Gå till innehåll

Plan 2-6 Skräckfilm


tattarn

Recommended Posts

Jag gillade skarpt inledningstexterna. Jag gillade fotot och klippen med. Att det är grynigt förstärket karaktären av filmen. Ljudet är i min smak. Hela filmen fick lite alien-känsla med några drag av 2001. Tricken var mycket fina tycker jag. Jag är svårflörtat med skräck men denna film är bland de bättre jag sett.

 

Vid något tillfälle sveper en skugga förbi utom synhåll men jag missade det vid första titten. Det kunde varit lite tydligare. (Eller kanske inte?) Nej, det är nog rätt bra i alla fall. Det är rätt mörkt där skuggan for fram.

 

Kameran hade lite svårt med fokus i det svaga ljuset. Oftast är det fränt, men när "monstret" tittar fram bakom en stolpe så kämpade kameran hårt med skärpan. Det kändes avslöjande.

 

Det fattas något DUNK-ljud av något slag, eller ett högt ljud som blir tvärtyst när det svartnar för huvudpersonen. Om man skall vara enhetlig stilen kanske man skulle stryka bakåtåkningen av kameran och enbart ha en snabb framåkning... jag kan inte riktigt bestämma mig. Jag blev inte riktigt rädd när det borde bara smälla till. Att vända sig om och tappa ciggaretten drog ner dramatiskt på tempot. Man skulle kunna låta kameran åka ända fram, DONG, och sen svart. Om det svarta här vore en sekund längre skulle man även få mer känsla att det går lite tid innan han öppna ögonen igen.

 

En annan approach skulle vara att man stryker utåkningen av kameran, han vänder sig om, tappar ciggaretten, kameran åker rakt på honom, DONK, svart med tysnad i en sekund (till), så att det får lite tid innan han öppnar ögonen.

Nåja, petitesser.

 

Pistolen fastnar i kavajen och borde varit en omtagning. Det blir lite som billiga strippor som inte får upp blixtlåset. Från det han från fram pistolen och tills det smäller har också nått klipp för mycket och tappar lite tempo. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det är bild på ansikte, tillbaka till skytten, och sen bild på ansikte igen som öppnar munnen, och sen smäller det. Är det meningen att skytten skall tveka med skottet? Skottet skulle bli fränt med mer quake-sound med mycket efterklang som räcker in i svartbilden som sen blir mycket tyst, eller har en svag odefinerad viskning.

 

Jag gillade också att det är lite svart mellan klippen i början. Det gav mycket 2001-karaktär. Kanke kunde man förlänga även den svarta inklippen.

 

Mycket intressant film. Rätt läskig faktiskt. Hur är trixen gjorda?

Länk till kommentar
Share on other sites

Emellanåt är det riktigt snyggt, men det kunde vara mer spännande! Jag håller med gorse, framförallt hur tempot sänks när han vänder sig om och tappar ciggen. Jag tycker ni kan klippa mer effektivt, ni drar ut på bilderna för länge. Framförallt gäller det för blickreaktionerna.

 

- pipljudet vid kollaget före förtexterna stör jag mig på, det låter bara fult

- i första bilden när han kommer gående tar den röda bilen i bakgrunden ganska stor plats av uppmärksamheten, och eftersom denna inte har något med handlingen att göra borde den inte funnits där alls (röda bilar ska man alltid se upp med)

- det pålagda ljudet av hans steg är inte klockrent, och därför tar det för stor plats. man tänker på ljudet istället för vad som händer (vilket förstärks eftersom han går (för?) långt och länge)

- hans POV på skylten 802 801 borde komma snabbare, direkt när han vänder på huvudet. dessutom är det svårt att uppfatta, eftersom han ser skylten före han läser meddelandet.

- bilden på mobiltelefonen i förgrunden känns extremt mycket produktplacering, man tittar på NOKIA istället för hans ansikte, hade blivit bättre med kort skärpedjup och fokus på hans ansikte

- sen får prince och även batistini en rejäl produktplaceringslön också

- närbilden på hans fimpning känns väldigt klyschig

- Ni klipper ganska mycket rakt framifrån, rakt bakifrån, vilket kan skapa förvirring för var i rummet han befinner sig. Det är iofs kanske inte livsviktigt just här.

 

Men bra jobbat!!, med lite finslipning kanske jag till och med blir rädd nästa gång. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade de utdragna scenerna i början. Särkillt de bilder som var tomma, utan personer, utan bilar och som bara var statiska, men med lite latjo ljud. Och sen svart, och sen en ny bild i samma stil. Jag vet inte varifrån de är inspirerade från men jag erinrar mig att både alien och 2001 inledde lite så.

 

Men, varför jag kommenterar två ggr är att jag tycker inte det skall klippas kortare i början. Jag gillade början. Däremot tar det en bra stund för den första killen att komma på plats. Kanske kan man öka tempot med färre klipp?

