Gå till innehåll

Dags att köpa sin första kamera! Hjälp!


Kiggs

Recommended Posts

Tjena! Ny på forumet och allt (brukar ej vara på forum)

Hoppas nu inte det redan finns en sådan här tråd. Sorry men jag har helt enkelt inte orkat leta igenom alla sidorna. Så ni får väl ta bort tråden om det redan finns en.

 

Anyway så har jag nu gått ut gymnasiet (samhäll-media utbildningen)och tänkte nu köpa min första egna videokamera.

 

 

Jag funderar på om jag ska köpa Canon HF200 eller Hf20 det skiljer egentligen ingenting mellan dem förutom att Hf20 kommer med en inbyggd 32 Gb hårddisk.

 

Vad tycker ni? Är det värt att lägga runt 1500kr mer på Hf20 för hårddiskens skull?

Dessutom måste jag bara passa på att fråga vilket redigeringsprogram ni rekommenderar då jag alltid jobbat i Mac i skolan men har en PC hemma. (Final Cut finns ju ej till Pc vad jag vet)

Mvh/Kiggs

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vilken budget du har. Eftersom du snackar om att köpa en Hf20 eller Hf200 så antar jag att du inte har en jättestor summa pengar.

Kameran är upp till dig men jag håller nog med StenR om att Hf200 verkar vara ett bättre val. Fastsjälv föredrar jag bandkameror eftersom sånt är enligt mig lättare att arkivera:)

PC:s motsvarighet till Final Cut Pro är Avid. Det finns tusentals olika versioner men alla kostar många lakan.

Premiere är också ett bra alternativ men är också rätt dyrt om du inte har någon studentrabatt. Annars kan jag starkt rekommendera Premiere elements också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på vilken budget du har. Eftersom du snackar om att köpa en Hf20 eller Hf200 så antar jag att du inte har en jättestor summa pengar.

Kameran är upp till dig men jag håller nog med StenR om att Hf200 verkar vara ett bättre val. Fastsjälv föredrar jag bandkameror eftersom sånt är enligt mig lättare att arkivera:)

PC:s motsvarighet till Final Cut Pro är Avid. Det finns tusentals olika versioner men alla kostar många lakan.

Premiere är också ett bra alternativ men är också rätt dyrt om du inte har någon studentrabatt. Annars kan jag starkt rekommendera Premiere elements också.

 

Tack till er båda

Jag har inte så stor budget. 9000kr är jäkligt mycket pengar för mig.

Varför är inga löstagbara delar bra?

 

jag ska läsa vidare nu på Universitetet (rörlig bild) så studentrabbat kan jag nog utnyttja.

Vad tycker ni är viktigt att tänka på när man köper sin första kamera? Visst jag har jobbat mycket med videokameror i gymnasiet men nu ska jag ju köpa en kamera som ska hålla länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt enda tips till dig är för tillfället: köp band och extra batteri. Om du är ute och filmar och ditt batteri tar slut så är det inte så kul att gå hem och ladda det :(

 

Nej det har du ju rätt i. Har alltid filmat med DVband men funderar ju nu på Minneskort istället. Dock har jag inte kommit på någon bra lösning för att lagra det man filmat. (känns ju onödigt att köpa ett nytt minneskort så fort man fyllt det man har) och på andra sidan så kommer det nog bli dyrt i längden att köpa band efter band efter band

Länk till kommentar
Share on other sites

Minneskort är ju inga rörliga delar i, allt digital (om man får skriva så). Vi vet ju vad som hände med våra minidisk / cd spelare när vi var ute och sprang med dom, Inte för att de är tråkigt att höra refrengen 70-11 gånger men :). Tror även att Minneskort är strömslålare, Och de känns som de börjar bli nästan lika billiga som dv-banden. Eller de kostar inte mycket idag i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du kan göra är att antingen hyra en serverplats när det börjar bli för mycket på datorn eller skaffa en hemmaserver.

Det finns en stark fördel med minneskort: du behöver inte vänta samma antal timmar som du spelat in på att datorn ska ladda in det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen.

har bestämt mig för Hf 200 då ett paket med kamera,väska,hdmi-kabel och minneskort ingår

7290 kr. jag börjar med det så får vi se vad som händer i framtiden :)

 

Föressten är det någon som vet vart alla kameror med Night vision har tagit vägen? hittar inga! Förr fanns dom ju lite överallt men nu är dom ju borta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...