. Jag vill bara komma igång med filmen, andra vill att man sakta ska acceptera att man nu ska se en film....andra vill introducera "världen" med förtexterna.

 

Kort sagt.....gör som du känner, och vad som blir bäst just för den film du gör det på nu!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

jag håller med vilcans, ha aldrig svart backgrund när du fixar en kortfilm därför att folk kommer tycka det är jätte tråkigt och även inte kolla. Försök ha nåt intressant som spelar om det är action film ha några som fightas, en exempel.

 

Filmen, startas...

Ert logo, text kommer (Svart Background eller vilka effekter ni har till ert logo/text)

Låt det börja direkt, texten rullar i den tiden den ska, action scenen börjar (Tänk på att inte ha texten i mitten av filmen ha den på kanterna) de slåss och slåss och sen ramlar han som är typ huvudrollen på marken och all blir *blur* och blir mörkare tills det blir svart, då kan du lägga text i mitten och skriva: Direktör ... elr Projektledare men i slutet ska det vara han som gör hela filmen... sen vaknar han där killen som har ramlat på marken från en mardröm och så låt filmen rulla...

 

Jag hoppas detta hjälpte dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Både för- och eftertexter är något man gärna missbrukar som nybörjare, håll sådant till ett minimum.

 

Risken med att ha text overlay i öppningsscener är att det lätt kan kännas "tv-serie" och inte film. Textutformningen är ju under konstant förändring, förr i tiden var det mycket ovanligt med så detaljerade credits som vi har idag, och förtexter var ju sådär härligt snigellångsamma.

 

Bra förtext noterar man inte. Om tittaren däremot regearar "shit vilka överdrivna animationer o grejs" så har du ju misslyckats nånstans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst noterar man bra förtexter. Som tittare reagerar man på i princip allt som visas i bild. Hur man reagerar är sedan en annan sak.

 

Få förtexterna att se naturliga ut med typsnitt som passar in i filmens teman. Det skär i ögonen när typsnittet inte alls passar in. I kortfilmer ska man skynda på dem, eventuellt strunta i dem om kortfilmen verkligen är kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...