Gå till innehåll

Räddningstjänsten behöver lite hjälp från er!


LarsÅ1604319691

Recommended Posts

Hej,

 

Bakgrund?

Mitt namn är Lars Ågerstrand och jag arbetar på Värnamo Räddningstjänst som brandman.

Jag har ett intresse i teknik överlag och arbetar nu med att titta på hur vi kan förbättra och underlätta vårt arbete på olika sätt.

 

Vad vill jag ha hjälp med av er?

Jag letar idéer, produkter, tjänster som kan passa in på vad vi letar.

Jag uppskattar även rena science fiction tankar på vad ni tror kan underlätta för oss, när man är inne i branschen är det ibland svårt att se skogen för alla träd så shoot.

 

Exempel på vad jag vill kunna göra, allt som ska användas måste vara snabbt och smidigt annars fungerar det aldrig!

- Jag vill kunna sända live-bilder (helst live, alternativt lagras direkt på server för åtkomst) från en liten hjälmkamera till en dator, pda, mobil eller annat som antingen smidigt kan bäras runt eller sitter fastmonterad i en bil på olycksplatsen.

Jag vill alltså att mitt befäl ska kunna se vad jag ser direkt och kunna ge mig direkta order via radio därefter. Befälet ska kunna växla mellan olika kameror på olycksplatsen för att bilda sig en överblick. Allt material ska lagras för att kunna utvärdera insatsen efter.

- Finns det någon hjälmkamera med night vision, IR eller vad det nu kan vara som fungerar i mörker. De hjälmkameror som jag sett hanterar med förståelse inte mörker särskilt bra och jag letar alternativa tekniker.

 

Varför vänder jag mig inte till en professionell firma med detta?

Så fort jag vänder mig till en firma som tillverkar produkter åt räddningstjänsten så kostar samma skruv 10 ggr mer, vi har helt enkelt inte råd med sådant, vi borde kunna hitta billigare lösningar på andra håll som fungerar.

 

Mvh / Lars

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte alls kvalificerad för att svara på dina frågor, men det enda jag kom att tänka på var att det finns ju lampor som hjälper de normalt ganska dåliga night vision-kamerorna så att de kan lysa längre och få en bättre bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, det var ett intressant ämne, där jag inte har nått att tillföra, men jag skriver en rad så jag kan ställa tråden under bevakning.

 

Jo, ni är med på ett hör i Bor förresten med en ny liten söt röd bil och en stor brandbil på en av mina filmer: http://www.teknikarv.se/video/sidorna/tam29-sv.html

Tack för trevlig dag, även om det nu är tre år sedan. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tanken slog mig att borde man inte kunna använda en trådlös ir-övervakningskamera och bara festa den på en hjälm. Kanske är värdelöst vad vet jag men det kanske funkar för ändamålet.

 

se exempel: http://www.racerback.se/oevervakningskamera-ir-p-770.html

 

Denne Det ser ut som att det finns perfekta fästen för att skruva fast den på en hjölm iaf. Kan ju dock hända att den trådlösa överföringen är för dåligt för ändamålet eller inte klarar de extrema förhållanden som krävs, Kanske kan man då titta på en dyrare motsvarighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen,

 

Jag kan inget om övervakningskameror eller liknande, men har jag förstått det rätt att de sänder ut ir-ljus med lampor som reflekteras och sedan fångas av kameran?

Hur mörkt kan det bli med dessa kameror innan de slutar att fungera? Becksvart?

Ir-strålar borde stoppas i rök vilket kan göra det svårt att se vettigt inne i en rökfylld miljö, men kanske bättre än en konventionell kamera iaf.

 

Ang kameran på C-cam:

Att hitta en kamera som kan lagra bilder direkt är inget problem, problemet är överföringen live, den personen som driver c-cam är ingen att fråga om detta tror jag.

 

Ang den kameran på racerback:

Undrar hur räckvidden blir genom vanliga husväggar etc?

