Gå till innehåll

Ev. Jobbiga problem med Fokus? [Massa frågor]


Raw

Recommended Posts

På all optik gäller det att skärpedjupet blir kortare ju större bländaröppningen är, alltså får du djupare skärpedjup (motsatt effekt) om du bländar ner istället. F8.0 och uppåt är det som gäller. F11 kan exempelvis vara en godtycklig bländare för djupfokus. Du bländar med bländarringen på objektivet, förutsatt att du har objektiv med manuell bländarring.

Hur blir det med ljuset då om man har en 35mm adapter på och bländar ner? Och är det typ standard på objektiv (alltså, själva objektivet man har med adaptern och inte kamerans egna objektiv) att ha bländarring? Eller det kanske bara är att ändra på kameran, mhm. Mycket dumma frågor, men någonstans får man börja.

 

Funderar på att köpa en canon xh a1 i framtiden, gärna en 35mm adapter även det i framtiden. Är bara lite fundersam över vilka objektiv som faktiskt spelar roll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bländar du ner kommer det in mindre ljus. Bländar du ner på kamerans egen optik blir bilden mörkare men skärpedjupet förändras inte eftersom det bestäms av adaptern och objektivet till den.

 

Nya objektiv avsedda för digitala systemkameror brukar sakna bländarring, men de är ändå inte att föredra då de projicerar en mindre bild på mattskivan. Manuella fullformatsobjektiv är det som gäller. Objektiv avsedda för analoga systemkameror kan exempelvis vara värda att kika på eftersom de garanterat är gjorda för fullformat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitschysst att du klarade upp sakerna för mig Norbert. Har du något cirka pris på vad man får ge för ett fullfromatsobjektiv (Canon EF osv?) i dagsläget samt vad för mounts (till adaptern) som rekommenderas?

 

Rent generellt, om man vill ha samma ljus/atmosfär som man har i en scen med kort skärpedjup, fast istället ha hela bilden i fokus i en annan scen, hur kan man motverka att det inte blir för överexponerat/mörkt eller gäller det helt enkelt att byta till ett annat objektiv? :\

 

Helt blå på detta. Har förstås försökt få fram så mycket information som möjligt på google, men det finns inte riktigt dumma frågor som de här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du något cirka pris på vad man får ge för ett fullfromatsobjektiv (Canon EF osv?) i dagsläget samt vad för mounts (till adaptern) som rekommenderas?
Själv hittade jag objektiv på annonsavdelningen på fotosidan.se, men man kan lika gärna hitta på blocket, ebay, tradera eller andra köp-och-sälj-sajter. Räkna med några tusenlappar för en bra arsenal objektiv att börja med. Jag kan bara rekommendera Nikon-fattning då jag bara har använt Nikon själv.

 

Rent generellt, om man vill ha samma ljus/atmosfär som man har i en scen med kort skärpedjup, fast istället ha hela bilden i fokus i en annan scen, hur kan man motverka att det inte blir för överexponerat/mörkt eller gäller det helt enkelt att byta till ett annat objektiv? :\
Du exponerar bilden efter önskemål med bländare och/eller slutare och/eller kamerans gainfunktion och/eller eventuella ND-filter. Bländare och slutare ändrar bildens karaktär utöver exponeringen. Gain ljusar upp men med brus som bieffekt. Behöver du total kontroll, skaffa lampor och ljussätt. Detta är vad fotokonsten går ut på, skulle jag vilja påstå. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Själv hittade jag objektiv på annonsavdelningen på fotosidan.se, men man kan lika gärna hitta på blocket, ebay, tradera eller andra köp-och-sälj-sajter. Räkna med några tusenlappar för en bra arsenal objektiv att börja med. Jag kan bara rekommendera Nikon-fattning då jag bara har använt Nikon själv.

Alright. Har du objektiv med zoom då också, eller struntar du enbart i det? Eftersom zoomen/fokusen på kameran ska vara inställt på själva matteskivan eller vad det nu heter. Kopierar lite info jag fick från en annan tråd angående "bra att ha" objektiv.

 

"28/2,8 50/1,8 och ett 135/2.8"

 

Antar att 50/f 1,8 eller liknande är mer allaround och antagligen det man använder mest. Vad är det för fördelar med de andra objektiven med högre/lägre brännvidd (uhm) så att säga? Sedan är det väl nikons AF objektiv man ska kika på isåfall..?

 

En till fråga när vi ändå är inne på skiten, hur motverkar man att få så kraftig vinjettering med en adapter förutom det självklara att zooma in?

 

 

Behöver du total kontroll, skaffa lampor och ljussätt. Detta är vad fotokonsten går ut på, skulle jag vilja påstå. :)

Absolut. Du är guld värd förresten! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo precis, 50mm är bra för allround. 135mm är mer tele och 28mm är mer vidvinkel. Tele är som när du zoomar in, vidvinkel är som när du zoomar ut. Zoomobjektiv går att använda med adapter men rekommenderas inte eftersom bildens proportioner förändras när man gör en skärpedragning. De är inte byggda för rörlig bild. För övrigt är det svårt att hitta ljusstarka zoomar till lågt pris.

 

Själv har jag Nikon Ai-objektiv. