Gå till innehåll

Dockor + digital animation?


nvm

Recommended Posts

Att animera för hand verkar ju vara jävligt drygt, och fin 3d-animation verkar inga amatörer få till.

 

Jag tycker det verkar roligare med dockor, men jag funderade lite på om man inte kunde kombinera dockor med animation? Bygga enkla dockor, och blanda stavar, snören och händer för att styra rörelserna, vad som än behövs för varje klipp. Sen rotoscopar man bort alla verktyg, och animerar läpp- + ögonrörelser digitalt.

 

Dom här http://teamsmithereen.blogspot.com/ verkar hålla på med något liknande, verkar inte finnas några filmklipp än dock... nån som har nåt mer exempel på dockor som görs mer levande digitalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du tycker 3D-animation verkar svårt att få till så skulle jag inte göra munrörelser eller ögonrörelser. Om du inte är en proffesionell CGI-expert så borde du undvika blanda dockor och digitalt för att skapa karaktärer. Man ser lätt vad som är datorgjort. Och om du blandar så måste du antagligen 3D-tracka klippen med ett program som Boujou och det är inte billigt. Gör det enkelt för dig ;)

Jag har för mig att de använde någon liknande teknik för att göra filmerna Bride of chucky och Seed of chucky men är inte helt säker.

Animatronics är väldigt vanligt i Hollywood när du vill göra saker "on set" men de kostar skjortan.

länk: http://www.stanwinstonstudio.com/home.html

Stan Winston har gjort dockor till filmer som Jurassic Park, AVP, Alien, Interview with the Vampire etc etc. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jomen det beror ju på hur dockorna ser ut. Ger man t ex dockorna helt platta ansikten så borde det ju bli lite lättare att klistra in en 2danimation av ett ansikte efteråt. Jag menar inte att man ska bygga dockor med läppar och allt direkt och få dom att fladdra i datorn, utan att man gör allt det digital. Man kanske kunde använda nåt superenkelt (?) som CrazyTalk för att göra animationen. Ser lite ut som Metropias animation.

 

Animatronics har jag nog inte riktigt råd med nej...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det förstod jag(alltså att du skulle göra hela munnen i datorn) men jag visste inte heller att din docka skulle vara platt i ansiktet. Om den nu ska vara det så förändrar den allt men om den inte är det så skulle jag personligen köra något mupp artat eller buktalarlikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant! Ja ungefär sådär har jag tänkt mej fast inte så avancerat. Synd att han inte förklarade mer om hur han fick ögonen att matcha dockan... massamassa jobb antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ingen erfarenhet av det som normalt kallas animation men som dockspelare är det just det jag kallar dockspel. Jag är med i en dockteatergrupp - Pulp Puppets - som blandar just animationer med dockor. Vi spelar in dockor mot en greenscreen och mixar sedan i realtid in digitala bakgrundsmiljöer som dockan rör sig i. Det är alltså inte det du efterfrågar om jag förstår det rätt, alla dockans rörelser animeras för hand, men kan kanske vara intressant ändå? Vi repar sporadiskt (vet inte nästa rep ännu) men man får gärna komma och spana in tekniken och prova om man vill, det är bara att höra av sig i så fall.

 

Här är vår blogg:

http://kungligtdramatiskadockteatern.se/wordpress/

 

och så här kan det se ut (ovanståendet teknik blandat med overheadanimationer):

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...