Kan man lagra bilden på något sätt eller är det enbart Live?

Kameran kan säkerligen slaktas och placeras i ett mer lämpat skal för våra miljöer i övrigt samt bättre och smidigare fästen.

 

Mer tankar, frågor eller synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni provat Bambuser.com

 

Gratistjänst som möjliggör livesändning från nästan alla mobiltelefoner med kamera och 3G. Även vanliga webkameror från en dator.

 

Telefonen har iofs lite svårt för IR och mörka förhållanden men i dagsljus är det perfekt. Flera kan titta samtidigt - Larmcentral, läkare, ambulansen som kanske är på väg, andra enheter som behöver information om läget på plats i realtid.

 

Jag vet att tjänsten redan används/provas av andra räddningstjänster i landet. Bambuser tar gärna emot era behov och kanske ni kan få en skräddarsyd lösning med privat/stängd kanal mot omvärlden osv. Kanske kostar lite, men att fråga dem och prata idéer kostar aldrig något.

Jag ska själva träffa dem snart för lite diskussion kring denna frågan och om min myndighets behov.

 

Vag gäller små kameror, IR, livesändning, och dessutom kunna bildmixa.. är inget du hittar på gatan direkt. Jag har kollat runt själv då jag har liknande behov, men det är ganska tunt med produkter som gör allt det där och som är billigt. Är man duktigt kan man köpa delar och bygga själv hyfsat billigt, men det krävs att någon kan det och att det kan underhållas på ett bra sätt. Garantin för hållbarhet är väl sådär kanske.

 

Det finns ett system som jag såg när jag var på möte hos Inmarsat/IDG Europe som utnyttjade ett litet headset med kamera och lampa, man kunde även koppla på en annan kamera och sätta någon annanstans. Det kopplades in i en lite enhet med skärm och inspelningsmöjlighet, dessutom kunde den sända signalen live via mobilnät eller satellit.

Jag har tyvärr inte detaljerna mer just nu då jag fick allt presenterat via videokonferenssystem på länk, men det finns alltså varianter sådant ni eftersöker, eller delar av det kompletta system ni är ute efter, men det kommer inte gratis. Det behöver inte vara svindyrt heller, men det är så få som sysslar med liknande och då kostar det iaf lite pga den lilla efterfrågan.

 

Angående IR så ser passiv IR alldeles utmärkt genom rök, dock kan den aktiva vara dålig pga av reflektionen. Aktiv IR kan se i totalmörker beroende på hur stark lampa det är. Det är passiva bildförstärkare som behöver en gnutta ljus för att fungera.

Dåvarande Räddningsverket i Karlstad gjorde för många år sen försök med IR. En gammal rapport men ändå kanske läsvärd om ni inte sett den för - http://www.srv.se/Shopping/pdf/19035.pdf

Det borde finnas gott om erfarenheter inom MSB för just IR och kameror.

 

Livemixning av flera kameror som sänder trådlöst och i realtid där materialet samtidigt sparas på gemensam lagringsarea för snabb åtkomst - Ja jo det går väl, men detta kostar som sagt. Ni bör ju även tänka på att ska ni ha ett sådant system måste ni ha en snubbe som driver, underhåller och bygger upp det varje gång det är dags. Alltså en man går åt till bara det, iaf inledningsvis under en insats. Materialet skall senare tas om hand om arkiveras etc. Ganska mycket jobb vid sidan om så att säga.

 

Men visste vore det häftigt med en fungerande lösning som är simpel att sätta upp och använda.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Kameran skickar bilden trådlöst till en mottagare. Du kan koppla mottagaren direkt till exempelvis en tv eller en videobandspelare och på så sätt spela in bilden. Vid våra fälttester använde vi en Archos AV404 mediespelare för att visa bilden och en Archos DVR Station för att spela in videosignalen i mpeg4-format."

 

Texten handlar om en kamera på en radiostyrd helikopter. Dock sägs avståndet enbart vara 80 meter fri sikt men kanske går det komma runt detta med en mer påkostad trådlös överföring.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.132683

 

Verkar som modellflygplans-entusiaster har lite koll sådant. Det största problemet verkar vara att få en bra signal genom väggar.

 

Här (http://www.tavs.se/faq.asp) verkar det finnas ganska bra info om inspelningsmöjligheter och trådlös bildöverföring . Vem vet, kanske har modellflygare bättre koll än filmare =).

Länk till kommentar
Share on other sites

ir dioder är nog ett bra allternativ, Finns sjukt starka och små att köpa, så länge pengarna finns. Men går ju att ha en 10x 20cm stor bar av dioder på magen eller liknande också, kan nog drivas någon timme på ett 9v batteri, eftersom jag förstår att storleken är lite betydande.

 

Dock reflekterar ju rök ljus, så spelar ju ingen större roll vad du har för lampor vet ingen som tar sig igenom det.

 

Ir dioder är bra då de inte bländar någon i ögonen eller andra missöden.

 

//Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

LarsÅ: Det har kommit många bra förslag.

 

Problemet är delat i två delar - kameran och överföringen.

 

IR-kameror är toppen i mörker, speciellt om man har eget IR-ljus med sig som föreslås.

Problemet är (som någon nämner) röken är inte genomtränglig och ett annat problem är att öppen eld utstrålar starkt IR-ljus som kanske bländar kameran, om det förekommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag tacka alla som kommit med idéer!

 

Jag har också förstått att det är två problem (eller egentligen fler för bilden ska lagras, visas, krypteras osv också) men här är det dessa två problem som jag vill ha hjälp med framförallt.

 

Om vi börjar med kameran i sig.

Rena IR/värmekameror har vi redan i räddningstjänsten, vi har tex två på vår station, dock ser ju dessa enbart värmestrålning och ger ingen vanlig bild då ljus finns.

Dessa kameror finns också enbart som handhållna enheter idag och kostar runt 70000kr, det finns tillval för att skicka den signalen ut till en displayenhet och då är vi uppe i ca 200000kr för ett sätt.

När man kombinerar priset med att det är ganska osmidigt att bära den i handen och avsaknad av riktig bild så blir det inget alternativ i mina ögon till just detta ändamålet. Dock för livräddning och sökning av brandhärdar är den bra, dock inte för insatsutvärdering och on site ledning som mitt mål är.

 

(Jag tänkte att dessa kameror vi har skiljer sig mot vanliga övervakningskamerors IR-funktion, men IR är väll IR antar jag)

 

Så en vanlig ir-kamera är ett alternativ, men jag kan för lite om vad som finns mm kring detta så ursäkta mina frågor.

Så en IR-kamera som fungerar i vanligt ljus också, slår dessa över mellan två lägen eller sker det gradvist emellan? Är det en ljusmätare som då avgör om den ska filma med IR eller vanligt?

En separat IR-lampa är inget problem att skaffa eller hysa, med dioder eller vanliga lampor.

Visst kommer en IR-kamera att få frispel då det brinner men mycket av tiden finns ingen brand i sikte, dock är det ju bra om då kameran kunde slå över till reguljärt läge då ljus infinner sig.

De IR-kameror vi har ser igenom rök rätt bra, dock så vet jag inte hur de vanliga kamerorna reagerar om det skiljer sig alls.

 

 

Ang överförningen:

Att få en vanlig trådlös bildsignal genom väggar går men blir ganska dyr har jag förstått, dock finns kanske vägar att gå framöver då räddningstjänstens hela radiosystem blir digitalt. Jag ska se vilka möjligheter det kommer hos leverantörerna då.

Det som egentligen är mest intressant idag är överföring via 3g eller liknande, att hitta en liten 3g sändare som passar med kameran och som sänder bilden via tex bambuser eller direkt till en mottagare.

Men här blir det helt utanför mitt område, men givetvis måste det finnas då man rymmer 3g i telefonen idag.

