Gå till innehåll

3D-program eller effektprogram!


Gäst

Recommended Posts

Jag undrar vilka 3D-animerings och effektprogram dom använder i riktiga filmer som "The Matrix" , "Batman The Dark knight" o.s.v.

Hade varit rätt grymt att haft ett sånt program.

Hade gärna velat veta priset på programmen och om dom har några hemsidor?

 

Tackar för svar!

 

MVH

Joel

 

PS: 3D:s Max och After Effects kallar jag inte riktiga program och jag vet redan att dom knappast använder dom i riktiga storbudget filmer så snälla skriv inte dom...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga direkt att i alla fall 3DS Max definitivt används i de allra största filmerna. After Effects används nog mest till TVproduktioner då jag tror att de inte har stöd för högre upplösning än vanlig HD.

Grejen är väl bara den att de stora effektbolagen använder många olika program men främst används 3DSMax och Maya. Dessa program är också plattform för många olika plugins som gör olika saker så som rök, eld, vatten, crowdcontrol osv. Sen bör ju tilläggas att effektbolagen även programerar egen programvara för specifika uppdrag.

 

En annan grej är ju att det används sällan bara ett program för att bygga en scen. Låt säga att ett effektbolag ska göra en scen på en gata, full av människor och fordon, allt i 3D. Troligtvis skulle de då använda ett program för att modellera människorna, ett för att bygga bilarna, ett för att bygga scenen, ett för att sätta texturer på allting och ett för att animera altihop. Men 3DS Max klarar att göra allt det här jättebra.

 

Så om du tror att 3DS Max inte är ett tillräckligt bra program för att skapa helt trovärdiga effekter har du faktiskt fel.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/3D_Studio_Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga direkt att i alla fall 3DS Max definitivt används i de allra största filmerna. After Effects används nog mest till TVproduktioner då jag tror att de inte har stöd för högre upplösning än vanlig HD.

Grejen är väl bara den att de stora effektbolagen använder många olika program men främst används 3DSMax och Maya. Dessa program är också plattform för många olika plugins som gör olika saker så som rök, eld, vatten, crowdcontrol osv. Sen bör ju tilläggas att effektbolagen även programerar egen programvara för specifika uppdrag.

 

En annan grej är ju att det används sällan bara ett program för att bygga en scen. Låt säga att ett effektbolag ska göra en scen på en gata, full av människor och fordon, allt i 3D. Troligtvis skulle de då använda ett program för att modellera människorna, ett för att bygga bilarna, ett för att bygga scenen, ett för att sätta texturer på allting och ett för att animera altihop. Men 3DS Max klarar att göra allt det här jättebra.

 

Så om du tror att 3DS Max inte är ett tillräckligt bra program för att skapa helt trovärdiga effekter har du faktiskt fel.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/3D_Studio_Max

 

 

Okej tack så mycket för informationen. Jag trodde faktiskt inte 3DS Max användes i riktiga filmer men du har nog rätt. Ska nog köpa det då. Men undrar om det finns några "nybörjar tutorials" till det någonstans på webben så man kan komma in i programmet snabbt o lätt? :) Tackar för svar!

 

MVH

 

Joel

Länk till kommentar
Share on other sites

Maya är det mest avancerade som jag fått uppfattningen förrut (lite mindre nu kanske) som är störst men nödväntigtvis inte har majoritet för det.

 

3Ds Max börjar bli större, men den används mer för "modeller", och resten av tunga scener, och mer avancerade saker görs i Maya.

 

Sen finns det Lightwave och Houdini som också är väldigt populära. Jag skulle rekommendera 3DS Max, för nu äger Autodesk dom (de gör även Maya) och lär man sig grunderna och bli bra där kan man sen hoppa vidare till alla andra program i princip.

 

3DS Max är också billigare än Maya.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen har visst nämnt Softimage. Kan starkt rekommenderas.

After Effects används en hel del i filmproduktion men har många konkurrenter såsom Nuke eller Shake.

Cinema 4D är mycket populärt. Det sägs vara ganska lätt att komma igång med och ha ett helt ok gränssnitt. :)

Kolla på den här sidan:

 

http://creativetools.se/3d-program.html

 

http//:http://www.autodesk.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Jawo! Dags att skrapa ihop sina sista slantar!

