Gå till innehåll

OneManMovieMachine´s filmer


Recommended Posts

Det här är alla kortfilmer som jag har gjort sen början på 2008. Alla är filmade med en Sony HDR-HC1 och editerade i Sony Vegas. De flesta har ganska mycket effekter och de har jag gjort i Adobe After Effects. Smoking Kills är den nyaste filmen och Trampoline Trouble är den äldsta, men om ni inte orkar se alla så tycker jag att ni kan börja med de nyaste. Skriv gärna vad ni tycker så att jag kan förbättra mig om något är dåligt.

 

Om ni är intresserade så har jag lite fler filmer på Youtube som bland annat visar hur jag har gjort effekterna till Lost in the Woods och Looney and the Leaves.

 

 

Smoking Kills:

 

 

Lost in the Woods:

 

 

Looney and the Leaves:

 

 

Looney and the Lawnmower:

 

 

A Western Settling:

 

 

Trampoline Trouble:

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt okej videos faktiskt. Vet dock inte om det var musiken eller klippningen som gjorde att allting verkade gå väldigt segt (Lost in the Woods), men några snygga klipp hade du. Smoking Kills var lite väl förutsägbar och ooriginell för min del.

 

Ang. effekterna så vet jag inte om det finns många här på forumet som imponeras av Sky Replacements och Set Extentions, vi är alla bekanta med Mr. Andrew Kramer's work.

 

Men mitt tips till dig är iallafall att tänka på klippningen - Fokusera lite mer på berättandet än det visuella, för det blir lite tråkigt efter ett tag. Keep up the good work.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt okej videos faktiskt. Vet dock inte om det var musiken eller klippningen som gjorde att allting verkade gå väldigt segt (Lost in the Woods), men några snygga klipp hade du. Smoking Kills var lite väl förutsägbar och ooriginell för min del.

 

Ang. effekterna så vet jag inte om det finns många här på forumet som imponeras av Sky Replacements och Set Extentions, vi är alla bekanta med Mr. Andrew Kramer's work.

 

Men mitt tips till dig är iallafall att tänka på klippningen - Fokusera lite mer på berättandet än det visuella, för det blir lite tråkigt efter ett tag. Keep up the good work.

 

Okej. Att Lost in the Woods är lite seg kan jag hålla med om. Det är det som jag är mest missnöjd med i den filmen. Men angående Andrew Kramer så har jag sett några av hans tutorials för länge sen men inga av mina effekter är baserade på dem. Det jobbet gör jag själv. Och dessutom så gör jag inte sky replacements för att imponera på folk med att det är effekter, jag gör det för att sätta stämningen som jag vill ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var smått underhållande må jag säga. Orkade dock inte se den där woods filmen (förresten är det väl 1 film per tråd? Skitsamma...)

Kändes som lite Simpsons humor, lawnmover filmen var nog mest underhållande. Klippningen kan göras lite bättre, det var lite för mycket stativ (okej, nu motsäger jag mig själv).

Helt klart sevärda och godkända filmer!

Posta gärna mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var smått underhållande må jag säga. Orkade dock inte se den där woods filmen (förresten är det väl 1 film per tråd? Skitsamma...)

Kändes som lite Simpsons humor, lawnmover filmen var nog mest underhållande. Klippningen kan göras lite bättre, det var lite för mycket stativ (okej, nu motsäger jag mig själv).

Helt klart sevärda och godkända filmer!

Posta gärna mer.

 

Jag är ny här så jag har inte så bra koll på reglerna men jag tänkte att det var bättre att samla alla filmerna i en tråd än att ha flera. Att kameran inte rör sig så mycket i de äldre filmerna är jag medveten om men jag har försökt att förbättra det lite grann i alla fall i Lost in the Woods och Smoking Kills. Skulle ni kunna förklara lite mer ingående vad som kan göras bättre med klippningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med smoking kills, så är det nog främst att den är för förutsägbar. När tjejen går upp på vägen inser man vad som kommer att hända. Du kanske skulle prova att ta bort ljudet på tågbommarna, det kan få en lite bättre effekt kanske. När det gäller Woods filmen, så tror jag du säkert kan klippa ner den lite.

För att sätta piff på en del stillastående tagningar så kan du använda dig av Ken Burns effekten, dock så gjorde han det känt genom stillbilder, men tycker det kan fungera bra även i filmer, om man inte alltid har nån bakom kameran...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Burns_Effect

Länk till kommentar
Share on other sites

Med smoking kills, så är det nog främst att den är för förutsägbar. När tjejen går upp på vägen inser man vad som kommer att hända. Du kanske skulle prova att ta bort ljudet på tågbommarna, det kan få en lite bättre effekt kanske. När det gäller Woods filmen, så tror jag du säkert kan klippa ner den lite.

