Gå till innehåll

1080p laggar !?!? vad ska jag göra?


Melwin

Recommended Posts

Hej , har en kamera med 1080p , men problemet är när jag skall överföra videofilerna från kameran till datorn och sedan spela upp /redigera så laggar det. T.ex jag lägger in en video från kameran i vegas, sen när jag ska spela upp de så laggar det. Likadant när jag bara ska spela upp det i VLC eller MediaPlayer . Hur ska jag göra så att det inte laggar ?

Är min dator för dålig? Beror de på kameran?

 

INFO OM DATORN: 4 gb ram-minne. 640 gb hårddisk. Grafikkort 256 mb ATI radeon.

32 bitars operativ-system. AMD athlon X2-dual core QL-60 1.90 ghz

 

tacksam för svar :)

 

 

/melwin

Länk till kommentar
Share on other sites

Dels tycks datorn ha endast en fysisk hårddisk och dels är processsorn nog på gränsen.

 

Jag håller nog på att du bör sätta in en disk till och lägga videofiler och system/program på fysiskt olika hårddiskar. Partioner på den enda disken hjälper inte i det här fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att disken är uppdelad i två delar (partitioner) hjälper inte eftersom alla data finns på samma disk där den enda mekaniken skall hinna med. Med två fysiskt separata diskar innebär att de tillsammans blir snabbare än en enda disk. Förutsättningen är då att man har t ex system och program på den ena disken och t ex videofiler och buffertfiler på den andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Disken ska inte ha någon som helst betydelse för uppspelning av vanligt komprimerat material på en inte urgammal dator.

 

Du säger bara 1080p å det kan vara en himla massa...

 

VLC funkar olika bra beroende på container-format (med samma videoström) har jag märkt.

 

Om det är 1080p 25 fps h264 så ligger din dator nog rätt illa till... Min ett par år gamla Core2 duo 1.83 GHz laptop med ATI-video har stora problem att klara det utan lagg. Vill du titta på dina videos så konvertera ner dom till 720p så funkar det typ 4 ggr så bra. Man ser bara skillnad om du har en riktigt bra kamera och kollar nära på fullHD skärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du säger bara 1080p å det kan vara en himla massa...

 

 

är inte så kunnig , men på kameran står det HD 1080p , mer vet jag tyvärr inte "/

hittar inte nåt om nån fps heller ..

Hur gör jag för att konvertera ner dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

men på kameran står det HD 1080p , mer vet jag tyvärr inte "/

hittar inte nåt om nån fps heller ..

Hur gör jag för att konvertera ner dom?

 

Så du har en noname-kamera?

 

Om du talar om vilken kamera du har inkl beteckning så förstår nog många vilken slags filer du har...

 

Följde det inte med någon skiva till kameran med program på?

 

Det går alltid att konvertera om dina filer till något som din dator klarar. Om du spar dina originalfiler så kan du alltid se dom i full upplösning när du skaffat en bättre dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intel® Pentium 4 2.8GHz CPU eller högre (3GHz rekommenderas)

 

stog det på hemsidan att det krävde.

Jag har ju 1.90 ghz , kan det vara därför?

 

Jo, en skillnad på en miljard hertz klockfrens är en skillnad att räkna med.

Länk till kommentar
Share on other sites

En Athlon X2 på 1,9 GHz är snabbare än en Pentium IV på 2,8 GHz.

Olika processorer utför olika mycket per Hz om man säger så och X2 har dubbla processorkärnor dessutom medans Pentium IV bara har en.

 

Men med dagens mått mätt är Athlon X2 ändå en långsam processor. Själv har jag dock en dator med Athlon X2 2,0 GHx (3800+ heter den) och den jar inga problem att spela upp m2t filerna från min Canon HV20. Däremot har den problem med h.264 1280x720 50 fps som den nätt och jämnt klarar av.

 

Ett tips är att testa om du kan få hjälp av ditt grafikkort för uppspelningen.

Media Player Classic Home Cinema ger hårdvaruacceleration från vissa grafikkort så att processorn knappt belastas alls när man spelar h.264. Följ anvisningarna här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=809943

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...