Gå till innehåll

En kortfilm, 3½ sidor


A.Hazel

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
såg bra ut tyckte ja

Tackar för din input. :)

 

Skulle du möjligen kunna specificera dig lite? Vad var det som var bra till exempel?

 

Finns det ingenting som du tycker bör förbättras? Var gärna ärlig, jag är inte rädd för lite kritik. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Perfekt!

Sånna här filmer är det folket gillar!

 

In theaters? No!

Kul att du tycker det, tyvär verkar det dock vara så att du står ensam med den åsikten.

 

Jag skulle verkligen uppskatta om det fanns fler som kunde kommentera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Historien är inte så intressant. Du får gärna förklara den, om du vill. Vad är syftet med filmen osv.

Däremot gillar jag HUR du berättar. Din manusstil känns lite regissörsmässig. Beskriver vinklar och bildspråk, och kryddar med stilism. Du använder manusformatet bra, men det är onödigt att byta scen när de rör sig mellan rummen. Man missbrukar gärna scen-uppdelningen i korta manus ;) Ditt manus innehåller 3 scener.

Bra jobbat, sammanfattningsvis. Du skulle nog kunna skapa nåt grymt med en lite roligare berättelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Historien är inte så intressant. Du får gärna förklara den, om du vill. Vad är syftet med filmen osv.

Däremot gillar jag HUR du berättar. Din manusstil känns lite regissörsmässig. Beskriver vinklar och bildspråk, och kryddar med stilism. Du använder manusformatet bra, men det är onödigt att byta scen när de rör sig mellan rummen. Man missbrukar gärna scen-uppdelningen i korta manus ;) Ditt manus innehåller 3 scener.

Bra jobbat, sammanfattningsvis. Du skulle nog kunna skapa nåt grymt med en lite roligare berättelse.

 

Jag håller med dig om att historien inte var så intressant hehe, är mitt första manus så jag skyller på det :) du har rätt också angående scenindelningen, ska tänka på det.

 

Tackar hursomhelst för att du tog dig tid att läsa och kommentera, det betyder mycket för mig då detta är mitt första manus och vägledning definitivt är behövligt. :)

 

Finns det måhända någonting mer som jag bör tänka på när jag skriver?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar också din berättarstil och tycker om att du hela tiden berättar om karaktären ler, är hoppfull, besvärad etc.

 

Angående just den här historien så var det en sak som förbryllade mig. Det var att ena sekunden vinkar och ler Anna mot Andreas genom fönstret och i nästa scen hoppas hon att han ska bli överkörd. Får inte riktigt ihop det.

 

En annan högst personlig åsikt är att jag hatar när det i slutet på en film visar sig vara en dröm eller på låtsas, och tror att många håller med mig:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar också din berättarstil och tycker om att du hela tiden berättar om karaktären ler, är hoppfull, besvärad etc.

 

Angående just den här historien så var det en sak som förbryllade mig. Det var att ena sekunden vinkar och ler Anna mot Andreas genom fönstret och i nästa scen hoppas hon att han ska bli överkörd. Får inte riktigt ihop det.

 

En annan högst personlig åsikt är att jag hatar när det i slutet på en film visar sig vara en dröm eller på låtsas, och tror att många håller med mig:)

Jag är glad att du gillar stilen :) Det var nämligen framförallt den, samt själva formateringen (där jag failade lite på scenindelningen) som jag ville få kritik på då detta är mitt första manus och det därmed var där jag la fokus, istället för på själva historien.

 

Till och börja med kan jag säga att den är baserad på en novell skriven av mig själv, dock så var slutet lite mer drastiskt i novellen. Jag förmodar att jag ansåg det vara alltför dramatiskt för att det skulle kunna anses som realistiskt och att jag därför valde att ändra på det till manuset. Dock har du rätt i att det nuvarande slutet inte funkar så jag ska nog göra som du säger och ge manuset ett slut som är mer rättvist gentemot novellen.

 

P.S. Första gången Andreas ser Anna genom fönstret så är det tänkt som så att han ser deras förgångna, hur dem hade det förr och när han sedan ser upp mot fönstret en andra gång så är det släckt och alldeles tomt. Förstår du?

Länk till kommentar
Share on other sites

P.S. Första gången Andreas ser Anna genom fönstret så är det tänkt som så att han ser deras förgångna, hur dem hade det förr och när han sedan ser upp mot fönstret en andra gång så är det släckt och alldeles tomt. Förstår du?

 

För att förtydliga det så skulle du kunna ha psykiska skillnader på tidigare Anna och realtids Anna, håret kanske så att det blir tydligare att även om det är samma person så är det inte samma person fem minuter senare bara utan det är skillnad mellan dem.

 

Vi ser återigen samma fönster som Anna satt i men denna gång är fönstret tomt och ljuset släckt.

 

Jag missade nästan detta då jag läste det. Kanske blir tydligare med kortare meningar, ”Samma fönster. Släckt, tomt.”? (Om man vill kan man leka med lite olika ord tills man hittar rätt ”känsla” som man vill förmedla, släckt kan vara, mörkt eller svart också, tomt kan vara öde, övergivet och så vidare.)

 

Är jag den enda som inte riktigt hänger med på slutet? Har han somnat framför teven? Blir mer intresserad av det ”drastiska” original slutet som novellen hade, kanske fungerar det i manuset också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...