Gå till innehåll

Requiem for a Dream, någon?


miss Wood

Recommended Posts

Sitter jobbigt till med en frånvarande DVD-spelare och ett minst lika frånvarande ljudkort på datorn....sen droppade Requiem For A Dream ner i brevinkastet idag (nuförtiden går det ju nästan snabbare att beställa än att gå och hyra en film) och jag kan alltså inte se den!

 

Så jag tänkte höra om någon sett den? Har hört att den ska vara rätt så intressant både filmtekniskt och som berättelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, requiem for a dream är väldigt snygg, och har även ett bra budskap skildrad på ett mycket gripande och bra sätt.

Filmens klippning är väldigt snygg, med vissa små episoder av supersnabba klipp med härliga ljudeffekter.. problemet är bara att enligt mej kan dessa små episoder bli för långa ibland, ungefär som: "kolla vi har kommit på en snygg effekt, titta på den 25 gånger till" men detta är nog filmens enda nackdel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Requiem for a dream är en bra film.

Helt klart värd att se, ett starkt budskap och en bra handling.

Men som Karras skriver så kan det vara för mycket effekter som dyker upp 20gånger, dom första gångerna så är det bara häftigt men sedan så blir det egentligen bara väldigt fult. Ungefär som i jonas film "spun"...

Länk till kommentar
Share on other sites

det är ingen romantisk-date film precis bör tilläggas.

Fruktansvärt deprimerande på alla plan. Antagligen den ledsammaste historia jag någonsin sett.

Dock väldigt snygg, och väldigt bra. Inget jag är överdrivet sugen på att se om förvisso. Fast det kanske jag borde, var skitlänge sen jag såg den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte ofta jag mår lite dåligt av att se en film men denna lyckades och får då hög poäng av mig. Mycket sevärd.

Baserad på en bok av författaren Hubert Selby Jr. som även skrivit kult klassikern Last Exit to Brooklyn och The Room (som måste vara den svartaste bok jag någonsin läst).

 

Musiken är fantastisk, lyssnar på den ofta när jag surfar här ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den äntligen igår. Helt imponerad faktiskt, ruskigt snygg. Håller med om att musiken var härlig, brukar knappt lägga märke till musiken första gången jag ser en film men den här stod verkligen ut.

 

Tycker inte direkt heller att zum-zum (egenpåkommet namn för effekten=)) vart jobbigt direkt, fast han förstör ju tjusningen då han upprepar den så mycket att man knappt reagerar i slutet.

 

Sen är det alltid kul med lite omväxlande perspektiv. Bilden då Harry och Marion ligger på golvet med korten runt var ruskigt snygg, jag fick nästan rysningar.

 

Hade hört att den skulle vara deprimerande men blev faktiskt inte så berörd som jag trott jag skulle bli. Man måste bara älska filmer som inte slutar lyckligt, är ju inte särskilt vanligt.

 

Måste slutligen lägga till att jag missade några minuter ( DVDn hacka fast det var första gången ur fodralet!!) vid slutet, hoppas det inte var avgörande =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...