Gå till innehåll

Är det ens värt att göra min första kortfilm, med denna videokamera?


Claydon

Recommended Posts

Hallå där!

 

Efter en tids skrivande på mina olika manus/storys så funderar jag på äntligen börja filma och göra klart min första riktiga kortfilm. Jag har under 2 år hållt på med film (bara spelfilmer o ett fåtal skojjklipp), men vill såklart utveckla mig själv och börja filma på "riktigt".

 

Men problemet ligger i min videokamera (eller?), det är en JVC Everio GZ-MG330, alltså inget märkvärdigt, den kostar 3.5-4k och det är min första videokamera. Alltså jag tycker den är helt okej, men jämfört med filmvärldens alla videokamerar är den en flugskit ju.

 

Till saken då, är det ens mening med att jag försöker göra en så seriös kortfilm som jag kan med min videokamera? Eller borde jag spara till en 20k+ videokamera innan jag sätter igång?

 

Nu kanske några av er tänker att jag borde test filma (skojklipp/scener osv) först innan jag börjar med en film, det har jag gjort, men inte mycket kan jag ärligt säga. Men som person är jag väldigt seriös, och vill alltid göra så bra/stor grej ifrån mig som möjligt. :]

 

Så vad tycker ni jag borde göra?

 

Mvh Joel :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips till dig vore att posta en url till ett av dina klipp som du kan lägga upp på exempelvis vimeo eller youtube så kan vi på voodoofilm kan säga om vi tycker att kvalitén inte är tillräckligt bra för att göra din första "seriösa" kortfilm :) För det vore ju tråkigt om du gjorde en bra film som fastna på en dålig bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alright, men jag vet redan att man inte kan få hd/hdd kvalité, det är SD. Så frågan är ju om man ska spara till en ny innan man börjar filma. Men jag får väl lägga upp ett klipp så kan ni själva se kvalitéten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men problemet ligger i min videokamera (eller?)

Nej, det är inte där problemet ligger. Finge jag välja mellan att spela in med din kamera, ett sjyst ljudkit och några bra lampor eller en 20000-kronorskamera utan något annat så skulle jag garanterat välja det förra.

 

Du måste alltid utgå från din totalbudget innan du börjar kika på delarna.

 

Om jag hade varit du hade jag hyrt allt jag behövde till inspelningen och struntat i att köpa något alls.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör en Pre-wis då, så kommer du förbättra filmen till minst de dubbla. Alltså du spelar in hela filmen först men den kameran du har, när du kommer hem börjar du skriva ner klipp för klipp, vad som skulle gjorts bättre. Bättre vinkel, Mer vidvinkel? Skulle detta vart filmat närmare, är de något som känns tråkigt och behöver arbetas mer på osv.

 

Hade man orkat göra detta så tror jag de skulle bli kalas, Pre-wisen behöver ju inte vara 100%ig, utan mer för att få se saken svart på vitt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer med jbergman, priset på videokameran avgör knappast hur pass seriös eller bra filmen blir. Jag skulle lägga pengarna på bra ljus alla gånger framför en bättre kamera.

 

Faktum är att en billigare kamera snarare tvingar dig att fokusera mer på berättandet än på att ratta exponering och fokus. Och om du brinner för filmberättande kan det knappast vara av ondo.

 

Vi har spelat in en liten film till en väns 25-årsdag med en billig skitkamera för några veckor sedan. Gick inte ens ratta fokus utan att ändra inställningarna via OSD-menyn, men i det här fallet var det befriande för att göra filmen snabbt och smärtfritt. Resultatet blev ändå proffsigt eftersom jag fotade. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen alla, jo jag har märkt att ljuset har en hel del med kvallen att göra.

 

Men vart/hur fixar jag bra ljus/lampor, någon som har koll? Eller är jag ute på fel forumsektion nu? :]

 

Och det där med bra ljud - ljudkit. Alltså min kamera supportar inte någon mic, förutom den inbyggda förstås. Något tips vad man kan göra då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vart/hur fixar jag bra ljus/lampor, någon som har koll? Eller är jag ute på fel forumsektion nu?

Exempelvis http://www.ljud-bildmedia.se/ har vad du behöver.

 

Och det där med bra ljud - ljudkit. Alltså min kamera supportar inte någon mic, förutom den inbyggda förstås. Något tips vad man kan göra då?

Det finns andra ljudinspelare, som du exempelvis kan hyra på länken ovan. Olika varianter har diskuterats i flera trådar i ljudforumet. (På den nya hemsidan hittar jag inte de gamla ljudpaketen med mick, bom, zeppelinare och mixer, men ring och fråga).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...