Gå till innehåll

Levnadskostnader i USA


Ryan_screenwriter

Recommended Posts

Tjena.

 

Undrar om någon har koll på hur mycket ni tror att man kan behöva i månden om man ska bo i typ LA. Nu snackar jag billigast någonsin. Tror ni man kan klara mat och boende för $1500/månaden?

 

Ja, det klarar man lätt...

 

Jag delade en 1a ett par månader förra året med min flickvän vid stranden i Venice Beach (Los Angeles) som kosta 1500$ (strax under) med parkering i månaden. Men då var det vid stranden vilket höjer priset en hel del, och att Venice Beach och Santa Monica är dyrare ställen i LA.

 

Men man kan hitta mycket billigare i LA beroende på vart man vill bo. Culver City som är där alla jobbar i princip och som är nära till alla andra ställen där folk jobbar är ganska billigt.

 

LA är så pass stort så att "bo i LA" kan ibland ta längre tid att ta sig till sitt jobb pga. trafik än att bo utanför LA o jobba i LA...

 

Kolla craigslist.org där får du ett bra humm om priser. Men jag skulle säga att generellt:

Studio USA (1a Sverige) = 700-1200$

1a USA (2a Sverige) = 800-1400$

2a USA (3a Sverige) = 1400-2200$

 

Dela lägenhet, dvs. en trea så kanske du betalar 400-700$ för ett rum. Dela rum så kan du komma ner i kanske 300-500$...

 

Men beror liksom helt på vart du ska bo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det klarar man lätt...

 

Jag delade en 1a ett par månader förra året med min flickvän vid stranden i Venice Beach (Los Angeles) som kosta 1500$ (strax under) med parkering i månaden. Men då var det vid stranden vilket höjer priset en hel del, och att Venice Beach och Santa Monica är dyrare ställen i LA.

 

Men man kan hitta mycket billigare i LA beroende på vart man vill bo. Culver City som är där alla jobbar i princip och som är nära till alla andra ställen där folk jobbar är ganska billigt.

 

LA är så pass stort så att "bo i LA" kan ibland ta längre tid att ta sig till sitt jobb pga. trafik än att bo utanför LA o jobba i LA...

 

Kolla craigslist.org där får du ett bra humm om priser. Men jag skulle säga att generellt:

Studio USA (1a Sverige) = 700-1200$

1a USA (2a Sverige) = 800-1400$

2a USA (3a Sverige) = 1400-2200$

 

Dela lägenhet, dvs. en trea så kanske du betalar 400-700$ för ett rum. Dela rum så kan du komma ner i kanske 300-500$...

 

Men beror liksom helt på vart du ska bo.

 

 

Intressant!

 

Ja men då är frågan det, du hade inte bott på det vis han menar, alltså i studio antagligen, själv. Men om man utgår ifrån att man hittar boende för ca 6000kr. Så får man väl ca 200kr kvar för mat och övrigt. Klarar man sig på det om man bara planerar att plugga och sitta hema och skriva? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant!

 

Ja men då är frågan det, du hade inte bott på det vis han menar, alltså i studio antagligen, själv. Men om man utgår ifrån att man hittar boende för ca 6000kr. Så får man väl ca 200kr kvar för mat och övrigt. Klarar man sig på det om man bara planerar att plugga och sitta hema och skriva? :P

 

200kr mat duger inte, 200$ mat duger.

 

I USA så vill jag påstå att varje måltid ligger på 3-4$ om man är riktigt billig och ingen storätare. Äter man ute blir det billigaste på McDonalds eller Taco Bell på ca 4-5$. Äter man på resturang så blir det 10-15$ plus dricks 10-20% (om man inte dricksar så mycket så är man en idiot och faktiskt gör så servetrisen förlorar pengar på att servera än)...

 

Men som sagt, studio är dyrt, dela lägenhet är billigare, dels slipper man står för Internet och TV själv utan kan dela det. Internet är som billigast runt 30$ per månad. TV måste man ju inte ha (jag hade det bara när jag bodde med amerikanare, så ett år av fyra) och då kostar det ca 30-50$ per månad beroende på kanaler.

