Gå till innehåll

Stop-motion som projektarbete!


tove-k

Recommended Posts

Hej!

Jag ska göra en kort stop-motion film som projektarbete, som ska handla om miljön.

Jag har tänkt att ta ca fyra scener fem-sex sekunder långa. Bilderna tar jag med min nikon D80.

Jag behöver ett program som är till för stop-motion som är lätthanterligt, gratis, och som fungerar till Windows XP. Det ska även gå att lägga till ljudeffekter parallellt till scenerna.

Sen har jag lite frågor:

*Finns det någon sida med ljudeffekter såsom när en bil kör t.ex?

*Behövs bra och starkt ljus från början, eller är det lätt att massredigera i efterhand?

* Hur ska jag spela in vissa ljud? Med mobiltelefon, bandspelare etc?

 

Tips, knep och idéer är varmt välkomna!

 

//Tove

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu har jag fotat klart alla sju scener scener som sammanlagt innehåller ca 900 bilder. Jag har även hittat korta ljud som jag ska klistra in.

Så nu ska jag bara sätta ihop allting. Ska vara färdig nu på måndag (om fyra dagar). Och jag fattar inte Adobe Premium Cs4, som jag fick av en klasskompis som också gör en stop-motion. Så nu undrar jag om ni har vet något enkelt program för en nybörjare?

 

Är tacksam för all hjälp jag kan få! Är stressad som jag vet inte vad just nu..

 

Tove

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...