Gå till innehåll

Framkalla super 8 hemma, SV/V


niclastörnblom

Recommended Posts

Jag har framkallat en del stillbilder i mitt mörkrum hemma, nu tänkte jag försöka ge mig på att framkalla super 8. Tänkte höra ifall om någon har erfarenhet av detta? Jag Har en Paterson devloper tank, där jag tänkte lägga in super 8 filmen. Läste att förhållandet med kemin var: 50m av super 8 är som att framkalla 2,5 st 135mm stillbilds film. Jag förvänta mig inte något bra resultat första gången. Men detta är väldigt experimentellt så det ska mest bli intressant vad man kan uppnå med dom kemikalierna jag har hemma i mörkrummet. Framkallaren: R09, Kodak STOP, Kodak Polymax FIX. (alltså helt vanliga kemikalier till svart vit stillbilds fotografi.) Tanken är att jag sedan ska projektera och filma av den, och sedan inventera bilden i Final cut Pro.

 

vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte är rädd for repor på filmen så, lär vara extramt lätt att repa.

Var en artikel i super 8 today förra året om just hemma framkallning.. ska se om jag hittar den..

 

Väldigt vänligt!

Nej, det är väl troligtvis så att det kommer bli många repor. Men jag tror att det kan bli en rätt sjuk look om man framkalla själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det låter som ett riktigt intressant experiment. Låt oss veta hur det går med bilder om du ger dig på processen!

 

Hur var det nu, är det samma kemikalier till reversalfilm som för negativfilm?

 

Nepp, det är olika vätskor. Det går att "krossframkalla" dock, med intressanta och totalt oförutsägbara effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...