Gå till innehåll

3D-program eller effektprogram!


Gäst

Recommended Posts

Håller helt med. Och Blender är redan ett jättehot mot Autodesk. Feature för feature är Blender inte ett dugg bakom Autodesks monopolprodukter. I en enkät nyligen visade det sig dessutom att 90% av Autodesks (Maya, 3DSMAX, XSI) användare kände sig missnöjda med uppdateringar. 90% av Blenders användare var supernöjda med Blenders utveckling.

Jag tror nog inte man ska lita stenhårt på sådana undersökningar. Det är enklare att vara nöjd över något som är gratis.

 

Kan också tycka du tar i när du säger att det inte är ett dugg bakom. Visst att blender är sinnessjukt kompetent för vad det faktiskt är, men många av dom imponerande funktioner som Blender besitter är i princip alltid bättre och enklare i ett kommersiellt program.

 

När Blender 2.5 släpps tror jag utvecklingen av Blender kommer öka ännu mer.

 

Om 5-15 år tror jag Blender mer kommer ses som en plattform. Dom lite större posthusen/spelföretagen kommer sitta med egna versioner av blender och Autodesk kommer tjäna pengar på att sälja plugins och andra lösningar till Blender.

 

 

Blender är ett Open Source-alternativ som verkligen har lyckats. Man får garanterad snabbare och bättre support genom Blenders community än genom Autodesks betalda support.

Jag måste hålla med dig. Skulle man upptäcka en bugg har man ju också faktist en chans att få den fixad. Får man en bugg i 3ds max får man istället lära sig att arbeta runt den.

 

Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas ett vettigt Open Source-alternativ för compositing. Det är väldigt synd. Blender var från början kommersiell mjukvara med stängd källkod som utvecklaren lyckades göra Open Source i en konkurs. Det finns vettiga compositors som har köpts upp och lagds ned.

Det lustiga är att den mest kompetenta opensource Compositorn som finns är Blender. Sen finns det ju Jashaka också, men dom jävla tomtarna som sitter och utvecklar det kommer nog aldrig att bli klara. Tror jag följt det programet sen början på vårt nya årtusende.

 

Anledningen till att det gick som det gick för Blender är ju för att det alltid varit gratis att ladda ner, affärsidén var att sälja manualer. Det kombinerat med att utvecklaren själv stod bakom opensourcifieringen och att inget stort företag ägde koden.

Dessutom var Blender innan det blev open source inget att hänga i granen för, då var det OpenFx som var skiten.

 

Opensource rörelsen saknar i mitt tycke en kompetent NLE och en kompetent Compositor, men som det ser ut just nu kommer det ta låång tid innan nåt sånt dyker upp.

Sen får dom som sysslar med Gimp gärna fixa sitt interface. Jag blir alltid lite ledsen och rädd när man startar det programet.

 

 

Däremot en sak och det är att jag har verkligen svårt att hantera och lära mig Blender.

Finner det väldigt svårt och jag hittar inga svenska tutorials tyvärr

Hade varit tacksam för hjälp

Som Munthe skrev så kommer du upptäcka att det är svårt att lära sig hantera något 3d-program, och Blender är väl förmodligen ett av dom värre.

Jag tror det ska ligga uppe några svenska tutorials på Sweblend.se, där kan du åtminstonde fråga om hjälp.

Gå in på dedikerade blenderforum och leta efter klistrade trådar om nybörjarhjälp, alternativt fråga.

 

Vägen till att förstå sig på 3d är lång, men väldigt rolig. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det ska ligga uppe några svenska tutorials på Sweblend.se, där kan du åtminstonde fråga om hjälp.

Gå in på dedikerade blenderforum och leta efter klistrade trådar om nybörjarhjälp, alternativt fråga.

 

Rekomenderar detta forum skarpligen (är själv medlem) min kompis är moderator där och han är anställd på ett 3D-företag och den tjänsten fick han för att chefen där är fascinerad av open source alternativ (speciellt blender). I alla fall ett forum som rekomenderas starkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rekomenderar detta forum skarpligen (är själv medlem) min kompis är moderator där och han är anställd på ett 3D-företag och den tjänsten fick han för att chefen där är fascinerad av open source alternativ (speciellt blender). I alla fall ett forum som rekomenderas starkt.

 

Okej tack, ska kolla sidan ! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...