Gå till innehåll

Halvfejkad dokumentär


Dan Linder

Recommended Posts

Vi har snackat om att göra en film, mest på natten, ute på stan med alla som springer på klubbar och uteställen. Vi har en DV. Någon som har sysslat med den här typen av "allmän filmning" (vi ska blanda in skådisar tillsammans med verkliga personer i krogköer etc) och vilka tillstånd som gäller. Plus - någon som vet hur nattmörker blir snyggt på film och inte bara en massa underbelyst sudd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillstånd:

 

Offentlig plats: (gator, torg, parker m.m.)

Behövs inget tillstånd. Men det kan ju vara trevligt att påpeka för folk att de blir filmade.

 

Krogen:

För tillstånd så måste du fråga krogägaren först, därefter så måste du sätta upp ”stora” skyltar om filminspelning vid entrén samt ev. andra ställen där krogägaren tycker det är lämpligt. Detta för att ge information till besökarna att det förekommer filminspelning. Därefter måste du be om lov till enskild person som befinner sig i krogen att personen syns i bild och om detta är OK.

 

 

Nattbelysning (under sommartid)

Har är det ganska svårt, eftersom natten är natt på sommaren. Bästa resultatet som vi fick (efter solen hade gått ner) under en stor långfilmsinspelning var att rigga många stora lampor och reflektera ljuset med vita, gråa och mörkgråa plattor. Men nu beror det iofs på vilken scen det gäller. Denna ljussättningen gav en riktad, men ändå inte riktad belysning. Det var natt men ändå inte… En annan variant som vi använde i samma film (en film som till 60 % spelades in på natten) var att rigga upp tre 2500 watts armaturer som placeras i en cirkel, dessa är i sin tur täckt med ett speciellt värmetålande tyg runt om hela belysningssystemet (ser ut som ett ägg, fast stort! Över 2m i diameter och 3,5 m hög. Sen är det ”bara” att köra upp skiten i en kran 20-30 m upp. Här får du en mycket bra grundbelysning som passar de flest områden. Där efter är det bara att ha reflektor plattor på marken.

(iofs inte den billiga varianten något av de, men de ger ett mycket bra resultat)

 

Nattbelysning (under vintertid)

När det gäller nattbelysningen så ska du passas på att spela in precis efter solnedgången (när solen lyser upp himlen som mest. (vara ca 1 timme, sen är det kört)

 

Sen beror det mycket på kameran. Vad är det för DV du har? Det är svårt att säga hur belysningen ska vara för alla kameror är så olika. I DV formatet har jag en DSR-500 (DVCam iofs) så får jag en mycket klar och blå himmel (natthimmel) som lyser upp jätte fint (inspelningar under vintertid, se ovan). Det blir som en mörkblå grundbelysning fast det ser ut som om det vore mitt i natten trots det är typ mitt på dagen.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

OK! De har jag inte träffat på förut! Har du testat sådana? Hur var de isf? På några av deras bilder ser det ut som om de inte ger ett jämnt ljus, medan i studiorna verkar de vara perfekta.

 

/nenne

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag har inte tyvärr inte testat dem, men skulle gärna vilja! (får bygga en själv :e) Jag har sett en del bilder på dem där de används väldigt kreativt. De verkar vara lätta att sätta upp och ger ett mjukt och fint ljus.

 

Exempel (från www.thefilmset.com som har ett utmärkt galleri!):

http://www.thefilmset.com/30/05/Esteban/images/Erik.jpg

 

Jag vet att jag sett fler bilder där de satt den precis under kompendiet på kameran som upplättning på ansikten (tror det var vid en åkning).

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...