Ett problem är ju att det bara måste funka utan arbete, idealt så ska man bara slå på enheten på hjälmen som direkt skickar signalen live till mottagaren alt en kanal på nätet ala bambuser som man enkelt loggar in på.

 

 

Slutsats?:

En IR-kamera som även fungerar vid normalt ljus, en extra IR-lampa till denna, ett inbyggt 3g modem i kameran som direkt skickar bilden till en mottagare (gärna med möjlighet till massor av mottagare som med bambuser eller liknande).

Allt ska givetvis vara kompakt, tåligt, lätt och givetvis batteridrivet.

 

Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ungefär så är väl en bra första beskrivning av vad du är ute efter. Ett tillägg tycker jag du dock ska göra, och det är om kryptering eller något annat sätt att inte göra signalen helt öppen, och med öppen menar jag att publicera den helt öppet på internet motsv.

Det finns teknik för allt du har med i din slutsats, men kanske inget färdigt paket.

Men det kan ju kännas bra att veta att det är inte omöjligt att bygga något liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra problembeskrivning.

 

De kameror som kan se i "mörker" brukar ha en hyffsad ljuskänslighet i kombination med att dom även är IR känsliga. När det inte finns synligt ljus är det "mörkt" för oss men kameran ser det IR-ljus som finns. De äkta (Dyra) IR kamerorna har man gjort ALLT för att få dem att BARA se IR väl definierat. Normalt sitter det ett filter framför CCDn som skall ta bort IRljuset eftersom detta kan störa färgåtergivningen. Jmf UV-filter. De kameror som har mörkerfilmning kopplar nog om sig, men det är inte helt ren IR.

 

Det kan finnas möjlighet att pilla bort filtret på en standardkamera och få en kamera som ser IR-ljus när inget annat erbjuds, när det är mörkt brukar det vara det som "syns".

 

JAg antar att du provat med vanliga hand-videokameror och sett ungefär var begränsningarna ligger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stiger in här och lägger näsan i blöt lite ,då jag själv är brandman och vet hur lite man ser vid rökdykning och mörkerinsatser. Enda tipset jag kan ge är att kanske kolla runt lite med vad det var för typ av kameror dom körde med på moras rökdykningar som gick på tv (Livräddarna) Tv 3 om jag inte minns fel? dom kanske har något snille som e jävlig på tekniska prylar inom ämnet?? MVH Tomas /Räddningstjänsten Bromölla

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått många bra tips nu som jag spinner vidare på så bollen rullar.

 

Det är dock många hinder som ska övervinnas och givetvis är ekonomin ett problem i detta.

 

Tomas, jag tycker personligen att det som filmas i Livräddarna var ganska dåligt, framförallt om man jämför med hur det ser ut i tex Brittiska motsvarigheter.

Dessutom så är detta endast bilder som lagras i en spelare/minne på rökdykaren, jag letar möjligheten att Live kunna se detta som insatsledare eller styrkeledare.

Men du har helt rätt, kanske kan de hjälpa mig vidare med detta, dock avvaktar jag ett tag till då jag vill ha mer information i ryggsäcken innan dess.

 

Jonyverse, ja jag har prövat med en vanlig kamera med night-vision och det fungerar ganska dåligt. Dock är det svårt att testa ordentligt då jag inte vill förstöra kameran i röken.

En övervakningskamera är byggt mer robust och den kan jag testa mer med, och kanske fungerar den bättre då man kan använda mer ir-ljus till den.

Jag letar även tillverkare av riktiga ir-kameror och möjligheten att köpa lös en kameradel för bygge av ett eget hölje mm innehållandes en sändare, dock är detta givetvis ett längre projekt. Nackdelen är också priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Jag har jobbat ganska länge inom videoövervakning och har kanske lite tips du kan börja med att kolla på.

 

Det bästa är att börja att titta på dom enklaste detaljerna.

