Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej jag undrar hur man förbereder, designar och färdigställer en poster. Jag kan absolut ingenting om detta så förklara noga tack! Var lämnar man in sin bild så att det kan bli en riktig poster alltså affish? Jag är mycket tacksam för alla svar!

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör den nog lättast i Photoshop eller liknande program där du kan jobba med olika lager och ställa in de rätta måtten för en poster (affisch på svenska), 50x70 cm är det vanligaste medan t ex Vistaprints Photoshop-mall bara är 29,22x44,46 cm vilket jag tycktes kändes lite udda. Större tryckerier kräver att du beställer väldigt många ex vilket blir dyrt, kolla med både lokala småtryckerier och på nätet vad de vill ha för format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör den nog lättast i Photoshop eller liknande program där du kan jobba med olika lager och ställa in de rätta måtten för en poster (affisch på svenska), 50x70 cm är det vanligaste medan t ex Vistaprints Photoshop-mall bara är 29,22x44,46 cm vilket jag tycktes kändes lite udda. Större tryckerier kräver att du beställer väldigt många ex vilket blir dyrt, kolla med både lokala småtryckerier och på nätet vad de vill ha för format.

 

Okej tack för dom svaren :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Standardmåtten är 50*70 och 70*100 cm med en upplösning på 200 eller 300 dpi. De flesta format går antagligen att leverera, men jag har enbart levererat pdf:er.

 

Betänk att man inte kan trycka RGB, så även om det går bra att leverera i det formatet så bör man ha kollat hur affischen ser ut i CMYK först.

 

Det främsta problemet brukar annars vara att gammakurvan och ljusstyrkan skiljer sig mellan datorskärmen och det färdiga trycket, vilket resulterar i att affischen blir alldeles för mörk eller för ljus. För din del är nog lösningen att prata med tryckeriet och be om riktlinjer, för om du inte skall trycka ett stort antal kan du inte räkna med provtryck.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du tillgång till InDesign så är det lämpligast då det är byggt för layout.

Det finns ingen som helst anledning att använda InDesign eller liknande program. Bilden måste man ändå skapa i ett bildredigeringsprogram, och den text som krävs sköter man enklast därifrån. Du har nog inte förstått syftet med program som InDesign om du föreslår det för en affisch.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Jag jobbar med sånt här och skulle absolut rekommendera Indesign.

Vi gör allt från små fick-foldrar till 10 meters utomhusreklam i Indesign.

 

Photoshop har inte alls lika bra hantering av text och en hel del annat som ett tryckeri förväntar sig. Men visst går det... Det finns bongos som försöker göra layout i både Word och Exell. Risken finns man får betala timpris för att någon skall göra dina misstag tryckbara.

 

Många tryckerier har tillgång till digitaltryck, då behöver du inte beställa så många ex. Annars är det minst ett par tusen ex för att det ska löna sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag som arbetat med Illustrator sedan version 1 år 1987 skulle välja det i första hand. :-)

 

Men frågeställaren kan ju inget om att göra affischer, då det är väl tveksamt om han har köpt något av dessa relativt dyra program.

 

Lättast är väl att vända sig sig direkt till tryckeri för att få hela jobbet gjort om man är helt nybörjare, eller kontakta någon som gör reklamjobb. Då har man ingen problem med rgb/cmyk, icc, icm, rastertätheter, oskärpemaskering etc, utan man får (förhoppningsvis) det man vill ha/beställer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Det finns ingen som helst anledning att använda InDesign eller liknande program. Bilden måste man ändå skapa i ett bildredigeringsprogram, och den text som krävs sköter man enklast därifrån. Du har nog inte förstått syftet med program som InDesign om du föreslår det för en affisch.

 

/Jakob

 

Ursäkta mig om jag bumpar en rätt gammal tråd. Ja - bildbehandling sköter man främst i Photoshop, men text kräver vectorgrafik eller inbäddade typsnitt. Annars blir det helt enkelt inte bra. Det är därför man använder InDesign - för att göra en tryckfärdig PDF (som är det tryckerier och tidningar vill ha) med layout som innefattar färdigbehandlade bilder och inbäddade typsnitt eller vektoriserad text.

 

Eller vad är syftet med InDesign menar du då?

Länk till kommentar
Share on other sites

text kräver vectorgrafik eller inbäddade typsnitt. Annars blir det helt enkelt inte bra.

Jodå, rastrerad text blir finfin i 200 eller 300 dpi. Jag har gjort det många gånger till affischer och flygare.

 

Det är därför man använder InDesign - för att göra en tryckfärdig PDF (som är det tryckerier och tidningar vill ha) med layout som innefattar färdigbehandlade bilder och inbäddade typsnitt eller vektoriserad text.

Det går förvisso att skapa en pdf med vektoriserad text direkt i Photoshop om man så vill.

 

Eller vad är syftet med InDesign menar du då?

Att sköta textformatering som spaltning, indrag, rubriker, typsnitt, marginaler, sidhuvuden samt styra textflöden runt eller över bilder etc. Och självklart kunna se till att upplägget är exakt replikbart så att nästa nummer av tidningen ser likadant ut.

 

Om jag skall göra en tidning eller en broschyr är InDesign det självklara valet (samt en ordbehandlare för att skriva texten och ett bildbehandlingsprogram för att fixa till bilderna), men inte om det gäller en filmaffisch.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Om jag skall göra en tidning eller en broschyr är InDesign det självklara valet, men inte om det gäller en filmaffisch.

 

/Jakob

 

Tack för trevligt och välformulerat svar!

 

Du låter ju onekligen som en auktoritet, såpass mycket att det faktiskt blir svårt att hävda motsatsen med samma auktoritet... Hur som helst är min personliga åsikt annan än din. Trycksaker, oavsett vad, är för mig InDesign det självklara valet. Det är enkelt, lätthanterligt och går mycket snabbt att använda när man hållit på ett tag. Visst kan man använda Photoshop till mycket, men det är alldeles för omständligt. Jobbar man professionellt med marknadsföring och trycksaksproduktion så måste hålla ett visst tempo. Men visst, jag känner folk som bara använder sig av Photoshop. Så visst det kan också handla om personlig smak och vana.

 

För övrigt kan jag visa ett par exempel på bra och dåligt användande av text i photoshop. Texten i det första exemplet har jag gjort med högupplösta bilder i lager. Det andra, en "prototyp" är gjord med texten lagd direkt i bilden. Man ser direkt att texten är 'pixlig'.

(obs, stora filer - för tryck)

 

(hyfsat färdig) http://stiftelsenikm.se/arbeten/Frank-50x70-klar.pdf

(prototyp) http://stiftelsenikm.se/arbeten/Frankenstein_bild.jpg

 

Men jag föredrar som sagt att göra texten i InDesign, som i dessa mer tydliga och stilrena exemplen exempel:

 

http://stiftelsenikm.se/arbeten/Wiehe-affisch.pdf

http://stiftelsenikm.se/arbeten/scriptaaffisch.pdf

 

Tack och ha en trevlig vecka,

/David

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för trevligt och välformulerat svar!

Tack själv du, inte minst för dina exempelbilder. Jag fortsätter diskussionen lite grann, men inte för att säga emot dig, utan bara för att utveckla ämnet lite.

 

En sak jag inser är att vi kommer från skilda håll, liksom jag och Jonyverse. Jag kommer från rakt från Photoshop-hållet och kan lägga ned hur mycket tid som helst på att skapa den bild jag vill ha; eventuell text är det sista jag tänker på. Helst slipper jag text över huvud taget.

 

Och en filmaffisch är huvudsakligen en bild, och huruvida texten är gjord i Photoshop eller InDesign eller något annat spelar egentligen ingen roll. Paces exempel kan ju duga så länge. Det är ungefär vad jag sysslar med. (Men nej, ganska sällan professionellt.)

 

Det enda jag ville säga från början var att man kan plocka bort lay out-programmet, men inte bildbehandlingsprogrammet. Man kan inte göra särskilt spännande saker om man börjar från scratch med InDesign. (I filmaffischväg, förstås.)

 

Dessutom finns ju de fall där texten inte går att använda i "ren" form. Jag bifogar ett hastigt exempel där den översta texten är ett exempel på detta, medan den nedre är gjord som ren text, om än sparad som en bild.

 

/Jakob

exempel.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

intressant diskussion.

Jag har jobbat en del med sådant här tidigare och är av åsikten att det är bäst att jobba både med ett vektorbaserat layoutprogram och ett bildbehandlingsprogram. Själv jobbar jag med Photoshop och Illustrator.

 

Bildbehandlingen görs ju onekligen i Photoshop där känslan med hela upplägget läggs upp. Kanske i en eller flera delar. Sedan pusslar man ihop det i Illustrator, lägger till text och gör allt färdigt för tryck.

Det som ett layoutprogram ger på slutrakan istället för ett bildbehandlingsprogram är ju ett material som "skall tryckas" snarare än ett material som skall ses på skärm. En RGB-baserad bild i Photoshop innehåller ju inte alltid de metadata som behövs för att återskapa de färger man vill ha i verkligheten, speciellt då vi pratar om olika tryckmetoder. Kör du ut en jpg-bild från Photoshop och skriver ut den på en färglaser kan du kanske bli lite besviken över dålig mättnad i färgerna.

I Illustrator kan jag bestämma till och med vilken typ av fysisk färg som skall användas i tryckningen och vara beredd på olika material såsom sugande papper, blankt papper, plast etc.

 

Med det sagt skall jag också ge en lite avvikande åsikt: Gör du bara en affich för en indiefilm och inte har någon ambition att bli mästare på det här, duger säkert Photoshop bra. Kanske du vill satsa på att bli bra på att göra film istället för att lägga ner hundratals timmar på att lära dig trycktekniker...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...