 

I övrigt håller jag fast vid min första kommentar...

Attacken skall komma som ett lokomotiv. BANG. Svärta.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för kritiken o kommentarerna.

 

gorse: tack!

jag håller med dig på många punkter. vi visste inte riktigt hur vi skulle förflytta "monstret" så att det stog bakom honom, därför gjorde vi bakåtåkningen, jag vet att det kanske blev lite flummigt att kameran for fram o tillbaka men vi såg ingen bättre lösning just då. man kanske skulle skippat den totalt, jag vet inte..

 

ang. när jag tappar ciggaretten så kunde man gjort som du säger en snabb kameraåkning mot mitt ansikte med något dunkljud sen svart. det kanske hade funkat bättre, då skulle man gjort det digitalt isf för vi hade inte filmat någon åkning mot mitt ansikte.

 

hehe jo, pistolen fastnade och det var en miss.. grejen var den att vi hade vääldigt ont om batteri i kameran så vi va tvunga att stressa lite. ruskigt synd faktiskt jag tror vi kunde gjort de flesta scener bättre om det inte hade varit för det.

 

"monstret" gjordes på tre olika sätt. scenen när du knappt såg skuggan var gjord bildruta för bildruta i photoshop, scenen när det är närbild på mig och då man ser monstret i bakgrunden så använde vi oss av ett stativ som vi la en jacka på, (rätt komiskt om man vet vad det är när man kollar på den) sen använde jag smudge-tool för att få den lite levande. scenen just innan den snabba åkningen mot mig så gjordes varelsen i 3dsmax.

de svarta ögonen var också bildruta för bildruta i photoshop.

 

Fredrik:

"pipljudet vid kollaget före förtexterna stör jag mig på, det låter bara fult"

- pipljudet tycker jag om, det är nog mer en smaksak tror jag.

 

"i första bilden när han kommer gående tar den röda bilen i bakgrunden ganska stor plats av uppmärksamheten, och eftersom denna inte har något med handlingen att göra borde den inte funnits där alls (röda bilar ska man alltid se upp med)"

- ok, det tänkte vi faktiskt inte alls på när vi filmade, ska ha det i åtankte i fortsättningen

 

"det pålagda ljudet av hans steg är inte klockrent, och därför tar det för stor plats. man tänker på ljudet istället för vad som händer (vilket förstärks eftersom han går (för?) långt och länge)"

- det håller jag med om, jag borde ägnat mer tid till sync av ljudet där.

 

"hans POV på skylten 802 801 borde komma snabbare, direkt när han vänder på huvudet. dessutom är det svårt att uppfatta, eftersom han ser skylten före han läser meddelandet."

- tror du? skulle man hunnit se skylten så snabbt? aa, vi var osäkra på om någon skulle fatta vad vi menade med skylten o meddelandet..

 

"bilden på mobiltelefonen i förgrunden känns extremt mycket produktplacering, man tittar på NOKIA istället för hans ansikte, hade blivit bättre med kort skärpedjup och fokus på hans ansikte"

- jo, det stämmer nog. hur gör man skärpedjup med en digitalkamera då?

 

"sen får prince och även batistini en rejäl produktplaceringslön också"

- hur såg du att det var batistini?? syns märket nån gång eller? det har jag inte märkt isf.

 

"närbilden på hans fimpning känns väldigt klyschig"

- hmm, kanske det, det var ett rätt spontant klipp.

 

"Ni klipper ganska mycket rakt framifrån, rakt bakifrån, vilket kan skapa förvirring för var i rummet han befinner sig. Det är iofs kanske inte livsviktigt just här."

- igen, det stämmer nog.

 

gorse: jag tror att den inte hade varit läskig på samma sätt om klippen hade varit kortare. det var medvetet att dra ut på det hela. visst, vi hade säkert kunnat korta ner det en aning men jag är nöjd som det är nu.

och ja, 2001 tänkte jag faktiskt lite på när jag klippte ihop den, särskilt under scenen då jag går mot de konstiga ljuden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte på kortare klipp. Snarare färre klipp. Annars blir det MTV och åtminstone gubbar som jag får svårt att hänga med. Jag kollade igen nu på morgonen och mitt förslag på utdragningar för att få det otäckt är om man drar ut på de tomma scenerna i början, istället för att det tar tid för killen att gå i parkeringshuset. Då förstärker man känskan att det är ett tusan så tomt parkeringshus och det tror jag många är rädda för.

Föresten gillade jag också pipen i början. Tur det finns olika smak.