 

 

 

Den trådlösa överföringen:

 

tanken är att använda tex en 2.4 GHz videoöverföringsmodul och sedan ta emot den

"i trapphuset" eller i bilen.

dessa har i grunden inte speciellt mycket uteffekt.

men att testa lågeffektsmodellerna för att sedan bestämma om det är rätt teknik och då beställa en något dyrare dito...

 

dom billiga systemen använder 4 standard kanaler, och kan man leva med att det är en öppen standard som många andra använder och därmed får en del störningar.

så har man en billig och bra teknik.

sändare + mottagare ligger runt 900 kr och det finns många modeller att välja mellan.

det är lätt att söka efter kameraövervakning och trådlöst för att hitta många att välja mellan.

 

Det finns ett antal modeller av handportabla mottagare att använda till en sändare.

bland annat en smidig liten skärm med inbyggda batterier.

den minsta och smidigaste liknar en förvuxen mobiltelefon i nokia stil.

men en lös mottagare kan sättas på vilken portabel skärm som helst.

 

en lös sändare kan man sätta på vilken kamera som helst.

exvis en på varje hjälm och sedan en på värmekamerans videoutgång.

ofta 2 brandmän som går in (?) = 2 kameror + värmekamera = 3 videokanaler att titta på.

 

vill man ha riktigt bra videomottagning i RL eller IC bilen så använder man en kraftig riktbar antenn (w-lan antenn t.ex.) till en signalsplitter i kabeltvstil (68kr på biltema?).

dessa kablar in i videomottagarna och sedan in i var sin skärm.

 

med denna videoteknik får man inte exakt videoåtergivning i färg mm.

men det duger gott åt att se VAD som händer på plats...

och IR blir ändå svartvitt så det är vad det blir. =)

 

en bra sak är att flytta på IR-dioderna så att dom INTE sitter på samma plats som kameran.

(jag brukar tejpa för, för vissa applikationer)

då slipper man mycket reflexer från röken och andra föremål som kan reflektera,

typ kollegan med slangen framför som har reflexer ala ISO på hela larmstället.

så att sätta kamera på ena sidan hjälmen och ir-strålkastare på andra är bra.

det finns många IR-belysnings produkter, hittar ingen just nu som är liten nog.

 

 

nedan följer lite exempel på produkter som kanske är av intresse.

 

här är en liten smidig kamera med vidvinkel (tittöga):

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=CCD-63

 

en annan smidig kamera

http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=CCD-48

 

hela kategorin med kameror: =)

http://www.deltaco.se/?folderid=fc06acf4828840f2b1eb27c87480faa0

 

Kamerapaket med skärm:

http://www.deltaco.se/?itemid=%28CMOS-KITW4%29

(2999:- på http://www.kjell.com)

 

alla dessa produkter hittar du hos dom flesta datorbutikerna som, komplett mfl.

det mesta brukar inte finnas i deras normala sortiment...

men detta är deras grossist (och min).

 

en del finns hos http://www.kjell.com under Larm, säkerhet, övervakning / TV/Video-övervakning / Bevakningskameror /

 

dom produkterna man hittar här är kanske inte det som kommer att fungera i en "brandmiljö" men med sunt förnuft och lite inbyggnad av rätt prylar så skulle jag tro att det är en bra start.

mycket går att lösa med vulktejp. =)

 

lite att tänka på som jag kan komma på själv (utan hjälp =)).

saker som jag känner är viktiga är väl vikten.

en brandhjälm med en kamera ska inte väga onödigt mycket.

men med en liten kamera och batterier bör det bli helt okej.

och tar man det i aspekt att resten av utrustningen väger betydligt mycket mer så tror inte jag att en liten kamera på hjälmen märks.

 

 

jag är inte så ofta här inne och läser men om det är några frågor så kontakta mig gärna via mail eller på mobilen.

kontaktinfo hittas på min hemsida http://www.videomedia.se.

och mail: jimmy @ videomedia . se (utan mellanslag)

 

// Jimmy

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...