Gå till innehåll

Hjul till dolly/åkvagn


landen

Recommended Posts

Någon som vet vart man kan få tag i bra hjul till ett hemmabygge av en dolly. Jag har sett många förslag på skateboard/inlineshjul monterade snett mot varandra som verkar fungera ok, men tror jag behöver något rejälare. Något i denna stilen

 

http://www.litegrip.se/uthyrning/images/176.jpg

 

Sådana gummihjul med skåror i för att köra på räls. Gärna billiga, men kvalité går före pris.

 

Även tacksam för andra tips på vad som skulle fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skate- eller inlineshjul fungerar faktiskt otroligt bra. De är tysta och rullar nästan friktionsfritt. Om du inte tror att det håller - kör på fler hjul istället. Vissa lösningar har både 16 och 32 hjul totalt på en dolly.

 

Hjulen på din bild är egentligen två olika: vanliga hjul som är avsedda för att gå på golv - och därmed sätter krav på mycket jämnt golv. Sedan i mitten så sitter "timglashjul" avsedda för track/spår. Så vitt jag vet är det rätt klurigt att få tag på såna "timglashjul" som (A) låter väldigt lite samt (B) har kullager som underlättar rullningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skate- eller inlineshjul fungerar faktiskt otroligt bra. De är tysta och rullar nästan friktionsfritt. Om du inte tror att det håller - kör på fler hjul istället. Vissa lösningar har både 16 och 32 hjul totalt på en dolly.

 

Hjulen på din bild är egentligen två olika: vanliga hjul som är avsedda för att gå på golv - och därmed sätter krav på mycket jämnt golv. Sedan i mitten så sitter "timglashjul" avsedda för track/spår. Så vitt jag vet är det rätt klurigt att få tag på såna "timglashjul" som (A) låter väldigt lite samt (B) har kullager som underlättar rullningen.

 

Det är timglashujlen jag sytfar på. Kanske bli att köra på inlineshjul ändå. Åker själv skateboard så har ju lite koll på hur de funkar, men tror ändå att inlineshjul borde vara bättre då de är mjukare. Planen är att bygga en ganska rejäl vagn som ska fungera på räls av två stålrör.

 

Totalvikt med kamera och stativ kanske kommer bli upp emot 30-40kg plus att man själv gärna ska kunna åka med, så beroende på vad man väger drygt 100kg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller inlines så har man nog räknat med att en åkare väger ca 80 kg, vilket fördelas på totalt 8 hjul. Det gör 10 kg per hjul.

 

Med vinklade hjul så blir det gissningsvis en högre belastning, inte minst på infästningen.

Fyra hjul på varje fästpunkt x fyra fästpunkter = 16 hjul.

Det borde du klara dig bra på!

 

Själv har jag köpt paket om 8 hjul för ca 120 kr på Intersport. Lägg till ungefär lika mycket för 16 kullager (två till varje hjul).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Smart idé att köra direkt på lagren, varför krångla till det :) Ska ta och bygga mig en med samma.

 

Risken är kanske att det låter lite från hjulen. Men använder du dig utav några plaströr kommer det nog knappast märkas.

 

Du får prova helt enkelt ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Var på jula häromdagen och fick syn på "Slangstyrning för hörnvägg". En plastannordning för att slangar lättare ska ta sig förbi husväggar (skulle vara så skönt att ha ett par dussin sånna där när man bygger hage i skogen). Men det som gjorde det extra intressant var att själva rullningen sker på fyra timglasformade plasthjul. Funderade länge på att köpa dom för att prova att slakta och ta rätt på hjulen då mackapären kostar 59kr bara. Men jag väntar med det, Det blev en digital multimeter och en fyra stycken eluttag istället för mig den gången. Men någon annan kanske känner för att prova? Det är ju billig gjutplast så vänta er ingen vidare hållbarhet eller precision dock.

 

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/751023_c.jpg

 

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=751023

Länk till kommentar
Share on other sites

Var på jula häromdagen och fick syn på "Slangstyrning för hörnvägg". En plastannordning för att slangar lättare ska ta sig förbi husväggar (skulle vara så skönt att ha ett par dussin sånna där när man bygger hage i skogen). Men det som gjorde det extra intressant var att själva rullningen sker på fyra timglasformade plasthjul. Funderade länge på att köpa dom för att prova att slakta och ta rätt på hjulen då mackapären kostar 59kr bara. Men jag väntar med det, Det blev en digital multimeter och en fyra stycken eluttag istället för mig den gången. Men någon annan kanske känner för att prova? Det är ju billig gjutplast så vänta er ingen vidare hållbarhet eller precision dock.

 

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=751023

 

Såg intressant ut, frågan är bara hur pass bra "hjulen" där rullar. Man vill ju ha väldigt lättrullade hjul så det går smooth framåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
http://www.vimeo.com/2680400

 

Där har du en video av ett dollybygge. Väldigt smidig, billig och inte allt för avancerad. Men fungerar utmärkt!

 

har funderat skarpt på att göra en dolly nu på senaste tiden, så jag kapar lite :P

 

i videon har de tagit av gummi"däcken" och låter hela manicken vara kvar, men jag har sätt på vissa YT videos hur de låter gummit också vara kvar, men använder samma sorts anordning så att säga... vad kan vara bäst? tror ni att man kan göra på samma sätt med Inlineshjul? tror det kan vara lättare att få tag på än skateboardhjul.

 

sen dedär plaströren kan man också få tag på på jula för en 17, 18 kr stycket ( har redan kollat det) tips tips... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Inlineshjul eller skate är nog lika lätt att få tag på. Stadium har ju billigare varianter av skateboardhjul typ Warp och liknande, tänker att det borde fungera bra. Jag har inte tagit tag i detta än, men ska försöka nästa vecka. Jag har fått lite tips att inlineshjul kan vara lite mjuka. Sen lurar jag även på att göra hjulupphängningen svängbar så man kan köra den på svängd räls.

 

Sen tror jag på att satsa på riktig räls, alltså järn eller aluminiumrör. De där sladdriga plaströren känns för veka, speciellt om man själv vill stå på dollyn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...