Gå till innehåll

7d


Johan1983

Recommended Posts

7D har 25p och 50p som är standard i EU. 5D har väl bara 30p som kan ge flimmer i lampsken och inte går att distribuera i DVD PAL-format.

 

Som systemkamera är annars Panasonics i PAL-vänligt format, och förmodligen Panasonics "PEN"-variant som minisystemare:

 

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/Panasonic-GF1-en-Pen-fran-Panna-1.241010.html

Länk till kommentar
Share on other sites

7D har 25p och 50p som är standard i EU. 5D har väl bara 30p som kan ge flimmer i lampsken och inte går att distribuera i DVD PAL-format.

 

Som systemkamera är annars Panasonics i PAL-vänligt format, och förmodligen Panasonics "PEN"-variant som minisystemare:

 

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/Panasonic-GF1-en-Pen-fran-Panna-1.241010.html

 

Det är ju naturligtvis så att det är ett uppköp med att kunna filma i 25p

 

Vad är dock vitsen med att filma i 50p?

 

Säg om jag skulle vilja göra något och -både- sälja till USA och Europa. Vilket format bör jag välja?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Filmar du 50p och spelar upp det i 25fps i redigeringen så går videon i halvfart, d v s slow motion. Vad jag har förstått så kan man dessutom switcha mellan PAL och NTSC, vilket är väldigt angenämt för slow motion då man kan få 10fps till. Jag är dock inte helt säker på att så är fallet.

 

Vill du sälja samma film till både USA och Europa så spelar det egentligen ingen större roll vad du väljer, skulle jag vilja påstå. Filmar du 25fps för Europa så får du sakta ner videon ca 4% i redigeringen så att den blir 24fps innan du säljer till USA. Filmar du 24fps snabbar du istället upp 4% så att du kan sälja i Europa. Om du filmar här i Europa är det nog ändå bäst att filma 25p då det klaffar bättre med våra 50Hz-lampor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Snyggt, editman! Hur var det att jobba med en systemkamera framom en video? Jag har själv en av de billigare som klarar liknande uppdrag (Nikon D5000) och tittar på att filma med den. Tidigare har vi filmat med en lånad DV-Cam från Sony.

 

Jag såg även att du använder matteboxen från Proaim med räls. Hur tycker du den är? Och var har du införskaffat den? Skall vi filma med min Nikon ser jag nog att en mattebox och follow focus kan vara lämpligt att ha. Har tittat på riggen från Redrock Micro men den kostar en del...

Länk till kommentar
Share on other sites

När man väl riggat upp kameran, vilket för min rigg är extremt lätt och går snabbt, funkar det ungefär som att filma med vilken videokamera som helst. Den stora skillnaden är så klart att man sköter all fokusering manuellt.

 

Vi har en HVX-200 och det är ju en smidig kamera. Canons 7D har både för och nackdelar jämfört med den. Ljudinspelning är bättre på HVX200 såklart men jag ska testa att hänga på en Juicedlink CS231 så får man iaf XLR, nivåkontroll och lyssning.

 

http://www.dvcity.com har Proaims prylar. Senast köpte jag en camera slider. Dvs en dolly för åkningar upp till en meter. Riktigt rolig och blir snygga åkningar i sidledes, framledes eller med lite trix även som en mini jib höjdledes.

 

Håller på att söka efter 2st 4x4 polariseringsfilter för att använda som iris. Man monterar dessa i matteboxen och sen har man den funktionen med alla gluggar. Kommer även en Canon 135/2.0 L snart och med Canons 16-35/2.8 L och Nikons 50/1.4 samt 85/1.8 lär jag inte behöva så många flera gluggar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har filmat lite med den nu med lite olika gluggar. 50 1:1.4, 16-35 1:2.8, 100macro 1:2.8, 70-200 1:2.8 och 600 1:4. Även provat med en 2x extender på 600 för att få så fet zoom det bara gick. Återstår att testa fisheye också.

 

Resultatet är riktigt bra. På alla gluggar presterar den väldigt bra och skärpan är riktigt skarp. Filformatet den levererar är okej, förutom att jag inte kan få det att flyta i Premiere CS4. Det hackar. Vet inte om det går att "trixa" bort på något sätt utan att göra om formatet (Max?) Hårdvaran är det inge fel på.

Avid gör om det till sitt egna format vid importen och då är det inga problem. Ska testa på FCP vid ett senare tillfälle.

Det är riktigt kul att 'färgkorra' på sådant material. Svärtan är :D

 

Ljusinsläppet är bra. Där vi inte kunde filma med HPX171 kunde vi med 7D köra på som vanligt. Bruset är relativt lågt beroende på vilket medium materialet ska tittas på. Men ändå, när bruset väl dök upp så var det ett sånt där härligt brus som påminner lite om film... lite mysigt.

 

Jello-effekten pga. CMOS fanns där när jag provade panna snabbt. Så någon frälsning för alla typer av inspelningar är den ju inte.

 

Nu vill jag prova en shoulder rig, för att filma i hand är nästan omöjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey, jag har väntat ett tag men här kommer en snabb rapport/reveiw från mig också.

 

Vill börja med att bekräfta det Kimster säger om handhållen filmning. Jag funderar på att bygga ett axelstöd till min innan jag kan använda den till något seriöst som kräver den lite punkiga "handhållna" stilen. Sätta kameran på stativ och hålla stativet mot kroppen hjälper så länge.