 

Sen skulle jag iaf skaffa ett billigt ställe så man inte blir screwed när dollarn går upp (om den gör det), inte så kul att knappt klara hyran på 500$ som blir ca 4000kr nu och sen går dollarn upp till 10kr så blir det 5000kr.

 

Jag undrar dock vad trådskaparen ska göra, jobba, plugga, etc. man måste t.ex. som student betala försäkring på 350$ per termin, etc...

 

Pluggar man så vill man iaf ha boende under 700$, för böcker kostar kanske 100-150$ per termin också.

 

När jag bott i USA så har jag ätit gott o slösat en del, men då har det kanske kostat mig 200-350$ per månad, då man äter ute på resturang 2-3 gånger per vecka, inte lagar så mycket mat hemma och fryser in, etc. Men är man duktigt och lagar mat för hela veckan o så o fryser maten, och kör noddle-life så kan man komma undan billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

200kr mat duger inte, 200$ mat duger.

 

I USA så vill jag påstå att varje måltid ligger på 3-4$ om man är riktigt billig och ingen storätare. Äter man ute blir det billigaste på McDonalds eller Taco Bell på ca 4-5$. Äter man på resturang så blir det 10-15$ plus dricks 10-20% (om man inte dricksar så mycket så är man en idiot och faktiskt gör så servetrisen förlorar pengar på att servera än)...

 

Men som sagt, studio är dyrt, dela lägenhet är billigare, dels slipper man står för Internet och TV själv utan kan dela det. Internet är som billigast runt 30$ per månad. TV måste man ju inte ha (jag hade det bara när jag bodde med amerikanare, så ett år av fyra) och då kostar det ca 30-50$ per månad beroende på kanaler.

 

Sen skulle jag iaf skaffa ett billigt ställe så man inte blir screwed när dollarn går upp (om den gör det), inte så kul att knappt klara hyran på 500$ som blir ca 4000kr nu och sen går dollarn upp till 10kr så blir det 5000kr.

 

Jag undrar dock vad trådskaparen ska göra, jobba, plugga, etc. man måste t.ex. som student betala försäkring på 350$ per termin, etc...

 

Pluggar man så vill man iaf ha boende under 700$, för böcker kostar kanske 100-150$ per termin också.

 

När jag bott i USA så har jag ätit gott o slösat en del, men då har det kanske kostat mig 200-350$ per månad, då man äter ute på resturang 2-3 gånger per vecka, inte lagar så mycket mat hemma och fryser in, etc. Men är man duktigt och lagar mat för hela veckan o så o fryser maten, och kör noddle-life så kan man komma undan billigt.

 

Jag kan säga att jag iallafall ska plugga på new york film academy i Hollywood hade jag tänkt. Men jag tycker det låter lite för billigt med $200-350 oer månad för mat? Lixom det är knappt 100kr om dagen? Jag vill ju tro att detta går bra men.. Jag hade ju tänkt mig kanske 150-250kr om dagen om man snålade. Och nej Carl, jag menade Per månad och inte Per dag :P

 

men bottom line; ni tror man klarar sig på $1500 lätt per månad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan säga att jag iallafall ska plugga på new york film academy i Hollywood hade jag tänkt. Men jag tycker det låter lite för billigt med $200-350 oer månad för mat? Lixom det är knappt 100kr om dagen? Jag vill ju tro att detta går bra men.. Jag hade ju tänkt mig kanske 150-250kr om dagen om man snålade. Och nej Carl, jag menade Per månad och inte Per dag :P

 

men bottom line; ni tror man klarar sig på $1500 lätt per månad?

 

ja det gör du, inga problem..

 

har bott/jobbat i USA och vill man leva billigt är det precis som här hemma..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan säga att jag iallafall ska plugga på new york film academy i Hollywood hade jag tänkt. Men jag tycker det låter lite för billigt med $200-350 oer månad för mat? Lixom det är knappt 100kr om dagen? Jag vill ju tro att detta går bra men.. Jag hade ju tänkt mig kanske 150-250kr om dagen om man snålade. Och nej Carl, jag menade Per månad och inte Per dag :P

 

men bottom line; ni tror man klarar sig på $1500 lätt per månad?