Förresten, 3ds Max är inte så mycket billigare.

 

3ds Max: ca 46 000 sek

Maya: ca 26 000 sek

 

Jämför inte äpplen och päron. Maya UNLIMITED kostar 6500$ eller 5000$ beroende på vad man väljer, och 3DS MAX ligger på 3500-4000$. Maya Complete kostar 2000-2500$. Men Maya Complete har jag aldrig använt så vet inte hur mycket som saknas där.

 

http://store.autodesk.com/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayProductDetailsPage&SiteID=adsk&Locale=en_US&ThemeID=516200&Env=BASE&productID=111078900

 

http://store.autodesk.com/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayProductDetailsPage&SiteID=adsk&Locale=en_US&ThemeID=516200&Env=BASE&productID=111080200

 

http://store.autodesk.com/DRHM/servlet/ControllerServlet?SiteID=adsk&Locale=en_US&Action=DisplayProductDetailsPage&productID=121501300&pgm=12938000&ThemeID=1293100&Currency=USD

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Om vi låter bli att blanda frukter med film så har du rätt! Jag var lite hastig där. Men man kan ju dra slutsatsen att du kan få en version av Maya för ett lägre pris än för 3ds Max.

 

Maya Complete: 26 280 sek

Maya Unlimited: 65 855 sek

3ds Max: 46 065 sek

 

källa: Creative Tools

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för alla bra svar och all information! :)

Ska nog skaffa "3DS Max" och prova på "Lightwave" måhända!

Dom flesta program ni nämnt låter hyfsade och jag hoppas dom kommer till bra hjälp i min nykommande animationsfilm!

 

Tackar för allt som sagt!

 

MVH

Joel

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för alla bra svar och all information! :)

Ska nog skaffa "3DS Max" och prova på "Lightwave" måhända!

Dom flesta program ni nämnt låter hyfsade och jag hoppas dom kommer till bra hjälp i min nykommande animationsfilm!

 

Tackar för allt som sagt!

 

MVH

Joel

 

Joel, börja med Blender istället. Snart släpps 2.5 som är en STOR förbättring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mkt att ni nämnde Blender :) inte för att det används i storfilmer men blender kommer lätt bli en konkurent till 3D jättarna i sinom tid. Ett program som är gratis och som fungerar väldigt bra, varför inte? :)

 

Håller helt med. Och Blender är redan ett jättehot mot Autodesk. Feature för feature är Blender inte ett dugg bakom Autodesks monopolprodukter. I en enkät nyligen visade det sig dessutom att 90% av Autodesks (Maya, 3DSMAX, XSI) användare kände sig missnöjda med uppdateringar. 90% av Blenders användare var supernöjda med Blenders utveckling.

 

Blender är ett Open Source-alternativ som verkligen har lyckats. Man får garanterad snabbare och bättre support genom Blenders community än genom Autodesks betalda support.

 

Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas ett vettigt Open Source-alternativ för compositing. Det är väldigt synd. Blender var från början kommersiell mjukvara med stängd källkod som utvecklaren lyckades göra Open Source i en konkurs. Det finns vettiga compositors som har köpts upp och lagds ned. Jag tänker närmast på gamla lysande Commotion. Commotion med öppen källkod skulle jag vilja se. Men det lär nog aldrig hända. Den koden ligger längst in, längst bak i ett av Avids arkiv, tyvärr.

 

AE har stöd för betydligt större filer än HD. Jag gjorde nyligen ett filmjobb i 4K i AE.

 

Sen skulle jag rekommendera att spendera tiden och energin ni lägger på att piratkopiera program till att hjälpa till med initiativ som Blender. Om man tror på att gratis fungerar så ska man också uppmuntra alternativ som försöker visa att gratis faktiskt fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr verkar det fortfarande inte finnas ett vettigt Open Source-alternativ för compositing. Det är väldigt synd. Blender var från början kommersiell mjukvara med stängd källkod som utvecklaren lyckades göra Open Source i en konkurs. Det finns vettiga compositors som har köpts upp och lagds ned.

