Gå till innehåll

Köpa nya band - vilka?


Kelksye

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har en Canon HV30 som jag kör med JVC HDV 63ME. Jag köpte dessa tillsammans med kameran på Pixmania, men idag när jag söker verkar de inte finnas kvar. Jag har spelat över dessa dussintals med gånger. Det går väldigt bra, fick min första frame drop idag bara (precis på avstampet på min roundoff>whip>whip, vilket var lite småsurt), och känner nu att jag ändå vill ha några nya. Har dock hört att man inte ska blanda band, och då tänker jag förstås inte göra det heller. Hittade denna på Scandinavian Photo:

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4593479

 

Kan det vara något, det är ju samma märke, eller ska jag helt enkelt köra med vanliga MiniDV-band? Är det mer frame drops på dessa, och kan jag spela över dem?

 

Tacksam för svar!

 

Tack!

 

-Kel

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

 

Banden som jag länkade till:

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4593479

 

Är samma märke som de jag har, men skulle det hända något om jag bytte till Panasonics lite billigare variant? Då byter jag alltså till ett annat märke:

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9194604

 

Tack!

 

Konn

 

EDIT: Såg nu att dessa band från Panasonic inte var HDV-band, alltså var de DV-band.

 

Konn

 

EDIT: Men de ligger i MiniHDV-menyn. Det står MiniHDV/DV på dem.

 

Konn

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

HDV-band är mest till för att tjäna mer pengar. Många ovetande tror att man endast kan spela in i HD-kvalitè med sådana band, men det går lika bra med vanliga DV-band. Så om du vill spara pengar, köp vanliga.

 

Sedan är det också så att blanda olika bandsorter inte är alltför bra för kameran. Man ska alltså inte använda båda JVC och panasonic, man ska helst hålla sig till ett märke. Men om man använder till exempel sony premiums, så kan man också använda något annat sony-band. Det är nämligen nån sorts smörjningsmedel på banden som inte får blandas ihop med andra märkens smörjningsmedel. Då kan smuts lätt fastna på videohuvuderna och man får drop-outs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bullshit som allt annat, när det gäller band. Har hårdkört billiga skräpband med över 20 överspelningar och inga som helst problem där. Skillnaden nu är väl snarare att jag köper dyra Panasonic-band, använder dem 1 gång och arkiverar därför att det är så jag har lärt mig att det ska vara.

 

Inte nödvändigtvis att Verbatim-kassetten överspelad 20 ggr är sämre...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tidigare och i viss mån fortfarande används olika slags tillverkningsteknik och yta på banden vilket i vissa fall kan fucka upp läshuvudet om man blandar friskt. Framför allt brukade man snacka rätt mycket om våta och torra band vad gäller DV, men det var rätt många år sedan det gjorde stor skillnad och skada.

 

Dock kan man vidta vissa åtgärder för att minimera problem.

 

Köp bara band från en tillverkare och gärna av samma sort. Det är ingen nackdel att satsa på band med lite bättre kvalité, speciellt inte för gop-baserat HDV material, dock funkar HDV utmärkt på DV-band bara de är av bra kvalité.

 

Använd endast ett band upp till ca fem gånger (ell sex gånger om du svartrutar/ black encode det).

 

Om ett band skall återanvändas så var fördjävligt försiktig med det, förvara det i originalförpackningen som du i sin tur förvarar i en plastpåse.

 

Var försiktig när du öppnar kameran och tar ut/stoppar in band, betrakta kamerans innanmäte som ett kliniskt rent laboratorium eller liknande.

 

Skaffa en ej luddande och repand duk typ Sämskskinn (som förvaras i en kliniskt ren plastpåse) och rengör videohuvudet säg efter var tjugonde band som spelats in.

 

Gamla beprövade tips. Aldrig roligt att få frame-drops, även om det kan beror på annat än smutsiga och dåliga videohuvuden/band.

 

Lycka till iaf, m.v.h. /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...