 

Om vi säger såhär:

Färdiglagad skitgod hel kyckling på "ICA/Konsum" 5-6$, den räcker iaf en dag per person, säkert 2 dagar för vissa om det är allt man äter (Det är liksom en hel kyckling).

Mjölk en dollar litern.

Pepsi/Cola 0,75-1,25$ per liter.

Juice 1-1,25$ per liter.

Dubbel cheeseburgare på McDonalds, 1,19$.

Burkmat på ca 460 kalorier (pasta med olika slem, typ beeferoni, lasagne, etc.) 1-1,39$

TV-Dinner "Hungry Man", Lean Cuisine, 3,5-5$

Nudlar/Pasta/Ris är billligt och jag har tyvärr inget bra pris/vikt där.

 

Med 1500$ per månad så klarar man sig "lätt". Men är CSN-stödet på så mycket? Är inte det 6600kr per månad för USA?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Tack så mycket båda två. Varit riktigt mycket hjälp.

 

Jo CSN täcker mycket mer än så, om man tar CSN lån då. Men hela detta kommer i princip gå till skolavgiften. Så jag jobbar ihop pengar och får en del hemifrån. Jag är bara 19 år. Så skulle ju vara bra att veta hur mycket man skulle lägga undan.

 

Tack igen!

 

 

Ps.

Carl, du hade jobbat och bott i USA. Har lagt märke till att din engelska är riktigt bra i dina manus. Vet inte om jag kanske frågat detta i en annan tråd, men hur lång tid tog det för dig att få ett sådant bra språk? Var det vistelsen i USA som främst hjälpt eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Carl, du hade jobbat och bott i USA. Har lagt märke till att din engelska är riktigt bra i dina manus. Vet inte om jag kanske frågat detta i en annan tråd, men hur lång tid tog det för dig att få ett sådant bra språk? Var det vistelsen i USA som främst hjälpt eller?

 

Det har tagit lång tid och jag lär mig fortfarande ;-)

 

Man kan inte plugga till vissa saker utan sånt snappar man upp med tiden vilket gör att det tar tid!

 

Självklart har vistelsen i USA hjälpt oerhört mycket och det kommer du märka på dig själv med. Kan dock rekommendera att du läser mycket böcker och manus på engelska. På så sätt kommer du med tiden lära dig vissa synonymer, uppbyggnader etc.. som inte förekommer i undervisning..

 

Sen handlar ju inte manus enbart om språket utan ditt sätt att berätta det på som också är nånting som växer fram..

 

Jävligt kul att du ska ta chansen i USA..

 

Lycka till..

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej! Tack så mycket båda två. Varit riktigt mycket hjälp.

 

Jo CSN täcker mycket mer än så, om man tar CSN lån då. Men hela detta kommer i princip gå till skolavgiften. Så jag jobbar ihop pengar och får en del hemifrån. Jag är bara 19 år. Så skulle ju vara bra att veta hur mycket man skulle lägga undan.

 

Tack igen!

 

Jag åkte dit när jag var 19, direkt efter studenten. Såg nu att CSN ger 3200kr per vecka för USA, jävlar vad mycket stålar, jag har för mig jag låg på kanske 7000kr i månaden då jag plugga, men jag hade ingen direkt koll, så kan ha helt fel.

 

Såg nu att Australien "bara" har 2600kr månaden, o jag ska dit i vår förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ladiesman:

Citat ur informationen på Studentum.se på NYFA:

"...Blueberry ber dig observera att även då dessa utbildningar är CSN berättigade, så täcker inte studiemedlet både kursavgift samt boende/levnadsomkostnader vid skolan. Du måste ha egna medel om ca 145 000 - 236 000 kr utöver CSN medlen beroende på vilket program du väljer."

 

De har höjt CSN bidraget (vad jag har hört) så jag vet inte ifall siffran är aktuell

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...