Gå till innehåll

bättre färger i hv-30


superD

Recommended Posts

hej, jag har använt canon hv-30 i någon månad nu, jag har mestadels filmat med den i auto-läge, men jag är inte helt nöjd med färgåtergivningen i den, så jag har även provat med lite manuella inställningar, men jag tycker inte att jag får till färgerna ändå.

 

min äldre kamera, panasonic nv gs-120, som jag alltid kört i autoläge, tycker jag ger bättre färger, den har 3ccd men den är ju säkert 6-7 år gammal, så man tycker ju att en hv-30 ska kunna ge bättre färger än den...

 

så nu skulle jag vilja ha tips på hur jag får bättre färger i min hv-30, eller är det så illa att jag måste leta efter en ny kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, jag har använt canon hv-30 i någon månad nu, jag har mestadels filmat med den i auto-läge, men jag är inte helt nöjd med färgåtergivningen i den, så jag har även provat med lite manuella inställningar, men jag tycker inte att jag får till färgerna ändå.

 

min äldre kamera, panasonic nv gs-120, som jag alltid kört i autoläge, tycker jag ger bättre färger, den har 3ccd men den är ju säkert 6-7 år gammal, så man tycker ju att en hv-30 ska kunna ge bättre färger än den...

 

så nu skulle jag vilja ha tips på hur jag får bättre färger i min hv-30, eller är det så illa att jag måste leta efter en ny kamera?

 

Är det inget du kan fixa i färgkorrigering? Låter jobbigt, men det borde väl vara ett bra alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får nog ladda upp lite stillbilder och visa, vad som är "bra" färger är ju väldigt subjektivt och dessutom beroende på vilken sorts film du vill göra.

 

I Cinemode så är ju färgerna avsiktligt bleka och bilden har låg kontrast.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du orkar kolla igenom den här länken, så är den filmad med hv30 i auto-läge, men mellan 3.01-3.28 så är den filmad med panasonic nv gs-120 i auto-läge och skillnaden är enligt vad jag tycker, väldigt stor i färgåtergivningen...http://www.vimeo.com/5003346

Länk till kommentar
Share on other sites

Det mesta ser ut att vara filmat med automatisk vitbalans. Under samma förhållande skulle jag vilja rekommendera att köra med vitbalans "sol", det brukar ge bättre färger i nästan alla utomhussituationer. Då får du bort det blåa i skuggpartierna.

Manuell bländare så du undviker överexponering ger också mera mättade färger.

 

Snygg liten film annars!

Länk till kommentar
Share on other sites

det mesta(allt...) är filmat med automatisk vitbalans, dem ända gånger som jag brukar ändra den är när jag ska filma mycket i motljus och/eller när det är mycket snö i omgivningen...så där får jag ta och prova ditt tips...sen måste jag bli bättre på att ställa bländaren också...problemet är att allt jag filmar går så fort, så auto-läge känns alltid enklast, men tyvärr inte bäst...tackar för svaret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det saknar faktiskt alla CMOS-kameror! :-)

 

Och alla stillbildskameror där vi är nöjda med färgåtergivningen. Inom videovärlden tror jag vi överdriver detta med tre sensorer. Det var kanske viktigt för 10 år sedan, men det har hänt mycket sen dess. När såg vi en Canon- eller Hasselblad-kamera med tre sensorer senast. Inte ens Red använder väl tre sensorer om jag fattat det rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...