För att sätta piff på en del stillastående tagningar så kan du använda dig av Ken Burns effekten, dock så gjorde han det känt genom stillbilder, men tycker det kan fungera bra även i filmer, om man inte alltid har nån bakom kameran...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Burns_Effect

 

Okej, fast jag kommer inte ändra någonting på de där filmerna. De är klara och jag håller på med nya istället. Och angående ljudet på tågbommarna så är det ju meningen att man ska förstå vad som kommer hända.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, fast jag kommer inte ändra någonting på de där filmerna. De är klara och jag håller på med nya istället. Och angående ljudet på tågbommarna så är det ju meningen att man ska förstå vad som kommer hända.

Då var det ännu sämre. Vad var poängen med filmen? Att visa oss hur du lärt dig göra "Hit By Car" effekt? Det finns ingenting värre än en film utan tanke bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då var det ännu sämre. Vad var poängen med filmen? Att visa oss hur du lärt dig göra "Hit By Car" effekt? Det finns ingenting värre än en film utan tanke bakom.

 

När hon går ut på vägen och blir påkörd av bilen så var det meningen att det skulle komma som lite av en överraskning, men när hon sen reser sig upp så hänger publiken redan med, så då när man hör tågbommarna så tänker man "Ånej, nu kommer det ett tåg också!". Det vore ingen vits med att försöka överaska publiken på det sättet två gånger på rad. Och poängen med filmen är inte att visa att jag lärt mig en effekt. Den heter Smoking Kills, visar en tjej som står och röker, musiken är dyster, färgerna är dystra, och så börjar hon hosta. Jag försökte få det att verka lite som en reklam om att rökning dödar, och sen blir hon dödad av något helt annat. Det var i alla fall min tanke bakom, fast jag förstår att den kan ses som förutsägbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast jag tyckte inte bilen kom som en överraskning. Det var det som var lite problem med det. Men visst alla kanske inte tänker som mig, men ja, det var som sagt bra filmer i övrigt, och det kanske inte finns en vits alltid att klippa om filmer, men det är ju lite så här tycker jag att filmer som ibland läggs ut här kan ses som en sorts WIP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att filmerna var bra, samtliga. Lost in woods var, som alla redan konstaterat, lite seg. Men den var samtidigt kul på några ställen.

Jag gillade att hammaren kommer farande i Looney and the Lawnmower. Det var nog min favorit av dessa filmer. Den hade lite av den humorn jag uppskattar.

Trampoline Trouble fick mig att garva några gånger. Den var kul gjord och inte heller för lång.

Det var allt jag hade att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast jag tyckte inte bilen kom som en överraskning. Det var det som var lite problem med det. Men visst alla kanske inte tänker som mig, men ja, det var som sagt bra filmer i övrigt, och det kanske inte finns en vits alltid att klippa om filmer, men det är ju lite så här tycker jag att filmer som ibland läggs ut här kan ses som en sorts WIP.

 

Jo, jag förstår vad ni menar. Och jag håller med om att bilen kanske inte var så överraskande som den borde ha varit men jag tycker ändå inte att det stämmer att filmen inte har någon tanke bakom. Det var synd att ni inte gillade den men jag får helt enkelt försöka göra bättre ifrån mig nästa gång.

 

Jag vet inte om det är en dum fråga men vad menar du med WIP?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att filmerna var bra, samtliga. Lost in woods var, som alla redan konstaterat, lite seg. Men den var samtidigt kul på några ställen.

Jag gillade att hammaren kommer farande i Looney and the Lawnmower. Det var nog min favorit av dessa filmer. Den hade lite av den humorn jag uppskattar.

Trampoline Trouble fick mig att garva några gånger. Den var kul gjord och inte heller för lång.

Det var allt jag hade att säga.

 

Okej, tack så mycket. Om du har tid så får du gärna skriva lite mera om vad som du tyckte var kul i filmerna så att jag vet vad folk tycker är kul till framtida filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag gillade den, men det var inte så överraskande. WIP = work in progress. Alltså att man postar filmer för feedback att ta till sig för ev. ändringar. Nu anser väl de flesta filmskapare som lägger ut sin film här som färdig. Men som sagt, det gör man ju som man vill om man ändrar på nåt för att nån annan kommer med förslag, eller om man helt enkelt går vidare på nästa projekt. Vanligast med det senare. Men tips är ju alltid bra så, kör på filmer som gräsklipparmannen och mindre vilse i skogen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Älskade "Lost in the Woods" ;) Riktigt härlig stämning med den där sköna lite läskiga kännslan av en mörk filmskog, great job ;) Sen låt mig gissa :P... tagningen med björnarna...var den filmad på nått zoo eller nått å sen inklippt? Det gillade jag i varjefall;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Älskade "Lost in the Woods" ;) Riktigt härlig stämning med den där sköna lite läskiga kännslan av en mörk filmskog, great job ;) Sen låt mig gissa :P... tagningen med björnarna...var den filmad på nått zoo eller nått å sen inklippt? Det gillade jag i varjefall;)

