Gå till innehåll

Från fil till DVD?


Smash

Recommended Posts

Jag har däremot Adobe Premier Pro cs 4 och som många redan vet, så måste man ha Adobe Encore för att bränna ner filmen till DVD. Nu är det så att jag tänkte ladda ner en Encore-trial, men det misslyckades i nerladdningen. Nu kan jag inte ladda ner den igen från Adobes hemsida.

 

Finns det andra program som kan ersätta Encore eller hur gör jag för att få filmen till DVD?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tittat på Premiere CS4 trial för en tid sedan och den innehöll inte Encore. Men den version som levereras vid köp lär innehålla Encore.

 

Tyvärr finns inte Encore att köpa separat längre. Måste klara mig med min gamla Encore 2 och det går i regel bra.

 

För övrigt tror jag att Premiere Elements ger möjlighet att bränna direkt men det är ju inte alls samma nivå på redigeringsdelen som fulla Premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad du gör använd inte Encore... Adobe säger själva att det inte går att lita på.

- Vad är det som händer eller inte händer då?

- Vad kan man inte lita på?

- Mac eller PC?

 

Jag har använt Encore i flera år och har inte haft problem med någon av dom DVD:er jag gör, eller att programmet inte "går att lita på". Att börja bygga en DVD för att vara klar en vecka senare med samma project innan man bränner och där man bytt ut lite Timelines och Menyer under resans gång är ingen bra kombination. Men att köra igång och bygga allt i ett svep har jag aldrig haft problem med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Encore gjorde filmen superinterlaced så att kanter darrar rejält även på vanlig tv. Har kollat att alla inställningarna var rätt och på det sätt de ska vara. Adobes svar var att man inte hade något ansvar för att det blev fel eftersom det kan gå fel. Inte ett ord om hur man kan och bör göra för att få det rätt. Vilket innebär att de avsäger sig allt ansvar och då kan jag bara tolka det som om de säger att det inte går att lita på deras produkt.

 

Så som professionell användare kan jag bara byta program för det problem som produkten har skapat för mig - innebar inte bara en extra kostnad, med 600 felaktiga dvd:er, för mig utan även en försämrad kundrelation. Jag vågar helt enkelt inte använda Encore utav rädsla för framtida problem och bemötandet från supporten är det samma som om jag köpt ett program för 299 kr. Visst vissa har tur och Encore funkar för det mesta för dem - men går det fel så blir det dyrare än att köpa ett mer pålitligt system även om det kostar flera gånger mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem snackade du med? När var detta?

 

Adobe har under sommaren bytt supportföretag och kan inte dom svara SKA det upp till högre ort. (Märk väl att det inte är samma support som sköter gratissupporten som när du har supportavtal)

 

Och jag blir smått pissed när dom skickar ut såna Goddag-Yxskaft svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också nöjd med funktionen i Encore och särskilt stödet för flera språk. Vad gäller supporten (den fria) hade jag problem med en tidigare verison och efter en tid blev jag av svenska supporten hänvisad till en av deras tekniker i Skottland. Den hjälpen var utomordentligt bra och genom genmesamma ansträngningar med flera utbyten av test klipp så löstes mitt problem. Som sagt det var för flera år sedan.

 

Förra året blev det Rogge (tack Rogge) som hjälpte mig med synpunkter på funktionen i en ganska komplicerad menytruktur. Är alltså nöjd med Encore men missnöjd med att Adobe inte längre säljer det separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Encore gjorde filmen superinterlaced så att kanter darrar rejält även på vanlig tv.

Det där låter som att HDV (Upper Field First) har blivit utrenderat som MPEG2-DVD och då som Lower Field First eller att Field Order av någon annan anledning vänts om. Eller, att det är 720p50 som renerats ut till 25 fps interlaced MPEG2-DVD eller 720p50 som sänts till Encore via Dynamic Link.

 

Renderar man ut MPEG2-DVD så är alltid Lower Field First förvalt vilken man måste ändra manuellt till Upper Field First om man renderar ut tex HDV.

 

Förra året blev det Rogge (tack Rogge) som hjälpte mig med synpunkter på funktionen i en ganska komplicerad menytruktur.