 

Min smak säger;

Efter "rollistan", första bilden med tomt parkeringshus är skitbra. Om ni har fler tagningar kanske man kan lägga till några fler, eller använda dem från slutet av filmen. Nästa klipp när killen går framför röda bilden, skulle kunna strykas helt. Då blir första scenen av killen när han kommer i siluett, så man inte direkt ser vem som kommer. Är han snäll eller elak?

Trappan känns som det är en scen för mycket, men jag vet inte vilken man kan ta bort. Kanske den med "luriga" vinkeln men det är lite synd. Just när han kommer upp från trappan blir det lite jumpcut och ena av scenerna kan nog också försvinna. Om ni har några fler tagingar från ett tomt parkeringshus skulle man nog kunna lägga in dem här. Kanske man kan återanvända den från i början. Det blir några steg för mycket efter trappan. Hursomhelt, tror jag att man skulle kunna förlänga och förstärka att parkeringshuset är tomt, och korta av tiden det tar för killen att komma på plats.

 

Att visa killens ansikte med mobilen i förgrunden två ggr tror jag inte behövs. När lyset släcks blir det lite spännande så det är lyckat hela vägen till cigarettpaketet. Att åka runt killen ger dramatik. Eventuellt kunde man visa en kort klipp av tomt parkeringshus, dvs han ser ingen som är där. Just när handen sticks ner i fickan för att plocka upp cigarettpaket skulle kunna tas bort, men istället börja just när han fäller upp locket. Då minskas exponeringen av cigarettmärket.

 

Sen är det lysande hela vägen till fimpningen. Om foten skall vara med eller inte vet jag inte. Behövs nog inte.

 

Hur monstret kommer bakom killen skall man nog inte tala om, utan monstret skall bara vara där.

Jag tycker att, som jag redan sagt, att man skall skippa utåkningen, låt honom vända om, upptäcka monstret som i det ögonblicket rusar fram som ett lokomotiv, BANG, svart. Det svarta kan nog får dröja kvar ett tag.

Om ni väljer att inte ha med när cigaretten faller ur munnen behövs inte heller att han tänder en ny.

 

Resten av filmen håller nog som det är men jag skulle vilja ha någon halvsekund längre när första killen öppnar munnen med tillhörande ljud, just innan pistolen smäller. Kanke kan antingen skriket eller ekot från pistolen få eka in lite i det svarta. I det svarta kanske en väsning, viskning, eller ett luftdrag skulle kunna få höras. Fumlet med pistolen är kanske inte så farligt när det kommer omkring, kanske blir det tom lite mer spännande då.

 

Men ovanstående är bara förslag... om jag hade försökt att redigera i er film.

Men den totala speltiden tror jag är lagom så att bara klippa bort kommer nog bara att amputera filmen. Lägg gärna till minutrar så totala speltiden behålls.

 

Jag tycker som sagt att filmen är attans bra. Tomma parkeringshus är inte att leka med, och filmen är i min smak.

 

Ps:

 

Du sa; "ang. när jag tappar ciggaretten så kunde man gjort som du säger en snabb kameraåkning mot mitt ansikte med något dunkljud sen svart. det kanske hade funkat bättre, då skulle man gjort det digitalt isf för vi hade inte filmat någon åkning mot mitt ansikte."

 

Jodå, det sveper fram en svart skugga precis efter ciggaretten tänds, och därefter åker kameran fram nån meter mot ryggen. Går det att sen köra utåkningen baklänges? Det finns en liten sekvens när utåkningen går lite snabbare. Visseligen är ryggen vänd mot monstret hela tiden. Antingen funkar det mot ryggen, eller så kan huvudersonen kanske vända sig under tjurrusningen. Jag tror det borde gå att få ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag gillade mest med filmen är att ni litar på publikens fantasi. Jag är väldigt svag för filmer med skräckinslag som bara antyder att det finns någonting som vill oss ont därute bland skuggorna.

Som jag ser det har detta aldrig gjorts bättre än i Alien och Aliens - återkomsten. "Visa så lite som möjligt" verkar ha varit både Scotts och Camerons tumregel.

En annan sak jag gillar är att hur ni jobbar med rörelse. Den där ryckiga rörelsemönstret som skuggtingesten får tack vare rotoscoping:en ger mig verkligen gåshud. Scenen där en av karaktärerna verkar få ett Parkinsson-anfall (huvudet snurrar hej vilt) är ett annat exempel.

Om jag inte minns helt fel så pratar James Cameron på Aliens-dvd:n om hur alien-varelserna planerades. Han resonerade kring vikten av realistisk rörelse snarare än realistisk textur/yta. Rent praktiskt så tillämpade filmteamet detta genom att designa aliens-dräkter som inte var visuellt fulländade men som å andra sidan var lätta att röra sig i. Detta gav dansarna som spelade varelserna större frihet att hitta rörelsemönster som inte upplevs som mänsliga. Det är tydligen så att vår visuella perception är oerhört bra på att känna igen rörelser som utförs av en människa.

 

Lite kritik också: försök dra ner lite på Hollywood-greppen lite och hitta en egen stil.

 

Hur som helst: bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick 9-skivorsboxen i julklapp förra året. Jo, det är riktigt att det är rörelsen som är viktig. Han hade jätteproblem med monstret i början. Alla monster såg faktiskt förskräckliga ut i prototypversionerna. En dag stötte han på en två meter lång svart kille i en bar i england som hade ett fantastisk kroppsbyggnad, lång och toksmal. Alla proportioner var liksom helt fel. Låren var otroligt långa och smala och att bara sätta sig på en stol gav intryck av en lyftkran som fällde ihop sig. Killen fick gå på ballet-träning för att bättre på sitt rörelsemönster, blandannat för att arbeta bort alla mänskliga drag i rörelsen.

 

Men det var inte därför jag skrev: Jag undrar hur det går med filmen? Kommer det en redigerad version? Jag ser fram mot det. Nästa fråga är hur är alla ljud gjorda?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Innan jag sätter igång vill jag bara säga att jag i stort sett aldrig gjort (klart) en film men är däremot väldigt intresserad av det.

 

Jag anser att detta var en otroligt bra kortfilm, å andra sidan inte vidare orginell (men det var la ändå själva grejen?). Ni har verkligen lyckats med att få fram stämningen. När den där andra snubben kom in i bilden kunde jag faktiskt inte låta bli att skratta och när den första personens ansikte blev förvridet (eller fick ett sådant vampyransikte som alltid förekommer i Buffy) bidrog ännu mer till det roliga. Nu vet jag inte om det var meningen att ni skulle få en sådan här reaktion men jag anser ändå att det blev skitbra film!

 

Personligen älskar jag att bygga upp parodier på att smått överdriva klichéer istället för att omvandla det till en ökänd hollywoodparodi (exempelvis Space Balls).

 

Än en gång; jättebra jobbat!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade verkligen denna filmsnutten. Jag var lite på helspänn faktiskt hela tiden. Det som var mindre bra var väl, som alla andra nämnt, att man koncentrerar sig på Nokia-märket och på den röda bilen osv istället för det man ska titta på egentligen.

 

Men som sagt, mycket bra jobbat! Ska se på den igen nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag bara säga, kanon!

 

Några detaljer dock.

 

Jag tyckte vissa av de snabba klippen var lite för oregelbundna, de gav inte ett enhetligt intryck och kändes omotiverade ibland.

 

Det var många närbilds-scener där personerna var nästan filmade ur samma vinkel. En scen var helt framifrån och i ett klipp lite senare var det också framifrån men lite uppifrån. Det blir inte enhetligt och det blir lätt tappa bort var exakt karaktären befinner sig. Jag kan lätt få uppfattningen att karaktären varit aktiv när det andra klippet (monstret) visats imellan om det skett en liten förändring i "samma" perspektiv när det klipps tillbaks.

 

De scener där karaktärerna var filmde på avstånd hade i mitt tycke inte denna brist och det blir genast mycket bättre.

 

Specialeffekterna såg bra ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...

Riktigt jävla bra stundtals! Snyggt foto blandat med uruselt. Som många redan sagt ska ni nog klippa bort en del scener å enligt mig förlänga ett par.. speciellt ibörjan. Några riktigt omotiverade klipp när snubben går upp i garaget.. Filmen kunde likväl börjat i garaget med att han tänder en cigg... Släng in lite "ticks" typ: en svettig nacke - fluga - pang - krossadfluga = ingen dålig mobilscen plus att karaktären blir lite mer levande å närbilder kan göras ganska snyggt, extremanärbilder asså... behöver man egentligen veta vad han väntar på?... att något skumt är i görningen kan man ju se på val av plats å tidpunkt...

 

Hursomhelst riktigt bra å underhållande!

Länk till kommentar
Share on other sites

för att börja som en annan redan gjort men peka på annan del... är det bara jag som gillade att det blev en tillbakaåkning precis innan monstret kom upp bakom?

 

Tyckte att det mesta var skitbra, men för guds skull... skippa Buffy-fräsningen!!!!

 

och en lite mer allmän fråga... varför går det alltid snabbare när jag tittar på en film andra gången? samma sak när jag åker hem efter en resa... tiden tycks gå snabbare då... är det bara för att jag vet vad som komma skall och blir lite slapp i uppfattningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo det känner nog de flesta, intrycken är mer mättade den "andra" gången. Tyckte även jag filmen stundtals var mkt skön, men det kändes som att det kanske var aningen lite för många fräsanden/"skrik" ifrån monstret innan det attackerade. Sen att det körde bakåt och framåt lite sådär var ok, men det byggde inte upp stämningen (för mig).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...