 

Det var kul att höra :) Det var den stämningen jag siktade på. Björnarna var mycket riktigt filmade på ett zoo, fast det var inte jag som filmade. Jag köpte ett band som var ungefär tio minuter långt från ett företag som bl.a. jobbar med reklamfilmer. Det kostade tusen kronor men i slutändan tycker jag nog att det var värt det. Allt var filmat handhållet så jag fick stabilisera det så att det stod still och sen rotoscopa ut björnarna. Fast i det andra klippet så matchade jag min bakgrund med original kamerarörelsen istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var kul att höra :) Det var den stämningen jag siktade på. Björnarna var mycket riktigt filmade på ett zoo, fast det var inte jag som filmade. Jag köpte ett band som var ungefär tio minuter långt från ett företag som bl.a. jobbar med reklamfilmer. Det kostade tusen kronor men i slutändan tycker jag nog att det var värt det. Allt var filmat handhållet så jag fick stabilisera det så att det stod still och sen rotoscopa ut björnarna. Fast i det andra klippet så matchade jag min bakgrund med original kamerarörelsen istället.

 

Största missen var nog ändå engelskan - Annars funkar det ju perfekt som ett inslag i något barnprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men jag vill ju att så många som möjligt ska se den. Det är också därför som jag ofta väljer att berätta mycket utan ord.

Undertexter :D Mycket mer uppskattat. (Ingenting illa menat mot dig alls! :p Det är bara så det uppfattas hos de flesta).

Länk till kommentar
Share on other sites

Undertexter :D Mycket mer uppskattat. (Ingenting illa menat mot dig alls! :p Det är bara så det uppfattas hos de flesta).

 

Fast jag undrar om amerikanarna m.fl. håller med :) I de filmer som jag har gjort hittills så har det varit så pass lite engelska att jag har valt att köra på det. Men om jag skulle göra en film med mer dialog i framtiden så kan det mycket väl hända att jag väljer att göra den på svenska. Men lät det verkligen så illa i Lost in the Woods? I Trampoline Trouble och A Western Settling så håller jag med om att det var ganska stark svensk brytning men i Lost in the Woods så tyckte jag att jag fick till det rätt okej?

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt var filmat handhållet så jag fick stabilisera det så att det stod still och sen rotoscopa ut björnarna. Fast i det andra klippet så matchade jag min bakgrund med original kamerarörelsen istället.

 

Hehe, var det inte jobbigt å rotoscopa ut björnarna?..liksom frame by frame, det är i allfall runt 50 bilder å rotoscopa XD :P Gjorde du det i photoshop eller? :) Gick det inte å lägga en mask runt som du animerade då och då? :)

 

Å en sak till haha XD...frös ni inte fingrarna av er?..och dog inte batteriet i kylan? :P Har problem med det när jag filmar på vintern XD

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, var det inte jobbigt å rotoscopa ut björnarna?..liksom frame by frame, det är i allfall runt 50 bilder å rotoscopa XD :P Gjorde du det i photoshop eller? :) Gick det inte å lägga en mask runt som du animerade då och då? :)

 

Å en sak till haha XD...frös ni inte fingrarna av er?..och dog inte batteriet i kylan? :P Har problem med det när jag filmar på vintern XD

 

/Patrik

 

Jo, det var ganska jobbigt, men om du tycker att de där klippen verkade jobbiga att rotoscopa så ta och kika på de två sista klippen i Looney and the Leaves igen. Hela den bakgrunden är utbytt ( jag fick inte gräva gropen på den platsen ) så jag fick lov att rotoscopa ut hela skådespelaren i runt tjugo sekunder. Ungefär femhundra frames alltså :) Om du vill se hur det såg ut före så kan du se det i en video som ligger uppe på min youtube.

 

Nej, jag rotoscopar i After Effects. Så jag ritar en mask ( eller flera ) som jag animerar men oftast så blir det på varenda frame i alla fall.

 

Jo, lite kallt var det fast inget som man inte överlever om man spelar in en film :) Batteriet klarade sig ganska bra fast jag har alltid med mig två ifall det ena skulle ta slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...