Gå till innehåll

Face mounted rig


cutecats

Recommended Posts

Hej jag har länge nu tänkt på att göra en film där kameran är huvudpersonens ögon, alltså den som ser filmen ska få se det från personens perspektiv, så här typ :)

Har svårt att få kontakt med snubben som har gjort den här videon men han lyckas väldigt bra iaf.

Varför jag vill ha just en rig och inte bara nån som håller kameran vid mitt huvud är för att i filmen tänkte jag både snurra 360 grader några gånger, plus att jag hade tänkt försöka göra filmen i ett ända klipp :P ca 2 min.

Är det nån av er som gjort nått liknande förr? om inte posta gärna andra klipp som är liknande det jag visat, så kan jag försöka få kontakt med filmmakaren :)

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret men jag vet inte, asså om jag gör en bakvänd snorricam så måste kan ändå ha den så sjukt nära ansiktet att jag lika gärna kan limma fast den på näsan... men tack ändå :) jo vidvinkel hade jag tänkt att fixa men fisheye är lite väl mycket ^^ jag vill ju ändå ha en verklig bild liksom. men tack för att du svarade så snabbt, det gav mig inspiration. Får se om nån annan har nått tips, annars får jag väl improvisera lite så kan jag visa resultatet sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså gud jag vet inte, förlåt, men jag kanske bygger ihop något som typ håller stadigheten på axlarna eller så bygger jag nått så att jag kan luta på huvudet åt typ höger och sätta kameran vid örat på vänster nästan där ögonen är när man har huvudet normalt.

Grejen e ju den att jag vill att den ska röra sig med huvudet och inte med hela kroppen, så det e där problemet med snorricam är för där sitter den ju på magen.

Länk till kommentar
Share on other sites

hjälm som ovan nämnd är nog det du skall försöka dig på. Montera kameran så att ögonsnäckan sitter i höjd med ena ögat. sätt kameran på en platta som hålls uppe av några armar som är monterade i hjälmen. Förvisso hamnar kameran längre fram än vad ens ögon är, men inte så mycket man kan göra åt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Spelade in en musikvideo för ett tag sen då vi ville ha POV så vi byggde en rigg av en gammal moped hjälm, visserligen använde vi en SI-2K Mini, som är väldigt liten som vi kopplade till en bärbar dator och och sprang helt enkelt efter kameramannen med den.

 

Bild på riggen:

http://photos-g.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v646/110/44/717565352/n717565352_2019166_1800705.jpg

 

Resultat kan ni se på:

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...