Varsågod! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men råmaterial är en interlaced MPEG.

Jo, men var någonstans? Är det i redigeringen eller det man importerar till Encore eller både och? Det är en skillnad i det begreppet som i det här fallet kan vara den skillnad som är orsaken till problemen. :)

 

- Vad finns i redigeringen, DV, HDV, AVCHD, DVCPRO HD, XDCAM-EX, mm?

- Hur, exakt, är det exporterat från Premiere Pro, vilka inställningar användes?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men råmaterialet i PP är en interlaced MPEG som renderats ut som mp2v widescreen Pal.

- Men, vad pratar vi om, 720x576, 1440x1080, 1280x720, eller vad?

 

Just vad spelar i det här fallet roll för vidare felsökning.

 

Svaret på andra frågan i min förra post kvarstår fortfarande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Råmaterialet i PP är MPEG 720 x 576 Interlaced från en vob

Under förutsättning att den DVD där vob-filen från början kommer ifrån såg korrekt ut:

1. Öppna After Effects

2. Importera den/dom vob-filer du jobbar med

3. Markera vob-filen och läs vad som står längst upp till vänster i AE's Project panel, till höger om den lilla "tumnagel". På första raden står det tex 720 x 576 (1.46), Separating (Lower)

 

Det intressanta här är dom två sista orden och frågan blir då: Vad står det hos dig?

 

Det i sin tur renderades ut som PAL Widescreen HIGH - inte progressivt.

Om du använde MPEG2-DVD, är du säker på att filändelsen då verkligen blev mp2v. Om ja, då vill jag ha exakta svar på hur du gjorde för att få den filändelsen via MPEG2-DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Separating Upper står det. Rogge du borde jobba på Adobes support.

Bingo!

 

Nu är lösningen nära hoppas jag:

Råmaterialet är Upper Field First och måste därför renderas ut ut Premiere Pro som Upper Field First, samt att den Timeline man redigerar det på måste vara Upper Field First den också. Missar man det så ser det ut så som det verkar se ut på den beskrivning du gav i början.

 

Jag förutsätter att råmaterialet är 720 x 576, 25 fps, PAR=1.46:

1. Starta Pr CS4

2. Skapa ett nytt Project

3. Välj ett Preset ur DV - PAL som heter Widescreen 48kHz

4. Klicka nu på tabben General i New Sequence dialogen

5. Under Video så står nu Fields på Lower Fields First

6. Ändra den till Upper Field First

7. Namnge din Sequence och klicka på OK

8. File > Import

9. Välj den vob-fil du kollade i AE

10. Markera filen och gå till File > Interpret Footage

11. Under Field Order, se till att det står Upper Field First under alternativet Use Field Order from File

12. Om det inte står det, kryssa i Conform to: och välj Upper Field First

13. Placera några sekunder foto på den Timeline du nyss skapade, se till att det är viss rörelse i fotot då det syns tydligast då.

14. File > Save

15. File > Export > Media

16. I rutan Export Settings, välj MPEG2-DVD under Format

17. Välj PAL Widescreen High Quality under Preset.

18. Strax till höger om fälten Export Video, Export Audio samt den utgråade Open in Device Central, klicka på den lilla gråa knapp till höger om Open in Device Central

19. Klicka på tabben som heter Video

20. Medans vi är där, ändra Quality från 4 till 5

21. Ändra Field Order från Lower till Upper

22. Namnge filen och klicka på OK

23. I Adobe Media Encoder som nu öppnas, tryck på Start Queue

24. Importera in den utrenderade filen i ett nytt Encore-Project

25. Bränn DVD:n

 

Den korta versionen är:

Råmaterial Upper > Redigeras på en Upper Timeline > Exporteras som Upper om det skall ut som MPEG2-DVD

 

Nu bör rycken i bilden vara borta, under förutsättning att alla steg gjordes rätt samt att den vob-filen du använde från början är korrekt. Dvs, lider din vob-fil av samma problem så är det kört.

 

Nu blev det tjugofem steg, men man kan spara egna Presets så slipper man göra alla varje gång. Då blir det lika enkelt som när man redigerar Lower Field First-material.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...