Gå till innehåll

New York Film Academy


Ladiesman

Recommended Posts

Hej.

 

Undrar om någon här vet något om New york film academy?

 

Är den verkligen så bra som det sägs tror ni? Sägs ju vara typ världens bästa?

 

Tror ni man får många kontakter om man går där? T.ex i Los Angeles om man går på skolan på Universal Studios?

 

Är det många som har lyckats som gått där?

 

Är det lönt att gå om man inte kan så bra engelska?

 

 

Skulle uppskatta allt ni vet eller tror.

MVH

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag är väldigt intresserad av NYFA. Jag ska snart fylla 17 år och håller redan på att spara pengar för att gå i den skolan. Vid slutet av varje månad ber jag min farsa att ta ut pengar, som jag tjänar från Internet, från sitt konto. Pengarna som jag tar ut varje månad åker direkt ner i min NYFA sparbössa. Kursen jag tänker välja är Film Making kursen vilket kostar runt 280.000 kr för ett år. Sedan måste man lägga till boendekostnaden vilket ligger på runt 400 - 1500 dollar i månaden. Så jag måste lägga ut runt en halv miljon för att gå ett år i skolan. Men det som jag gillar skarpt med NYFA är att man kan välja om man vill stanna kvar på skolan i ett år till, efter man avslutat sin kurs där, för att spela in en långfilm. Nu vet jag inte om det kostar pengar att stanna kvar där ett extra år men att få chansen att spela in en riktig film med duktiga skådespelare och proffsutrustning tackar jag inte nej till, hur mycket det än kostar.

 

I alla fall, om vi nu bortser från de personliga sakerna så kanske jag kan diskutera lite kring skolan. Jag har inte gått i den skolan givetvis men jag kan ta upp lite saker som jag "forskat" kring. Skolan sägs ju vara världens bästa filmskola, många kända personer har gått där inklusive Steven Spielbergs son. Det bästa med skolan är att man får använda kameror som proffsen i Hollywood använder sig utav, d.v.s. Panavision. Skolan ska vara riktigt hektiskt och det kan vara svårt att hinna lära sig allt under kort tid och man får räkna med arbete på helger och kvällar. Men NYFA kräver inga tidigare kunskaper om film för att man ska få en plats där. Deras motto är ju "Learning by Doing".

 

Kontakter kan man nog få om man vet vad man gör. Er lärare kanske ser geniet i dig och vill sätta dig i arbete med proffs. Om man valt att stanna kvar på skolan ett extra år så kanske långfilmen du spelar in hamnar på en filmfestival. Om du gjort en jädrans bra film kanske talangjakter på filmfestivalen vill köpa filmen av dig och visa den på biografer. Var det inte så Quentin Tarantino blev känd genom Reservoir Dogs förresten? Jag menar... han hade ett par kontakter som gav honom pengar till filmen som sedan visades på en filmfestival.

 

Allt du behöver för att få en plats i NYFA är pengar till kursen, boendekostnad och andra utgifter. Du behöver minst VG i engelska och du behöver visum för att studera i USA.

Vad jag har förstått så indikerade du att din engelska inte torde vara så bra. Har jag rätt? Mitt tips är då att hänga med på lektionerna, låna grammatikböcker från skolan och det viktigaste av allt är själva uttalet. Studera hur riktiga amerikanare talar, gör som dem gör och få inte engelskan låta svenskt. Sedan det bästa tips jag kan ge dig är att inte ge upp hoppet om NYFA. Ha kvar din ambition och glöd för att en dag studera där. Har du inte pengar till skolan kan du alltid jobba ihop pengarna eller ansöka om stipendium. Men tappa aldrig lusten om att få plugga där. Jag drömmer om att en dag få studera där och drömmen ska gå i uppfyllelse. När du gått ut ur skolan tänk så mycket jobb du kan få inom filmbranschen genom att ha studerat där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har NYFA verkligen blivit nämnd som en av de bästa filmskolorna i världen? Har hört väldigt många olika historier om skolan och många har sagt negativa saker.

Sen ifall man kollar på filmer gjord av NYFA-studenter på tex youtube så är majoritet av dom grymt dåliga

Länk till kommentar
Share on other sites

Har NYFA verkligen blivit nämnd som en av de bästa filmskolorna i världen? Har hört väldigt många olika historier om skolan och många har sagt negativa saker.

Sen ifall man kollar på filmer gjord av NYFA-studenter på tex youtube så är majoritet av dom grymt dåliga

 

 

Det du säger är nog sant.

Men låt säga att man tänker taktiskt.

