Gå till innehåll

Skit i specialeffekterna, berätta en historia


TDA

Recommended Posts

Nu tänker jag sticka ut hakan ordentligt. Jag har sett en hel del amatörkortfilm, både här, på andra siter och på festivaler. 99% av allt jag har sett är skräp, totalt ointressant. De flesta jag laddat ner på nätet har jag inte orkat se klart och på festivaler önskar jag ofta att jag inte gått dit.

 

Varför är alla så intresserade av effekter och att få det att se ut precis som på film? Att se kloner slåss mot varandra eller ljussablar, slowmotion, pistolskott, Zzzzznaark... Vill jag se det kan jag ju kolla på originalen. Visst, jag förstår också att det är kul att leka och det ska man ju få göra. Kanske tränar man och lägger grunden för att jobba med det proffesionellt. Problemet enligt mig är att fler är intresserade av effekter än historier.

 

Om man nu vill få det så likt riktig film som möjligt varför inte tänka på storyn. Det är ju det enda som vi amatörer kan konkurrera på lika villkor med. Jag lovar att folk inte bryr sig om effekterna, folk vill ha en bra story. Film handlar ju om att berätta en historia, och det gör man med bild, dialog och övrigt ljud. Väldigt sällan har jag sett effektivt bildberättande i kortfilm. Varför inte träna och jobba på det istället för att slita sitt hår över var greenscreen'en ska stå?

 

Jag ser både här och på andra forum att de flesta kan sin dramaturgi i alla fall någorlunda, varför speglas detta aldrig i de kortfilmer man ser? Vill man nu jobba med film som regissör (som jag tror många här vill) kan jag lova att producenter/intagningsnämnd skiter totalt i halvdana specialeffekter.

 

Bara en reflektion från min sida, ett slag för bättre historier och mindre teknikrunkeri.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller faktiskt med dig fullt ut! visst, jag själv är ju också en sån som tycker om att leka med effekter, men för att man ska lyckas som amatör så ska man ha en riktigt bra story!! eller göra en film med lika snygga effekter som i Matri men det är ju ganska så uteslutet!=)

 

Så jag håller med, alla vi amatörer (inklusive mig själv) måste göra filmer som bygger på ett bra manus och en bra story!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig i vissa avseenden, och det är bra tankar du för fram. Min teori på varför det är så stor fixering vid effekter och att få "filmlook" är helt enkelt att det är det första steget en filmare tar tag i. Först lär man känna sin utrustning och vilka möjligheter man har, vilka ramar man har att röra sig inom. Därefter kan man börja fokusera på att berätta en bra story, vilket enligt min uppfattning är mycket svårare. Jag påstår att historieberättande är ett abstraktare ting, med högre inlärningströskel, och alltså blir det steg nummer två naturligt.

 

Självklart tycker jag också att filmer som berättar en bra historia på ett bra sätt är roligare att se än något innehållslöst spetsat med en massa effekter, men som sagt, jag tror det är ett steg i utvecklingen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är många som håller med dig, jag är en av dem!

 

Allt detta kan summeras med ett ord: EFFEKTSÖKERI! Glöm aldrig det ordet! Effektsökeri är något som drabbar många som skaffar sig ny kamera med en massa effekter eller ett nytt redigeringsprogram där de redigerar sönder filmen med just effekter. Bland de saker som retar mig mest är när man växlar scener med effekter hela tiden. Du tittar på filmen, nästa scen rinner, hoppar, rullar, zoomas in eller något helt annat! Varför inte bara växla över till nästa scen på traditionellt vis direkt eller med en enkel övertoning? Kom ihåg att scenen ska handlingen framåt i filmen, redan i manuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, det är gott om etablerade filmare som missar på denna punkten med, inte bara amatörer. Mycket pengar har jag betalat för skit på bigscreen med.

 

Jag som aldrig hållit i en kamera hoppades faktist att jag skulle hinna få ihop en film som faktiskt hade en berättelse innan någon annan skulle komma på samma lysande ide.

 

Allvarligt talat; skulle tro att de allra flesta som skaffar sig ett målarstaffli, försöker skriva en bok, fotografera, teckna eller göra musik blir aldrig berömda artister. De allra flesta kommer för alltid hålla på, på amatörnivå och hoppas slå en vacker dag. De som verkligen lyckas slå igenom är inte så många. I teveprogrammet IDOL (som jag älskar att hata, på slutet blev det ju tom riktigt bra) var det tusentals som sökte och endast en vann.

 

Så, kör hårt; Gör bättre (bäst) själv och vinn. Det är vad jag tänker försöka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk har gjort specialeffekter så länge filmmediet har funnits. Männsikor har vallfärdat till biografer för att se det "omöjliga". Förstår inte varför det är fel att syssla med effekter om det är det man vill göra. Alla vill faktiskt inte jobba som regissör!

 

Jag ser film som något visuellt, För MEJ är utseendet det viktiga i mina egna projekt, det är min starka sida, sen om någon tycker effekterna ser taffliga ut så är det ok för mej!

 

Huvudsaken är att man gör det man tycker är kul! Gör man det tillräkligt länge så kommer det bli bra också.

 

EFFEKTSÖKERI! I´m lovin´it

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, så sant. Men jag vet inte vad det tagit åt alla filmmakare. Nuförtiden när jag går på bio verkar man glömt det fundamentala i filmen, nämligen själva berättelsen. När effekterna staplas på trave utan sammanhang faller effekternas effekt platt till marken. Nu när det går att göra allt på data tvivlar jag på att nån längre blir imponerad.

 

Dock, har man special effects som huvudintresse är det kanske det man skall pyssla med och låta någon annan regisera. I film är det mycket gubbar som arbetar tillsammans och det skulle förvåna mig om alla i forumet tänker bli regisörer. En del har redan sagt att de tycker manus är roligst att göra, andra regi, medan flera stycken är tusan så duktiga på musik, eller klippning och efterarbetning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ena utesluter ju inte det andra. Nu lät nästan som om det finns en bra berättelse så kan man inte använda special effects. Tänk va, en bra berättelse med mycket special effects, kan det blir bättre? Eller använder man special effects för att maskera en dålig berättelse?

 

Jag gillar Forest Gump. Det är mer data-filmat i forest gump än Jurasic park. De'ni!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Sant, så sant. Men jag vet inte vad det tagit åt alla filmmakare. Nuförtiden när jag går på bio verkar man glömt det fundamentala i filmen, nämligen själva berättelsen. När effekterna staplas på trave utan sammanhang faller effekternas effekt platt till marken. Nu när det går att göra allt på data tvivlar jag på att nån längre blir imponerad. [/citat]

 

Ett av mina favoritexempel på detta är "Attack of the clones".

 

Femhundra jedis bråkar med 2000 robotar på en gladiator-arena.

Den annars så taoistiska Yoda förvandlas till en studsande kung-fu-groda.

Jag menar... för f-n George Lucas, ta tag i ditt liv!

 

Ett av grundproblemen enligt mig är att den djupverkan som fanns i ursprungstrilogin inte längre finns. Vad jag menar är att man inte längre kunde låta Alec Guiness lägga pannan i djupa veck och mumla något om "the Sith".

I de nya filmerna måste man rent konkret visa upp det som i de tre första filmerna var mystiska bakgrundshändelser! Och Lucas valde att göra detta genom att vräka på med specialeffekter...

 

Ja fy f-n, vart är (film)världen på väg?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

När jag gjort effekter har jag bara testat de.

 

Nu gör jag en version av vad jag tycker. Likt första inlägget kanske.

 

De viktiga är med en bra historia. Jag skiter i hur lång tid det skulle ta att producera en film med mycket egendomliga händelser. Bara man får till det, man måste vara kreativ osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo jag har själv åkt och sett flera effektfilmer på bio och blivit totalbesviken på nästan alla de senaste jag sett, MI3, Liftarens Guide exempelvis. Och jag vill då lyfta fram de filmer som lyckats, War of the Worlds är en jävla effektrulle som lyckas eftersom där används dom för att berätta en mardrömslik historia och framför allt Team America, där man släppte allt vad tyglar hette och gav en helcool film med enorma och maffiga och samtidigt taffliga effekter. De visade att det går att göra medryckande michael bay-film utan någon som helst fotorealism eller hackig klippning.

