Gå till innehåll

Fri användning utan ersättning till upphovsman


massemus

Recommended Posts

Filmar en del Motocross, och de Svenska Mästerskapet ägs av Svenska Motorcykel Förbundet SVEMO.

Enligt deras "lagbok" skrivs det att : Alla rörliga bilder, filmer som görs under "deras mästerskap" ägs av SVEMO.

 

Nu är det så här att SVEMO skickat mail till mig och de måste få alla filmer av mig utan ersättning, just för att de äger serien!!

 

Jag har alla mina filmer på internet, en populär Motocross sida där besökarna/förare kan se filmerna åter och åter igen dagarna efter avslutad racehelg.

 

Måste jag skicka "embedde code" från filmerna till SVEMO, är det deras rätt att kräva detta?

Jag har Ackredetering för film & foto under deras tävlingar.

 

Är jag tvungen att skicka filmerna till dem så de kan använda dem på deras egna hemsida http://www.svemo.se??

 

Detta låter inte rimligt, och dessutom har de sagt att de skall kontakta advokat om jag inte skickar alla koderna så de kan nyttja mina filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

hm... jag skulle vilja läsa "regelverket" det lutar sig mot. Alltså om de finns några avtal som du skrivit på eller underlåtet dig i samband med din ackredetering, eller hur de använder lagtexten kopplat till sina påstående om att de äger alla rörliga bilder. För det är väl den ekonomiska rätten vi pratar om nu.

 

Vidare bör man beakta vad som gäller inne på "området" som matgerialet är filmat. Ungefär som att det ibland är förbjudet att fota/filma på konserter.

 

Sammantaget så skulle jag ställa frågan - "Var ligger deras hänvisning till deras krav i avtal eller lag"

För din ideella rätt är väldigt stark i lagtexten, framförallt om det inte finns några avtal mellan dig och någon uppdragsgivare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ni inte ingått något avtal så har de ingen rätt att få alla filmer utan ersättning.

 

Att du filmar på deras område gör inte filmerna till deras egendom. Du får filma precis vad som helst, var som helst, utom skyddsobjekt/skyddsområden. Däremot kan det vara så att du inte får vara på en plats, men de kan aldrig kräva att det filmade materialet därmed är deras.

 

Men som Kimster säger, det viktiga är att du lusläser eventuella avtal du ingått i och med ackrediteringen. Det kan vara så att du godkänt ett avtal som ger dem den rätten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, och tack för att ni tar er tid att läsa mitt "problem"

 

Här kommer de regler som SVemo skickat till mig.

Jag har inte skrivit under ngt avtal gällande filmer, utan bara en ackredetering.

 

""""4 § Film- och TV-rättigheter vid tävling

Samtliga rättigheter till film-, radio-, video- och televisionsupptagning, i sin vidaste

bemärkelse, från tävlingar av till förbundet anslutna föreningar eller sådan utomstående

arrangör som har förbundets sanktion, tillkommer uteslutande förbundet när denna rätt

inte är förbehållen FIM eller UEM.

Förbundets medgivande och tillstånd fordras för att arrangör själv skall utöva rätten eller

i sin tur upplåta densamma."""""

 

 

 

)

 

 

 ”Mediapass” ger inte rättighet att uppta rörliga bilder utan för detta krävs särskilt avtal med SVEMO. (För mer information kontakta SVEMO:s Informationsansvarige Stefan Lang stefan.lang@svemo.se, 011-23 10 97.

 

SVEMO ber att kostnadsfritt, från den media personal som fotograferar få 2 st bilder (högupplösta) från Motocross SM aktuell säsong.

 

 

SVEMO erhåller därmed också rätten att använda dessa i/på diverse trycksaker och på http://www.svemo.se i syfte att på olika sätt marknadsföra och informera om Svenska Motorcykel-, och Snöskoterförbundet. (I de fall möjlighet ges namnges fotograf.) Stort tack på förhand för Ert samarbete och förståelse, väl mött på årets motocrosstävlingar! Peter Isgren samt SVEMO Motocrossektion

 

 

 

Eftersom jag aldrig skrivit på ngt avtal, kan de väl inte kräva att jag skall skicka mina filmer gratis till dem för att de skall använda detta på sin hemsida svemo.se för och med kommersiellt bruk.

Länk till kommentar
Share on other sites

4 § Film- och TV-rättigheter vid tävling

 

Samtliga rättigheter till film-, radio-, video- och televisionsupptagning, i sin vidaste bemärkelse, från tävlingar av till förbundet anslutna föreningar eller sådan utomstående arrangör som har förbundets sanktion, tillkommer uteslutande förbundet när denna rätt inte är förbehållen FIM eller UEM.

Förbundets medgivande och tillstånd fordras för att arrangör själv skall utöva rätten eller i sin tur upplåta densamma.

 

Det där låter som trams i mina öron. "Samtliga rättigheter" kan inte avtalas bort utan ett ingånget avtal. I synnerhet är den ideella rätten i upphovsrätten närmast oantastlig.

 

Var du där i egenskap av någon organisation eller förening? I så fall får du kolla om de har ett avtal med Svemo som även gäller dig.

 

 ”Mediapass” ger inte rättighet att uppta rörliga bilder utan för detta krävs särskilt avtal med SVEMO. (För mer information kontakta SVEMO:s Informationsansvarige Stefan Lang stefan.lang@svemo.se, 011-23 10 97.

 

Ännu mer trams. Som sagt, du har rätt att uppta precis vad du vill förutom skyddsobjekt. Det värsta som kan hända är att du inte tillåts ackreditering eller mediapass framöver. Och det är en risk du får bedöma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som de andra säger så har de ingen upphovsrätt till materialet. Om det är förbjudet att filma på deras område skulle de kräva att du lämnade området i samband med att du filmade, men filmen har de inga rättigheter till. Antar att de försöker skrämma dig med sin advokat så att de får ditt material utan några kostnader.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...