 

Jag vet inte om det är officiellt nedlagt men Shake tycks ju vara på väg att försvinna, vore inte det mycket trevligt att se en open source utveckling av det? Så vitt jag vet så har de flesta post-hus egna vidareutvecklingar och justeringar av/för Shake redan i dag på grund av att det blivit som det blivit efter Apples uppköp så ja…

 

Högt up på önskelistan Shake a open source.

 

Ang att After Effects ej används i stora filmer, vilket det vist görs så kan ni ju alltid ta och kolla in t.ex: http://www.vfxhq.com/overflow/vanhelsinginterview.mov

Bara för att.

Därtill nu när Adobe är ett av mycket få företag som stödjer REDs (http://www.red.com) nya accelerationskort (RED Rocket) för att klippa nativ i 4K så gissar jag att långt fler filmer kommer att compas i After Effects.

 

Joeyahoo, jag är ledsen men du hade inte många rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det är officiellt nedlagt men Shake tycks ju vara på väg att försvinna, vore inte det mycket trevligt att se en open source utveckling av det? Så vitt jag vet så har de flesta post-hus egna vidareutvecklingar och justeringar av/för Shake redan i dag på grund av att det blivit som det blivit efter Apples uppköp så ja…

 

Högt up på önskelistan Shake a open source.

 

Ang att After Effects ej används i stora filmer, vilket det vist görs så kan ni ju alltid ta och kolla in t.ex: http://www.vfxhq.com/overflow/vanhelsinginterview.mov

Bara för att.

Därtill nu när Adobe är ett av mycket få företag som stödjer REDs (http://www.red.com) nya accelerationskort (RED Rocket) för att klippa nativ i 4K så gissar jag att långt fler filmer kommer att compas i After Effects.

 

Joeyahoo, jag är ledsen men du hade inte många rätt.

 

Jo Shake är numera helt nedlagt. Jag tror inte att posthusen har så mycket möjlighet att modifiera det eftersom koden inte är öppen. Snarare är det nog så att man fortsätter att använda det så länge det går. Tills den sista maskinen gör över till Snow Leopard kommer man nog se några entusiaster compa i Shake på olika projekt.

 

Shake sålde dåligt och var för dyrt att utveckla. Det är vad jag förstår anledningen till att Apple lade ned det. Shake var aldrig, och har aldrig varit en QT-produkt heller vilket rimmar illa med den övriga programsviten kring video. Jag tycker att det är en stor fördel för Shake men det tyckte inte Apple som är galna i sitt QT av nån obegriplig anledning (begriplig om man förstår att Apples affärsmodell till stor del bygger på QT som är den röda tråden genom allt vad iPods, iPhones, iTunes osv heter).

 

Adobe är bara ett av många företag som fattat att det är bra att säga att man stödjer RED för att det finns en massa RED-talibaner där ute som köper allt med en klisterlapp på som det står "RED support" på. (Det finns företag som riktar sig mot Bibel-södern i USA också, ungefär samma sak. LightWave säljer t ex sitt SpeedEdit och VT i stora volymer till Kristna fundamentalister)

 

REDs grejer bygger på waveletalgoritmer. I REDs fall handlar det om Jpeg2000 i en .r3d-wrapper. After Effects (och i princip alla bra compositingverktyg) funkar jäkligt illa med Wavelets. Visst kan du slänga på .r3d på en AE-timeline. Resten är din huvudvärk. En seriös compositor transkodar .r3dn till en intermediate. Andra waveletcodecs som funkar extremt illa i AE (och andra compositors) är Apples ProRes, sånt som DivX och Mp4.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åter igen så tack för all information som ni ger mig.

 

Såg på några videos gjorda i Blender och WoW! Det kallar jag grejer.

Skitbra att det är gratis också! :)

 

Däremot en sak och det är att jag har verkligen svårt att hantera och lära mig Blender.

Finner det väldigt svårt :( och jag hittar inga svenska tutorials tyvärr :(

Hade varit tacksam för hjälp :)

 

Annars så tack för all hjälp. Alla program låter bra men får prova några i taget o se vilka som känns bäst. Just nu Blender , sen får vi se vilket det blir! :)

 

Tackar för allt!