 

Mitt arbetsflöde i grova drag:

 

1. Skapar avisynthskript för varje videoklipp som använder sig av ffdshow för att visa klippen. Har ffdshow inställt på att visa hela kontrastomfånget från kameran. Allt annat än ffdshow, Cineforms produkter eller Apple Color slänger visst bort all information mellan 0-16 och 235-255, så allt man får kvar är 16-235. Därför skulle jag inte redigera direkt med orginalklippen även om jag hade dator för det.

 

2. Avisynthskripten används för batchrendering av lågupplösta proxys och eventuellt högupplösta intermediates i Virtualdub. Båda får då rätt kontrast tack vare ffdshow.

 

3. Låter krångligt? Jag dubbelklickar bara på en bat-fil som tar hand om allt medan jag själv tar en fikapaus. När jag kommer tillbaka är det klart att börja redigera.

 

4. Klipper och korrigerar mina proxys i PPro CS3 och ersätter dem med avisynthskripten eller intermediates innan slutrendering.

 

Jag, som kommer från en bakgrund med HV20 + adapter, tycker bildkvaliteten från 7D är suveränt läcker. Var tidigare tveksam till den höga kontrasten tills jag såg videoklipp som var behandlade på rätt sätt. Visste för övrigt om bristerna som aliasing och moire-mönster redan innan köp. Den största och enda egentliga nackdelen jag kan finna med kameran är att displayen inte går att vrida. Någon annan monitorering kommer behövas.

 

Den största positiva överraskningen för mig var att alla (och då menar jag alla) inställningar kan sparas i användarprofiler som nås via ratten. Har en profil för 1080p/25p med slutare 1/50, samt en profil för slow motion (50p och slutare 1/100). Att vitbalansen lätt kan nås via en knapp på huset och ställas in i steg om 100 grader Kelvin var också en skön överraskning för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Provade att ta orginalfilen från min 7D och slangade upp den på vimeo för att se resultatet.

Nu är det lite darrigt då stativet är världens sämsta, men det var det enda jag hade hemma just nu. Ljudet är från internmicken, dock inget att lyssna på.

 

Det om är intressant är hur den jobbar med mönster och små detaljer långt bort.

Gluggen är ett Canon macro 100mm EF 1:2.8 USM

 

ISO 640

F 4

Slutare 1/60

 

http://vimeo.com/7556732

 

 

Provade köra en enkel motiontracker i AE, men tappade då detaljerna pga. generationsskiftet i komprimeringen. DOck inget jag lagt upp,

Länk till kommentar
Share on other sites

Provade att ta orginalfilen från min 7D och slangade upp den på vimeo för att se resultatet.

Nu är det lite darrigt då stativet är världens sämsta, men det var det enda jag hade hemma just nu.

 

Mmm... det var lite skakigt :)

Det verkar som att det blir för skarpa linjer (aliasing). Dvs kameran lägger till skärpa. Det går att ställa in så att minimal skärpa läggs till. Vill man sedan skapa högre skärpa så görs det i post.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag äger en filmstylad 7D som jag fotade en musikvideo i helgen med. Är verkligen nöjd med den kameran. Gillar att censorn är 35mm storlek och inte fullformat så att objektiven stämmer till vad man är van vid filminspelning. Har använt 5D mycket förrut och den största skillnaden är att 7D är brusigare i lågdagrarna. På resten tycker jag 7D utklassar 5D totalt. Tycker att den var väldigt smidig vid filminspelning. Den blev aldrig för varm eller stängde av sig under de två inspelnings dagarna. Att den inte visar Zebra under inspelning spelade inte så stor roll då man körde på ljusmätare och vectorscope på monitorn. Körde 7Dan på panter och fick super stadiga bilder. Verkligen skönt att slippa en stor och skakig adapter rigg.

 

Nedanför är länkar till bilder från inspelningen.

 

http://www.facebook.com/album.php?aid=125689&id=571130974

 

http://www.facebook.com/album.php?aid=125689&id=571130974#/album.php?aid=138376&id=602436128&ref=mf

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det svårt att få den detaljrikedomen och klara färgerna med en 7d. Länken till videon ovan ser ju smått osannolikt bra ut. Är det en vetenskap att få fram sådan bildkvalité med kameran. Alltså måste man i princip vara en expert på den och det tar en enorm tid att få ut detta bästa av kameran? Eller blir färgerna så sjukt bra med lite trixande bara. Man blir ju lyrisk, närmare film har jag aldrig sätt med en digitalkamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det svårt att få den detaljrikedomen och klara färgerna med en 7d.
Ungefär lika svårt som med alla andra kameror. Tycker mig se både rusktigt bra (som den här videon) och dåliga videos på nätet så fort en ny kamera kommer ut.

 

Just den där videon är filmad av en användare som har laddat in en ny kontrastkurva (super-flat) i kameran med syftet att klämma in mer information i skuggor och högdagrar. Det står i manualen hur man laddar in en kurva. Man använder medföljande programvara har jag för mig. Kurvor kan man antingen ta från andra användare på forum som dessa eller rita sin egen.

 

Nackdelen med super-flat och andra liknande kurvor är att man får en aningen brusigare och väldigt "flat" och konstig bild direkt ur kameran beroende på hur kurvan är ritad. Enligt min mening blir hudtoner mest lidande. Sen har den där människan, som han skriver, färgkorrigerat i redigeringen för att få videon att se bra ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...