 

George Meliese som var en av grundarna till effekt-film visade också att det sällan behövs fotorealism bara han har en fantastisk historia att berätta.

 

Jag själv gör mest effekter och då blir det mest tester, de stora visionerna sparar jag på i kategorihögar och försöker gnida till en historia som håller för 90 minuter.

 

Detta som sker just nu har fått mig att fundera på att utlysa en tävling på Kolla Min Film forumet och att där ha kriterierna:

 

1 Ta en film och en sekvens i filmen som man vill testa

2 analysera klippning bildval m.m.

3 gör en remake med exakt samma bildval och klippning, på bildrutan exakt alltså. regler:

- Ingen budget, endast det ni råkar på att ha i närheten som rekvisita.

- Ingen compositing. Ingen ska ha fördelen av att ha laglig Aftereffects jämfört med endast redigeringprogram.

 

Denna tanke slog mig tack vare att jag förut hållit på att teckna och när jag läst om de stora så nämner dom alltid "jag satt ofta och kopierade dom jag tyckte var bra" så nu får vi ta den lärdomen och göra Kopior av filmmästarna på filmmakarvis:D

 

vad tycks om den tanken?... tänk er podracingen fast med legofarkoster filmade bakom en bil som susar fram för att få hastigheten:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dig helt och hållet.

 

Ännu värre blir det i "proffesionella" filmer som JallaJalla där Fares bara var TVUNGEN att slänga in lite elgitarrer och någon som slänger sig över ett motorhuvud.

 

(Du ska veta att min åsikt väger jävligt tungt!)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=playtime;72483]Håller med dig helt och hållet.

 

Ännu värre blir det i "proffesionella" filmer som JallaJalla där Fares bara var TVUNGEN att slänga in lite elgitarrer och någon som slänger sig över ett motorhuvud.

 

(Du ska veta att min åsikt väger jävligt tungt!)[/citat]

 

Men lite elgitarrer och att slänga sig över en motorhuv är väl inte specialeffekter? Snarare ljudeffekt och stunt. Värre då i Kopps och Zozo, där kan vi snacka onödiga effekter bara "för att".

 

Obefogade effekter behövs inte, that´s it.

Länk till kommentar
Share on other sites

... 99% av allt jag har sett är skräp, totalt ointressant. ...

 

Stämmer ungefär med vad jag läser i manusväg. Och kanske ska jag tillägga att av den feedback jag lämnar. En feedback som jag lämnar för att manuset ska bli bra, inte för att vara elak mot någons ego. Den feedbacken brukar för det mesta ignoreras, i några fall inte förstås eller ses som ett påhopp på världens bästa historia.

 

Därav yrket manusförfattare.

Länk till kommentar
Share on other sites

kopps? där var väl effekterna för att illustrera ena polisens desilussionerade syn på polisverksamheten... inte helt utan reson alltså.

 

Sure......Att killen stoppar kulor alá matrix, verkligen viktigt för historien och det var säkert de Fares hade i tankarna när han skrev scenen, eller kan scenen vart en ursäkt för att få lägga in såna effekter? Och när pizzabilen i slutet förvandlas till en flygande framtidsbil och flyger iväg så känns det ju väldigt motiverat.......Eller gjorde han det bara för att han kunde?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sure......Att killen stoppar kulor alá matrix, verkligen viktigt för historien och det var säkert de Fares hade i tankarna när han skrev scenen, eller kan scenen vart en ursäkt för att få lägga in såna effekter? Och när pizzabilen i slutet förvandlas till en flygande framtidsbil och flyger iväg så känns det ju väldigt motiverat.......Eller gjorde han det bara för att han kunde?

 

Jag tycker faktiskt att scenen när han stoppar kulorna var ganska viktig för historien, för det blir ju pressentationen av Benny och man förstår då att han är killen med den allt för livliga fantasin som vill vara supersnut.

Och med tanke på att är en komedi och att allt de där trots allt bara händer i Bennys drömmar, så tycker jag att det vore tråkigt om dom inte hade tagit med det i filmen.

Jag kan däremot hålla med om att pizza-bilen i slutet var lite onödigt att ha med i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...