 

MVH

 

Joel / Joeyahoo

Länk till kommentar
Share on other sites

Åter igen så tack för all information som ni ger mig.

 

Såg på några videos gjorda i Blender och WoW! Det kallar jag grejer.

Skitbra att det är gratis också! :)

 

Däremot en sak och det är att jag har verkligen svårt att hantera och lära mig Blender.

Finner det väldigt svårt :( och jag hittar inga svenska tutorials tyvärr :(

Hade varit tacksam för hjälp :)

 

Annars så tack för all hjälp. Alla program låter bra men får prova några i taget o se vilka som känns bäst. Just nu Blender , sen får vi se vilket det blir! :)

 

Tackar för allt!

 

MVH

 

Joel / Joeyahoo

 

Det brukar vara den första viktiga insikten man gör; att programmen inte gör ett skvatt. Dels har nästan alla kompetenta mjukvaror en hög inlärningströskel och sen ska det till både förmåga att planera och genomföra effektbilder på ett begåvat sett. Miljoner människor har Photoshop i sin dator. Det betyder inte att alla dom miljonerna kan jobba på Vougue.

 

Svenska tutorials är det väldigt ont om överlag. Och extra ont om bra tutorials. Däremot finns det mängder av otroligt bra engelska tutorials. Det är med andra ord en viktig baskunskap att kunna engelska i 3D och effektvärlden. Blender är lite förvirrande i början men man kommer snabbt igenom det om man förstår grunderna för interfacet som är lite unikt med sin unika "non blocking windows"-filosofi. ALLA bra modellerare är "svåra" och det beror på att det är svårt att modellera. Man måste kunna en del om verktygen. Man måste veta vad sub surface, patches, splines, vertex, nurbs osv är och gör. Extra komplicerat har det blivit med alla nya organiska modellerare (Blender har en sån modul och annars tänker jag på zBrush och Mudbox).

 

Man måste vara djävulsk envis och ta myrsteg varje dag tills man börjar få koll. Det finns inga genvägar om man vill skapa från grunden som de stora posthusen (som gjort filmerna du nämnde). Det är segt, tar lång tid, många år och enormt engagemang. Och det är jättekul.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adobe är bara ett av många företag som fattat att det är bra att säga att man stödjer RED för att det finns en massa RED-talibaner där ute som köper allt med en klisterlapp på som det står "RED support" på. (Det finns företag som riktar sig mot Bibel-södern i USA också, ungefär samma sak. LightWave säljer t ex sitt SpeedEdit och VT i stora volymer till Kristna fundamentalister)

 

REDs grejer bygger på waveletalgoritmer. I REDs fall handlar det om Jpeg2000 i en .r3d-wrapper. After Effects (och i princip alla bra compositingverktyg) funkar jäkligt illa med Wavelets. Visst kan du slänga på .r3d på en AE-timeline. Resten är din huvudvärk. En seriös compositor transkodar .r3dn till en intermediate. Andra waveletcodecs som funkar extremt illa i AE (och andra compositors) är Apples ProRes, sånt som DivX och Mp4.

 

Jag har iofs inte testat RED Rocket men r3d filer har jag kört i AE och så långt som jag erfarit har det då funkat riktigt bra, hmmm. Förstår inte vari hanteringen det ofta skiter sig med vågformsalgoritmer, vad brukar vara problemen?

 

Jag tror, som den RED-Taliban jag är, även om kameran på många sätt inte uppfyller mina behov bland annat p.g.a. rullande slutare och CMOS chipp, som strular till all avancerad post, på tal om vågor etc. Öhh jo jag tror som sagt, att RED Rocket tillsammans med RED hur som helst kommer att påbörja ännu en liten revolution i de redan upplogade spår som RED ONE lämnat efter sig och så vitt jag vet är Adobe relativt ensamma (en så länge) om att stödja just RED Rocket.

Hmm men det vore som sagt intressant att få höra vad det är som sticker så i ögonen på Munthe, eller var det bara jag som missförstod, samt så klart vad som bruckar fucka upp när det gäller REDs r3d filer i After Effects?

 

och jo jag har sett Shakear som varit modifierade, hur vet jag dock ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...