Gå till innehåll

Filmproduktion, Högskolan Väst


Fågelström

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
Hur är utbildningen Bleckert? Har du något att säga om den?

 

Det är en bra utbildning om man förstår innebörden av att arbeta som kreativ ledare som producent. Det är viktigt att veta att det inte är en filmskola där man går ut och gör film det första man gör eller får börja redigera. Utbildningen är till största del teoretisk men man har mycket tid över som man smartast spenderar på att omvandla teorin till praktik.

 

Det är mycket ekonomi, juridik och ledarskap i utbildningen, både riktat mot filmbranschen men även allmänt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Kvalitet är alltid svårt att definiera men som jag skrev tidigare så krävs det att man vet vad man vill och att man förstår helheten av utbildningen. Ingen gör något åt dig och inga sparvar kommer och flyger in i munnen. Men om man är ambitiös och nosar upp kontakterna så är utbildningen mycket givande.

 

Högskolan är en ganska ny skola som nu hyserar i splitter nya lokaler som är mycket trevliga att plugga i. På skolan finns även en utbildning i digitala media som är mycket lämplig att samarbeta med. Även om det är ont om kurser som syftar till att praktiskt filma finns det gott om utrustning för inspelning och redigering som man får använda till projekt på fritiden.

 

Högskolan ligger mitt i centrum och det finns gott om alternativ när det gäller boende. Studentlivet är ganska begränsat eftersom att det är en liten skola men utelivet i trollhättan är förhållandevis stort i förhållande till stadens storlek. Dessutom ligger göteborg bara 1 h bort med tåget som normalt går 1ggn/h.

 

Om du har ambitionen att bli producent kan jag rekomendear utbildningen men jag vill åter igen påpeka att det INTE är en filmskola!

 

Lycka till och välkommen (om du nu väljer att hoppa på)!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Någonstans mellan 0:- och 50 000 000 per film kan man säga! Nej, men det finns inget sådant mått. De flesta producenter är egenföretagare i någon form och därmed så sätter man sin egen lön utifrån vad man har möjlighet till. Man har ju då även, beroende på hur det går och vilka avtal man skriver, vinst i bolaget. vet ej om det svarade på din fråga men ungefär avgörs hur duktig man är på att dra in cash!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja fick inte riktigt det svaret jag ville ha men jag uppskattar att du tog din tid i att svara. Jag syftar mer på löner om du inte är egen företagare. Jag tänker mer typ producenten på t.ex idol (hatar skiten men många kollar på det) det e väl producenten som bestämmer vad som ska filma vad, vilka roliga klipp tv-tittarna ska få se i programmet osv. Eller producenten bakom TV4 nyheterna? Vad tjänar de för löner? E de lätt att få in en bransch i foten?

 

 

Blev mer nyfiken på er som har egen firma oxå? Måste inte ni ha en jävla massa pengar bakom er då det kan kosta mycket att producera en film/dokumentär eller hur gör ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...