Om man tror att man redan "platsar" på NYFA och har större potential än vissa av dem där kanske, kan göra bättre filmer är de youtube klippen. Är inte det ultimata att gå där för att få kontakter om inget annat? Att gå på NYFA i Hollywood? Deras föreläsare håller hög klass. Dessa kommer man få prata med, diskutera med, visa vad man har.

Vad tror ni?

Från kontaktsynpunkt skulle det väl vara bättre än att bara åka till Hollywood och försöka fixa dem på annat sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag läste någonstans att man behövde ungefär 200k utöver CSN-bidraget; är det sant?

Jag vet verkligen inte ifall jag ska välja SBCC eller NYFA (Los Angeles) men ifall det behövs 200 000kr+ utöver CSN-bidraget så är jag väldigt tveksam till ifall jag kan få ihop så mycket pengar - så det blir nog SBCC som jag kommer ha råd till.

 

Blueberrys "csnberäknare":

 

"Studiemedel för 47 veckor i USA (endast för högskolestudier)

Studiebidrag: 31 537 kr

Lån för uppehälle: 150 400 kr

Kurslån: 63 450 kr

Totalsumma: 245 387 kr"

 

Det borde ju täcka levnadskostnaderna; men måste man betala hela avgiften själv? som är ca 241 060 kr

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag var där och gick på deras open-house (Hollywood) för ca ett halvår sen, det var riktigt lockande.. och hade jag haft cashen hade jag nog gått deras two-year conservatory filmmaking.

 

Snackade också lite med elever som gick där, och dom sa att de var filmprojekt efter filmprojekt. Du skulle vara crew på ett visst antal projekt och vara ansvarig i ett visst antal själv (kommer inte ihåg exakt hur många).

 

Utrustning, har för mig att dom hade nåra 16mm, nån 35mm, RED ONE och nåra HVX200..

Ganska stora editing rum, nya Mac Pro's laddade Apple Final Studio och Adobe Creative Suite om ja inte minns fel.. fanns också stora rum fyllda med belysning och tillbehör. Dollys osv fanns också tillgång till.. Skolan sammarbetade med vissa talent agency s.. Man kunde enkelt boka casting-rum och skolan kunde hjälpa dig fixa permits..

 

Min personliga åsikt.. Jag tror inte den är ansedd att vara en av världens bästa filmskolor, tvärtom.. den är sedd som en skola där vem som helst kommer in om denne har tillräckligt på banken. Skillnaden mellan den här och traditionella filmskolor är att det inte är lika mkt lectures o skit.. Inte lika mkt film studies, history o allt sånt tjafs utan prioriteten ligger vi att skapa själv. Lärarna verkade softa och stämningen skön..

 

Är det värt priset? Vet inte.. Hade pengar inte varit några problem hade jag nog gått.. Eller så hade jag satsat alla pengar på ett eget filmprojekt.. Det är ju ganska fett o bo i LA också så .. känneru för de.. Kör bara

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var där och gick på deras open-house (Hollywood) för ca ett halvår sen, det var riktigt lockande.. och hade jag haft cashen hade jag nog gått deras two-year conservatory filmmaking.

 

Snackade också lite med elever som gick där, och dom sa att de var filmprojekt efter filmprojekt. Du skulle vara crew på ett visst antal projekt och vara ansvarig i ett visst antal själv (kommer inte ihåg exakt hur många).

 

Utrustning, har för mig att dom hade nåra 16mm, nån 35mm, RED ONE och nåra HVX200..

Ganska stora editing rum, nya Mac Pro's laddade Apple Final Studio och Adobe Creative Suite om ja inte minns fel.. fanns också stora rum fyllda med belysning och tillbehör. Dollys osv fanns också tillgång till.. Skolan sammarbetade med vissa talent agency s.. Man kunde enkelt boka casting-rum och skolan kunde hjälpa dig fixa permits..

 

Min personliga åsikt.. Jag tror inte den är ansedd att vara en av världens bästa filmskolor, tvärtom.. den är sedd som en skola där vem som helst kommer in om denne har tillräckligt på banken. Skillnaden mellan den här och traditionella filmskolor är att det inte är lika mkt lectures o skit.. Inte lika mkt film studies, history o allt sånt tjafs utan prioriteten ligger vi att skapa själv. Lärarna verkade softa och stämningen skön..

 

Är det värt priset? Vet inte.. Hade pengar inte varit några problem hade jag nog gått.. Eller så hade jag satsat alla pengar på ett eget filmprojekt.. Det är ju ganska fett o bo i LA också så .. känneru för de.. Kör bara

 

 

Vad innebär det att de har kontakt med talent agencies? Låter fett

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...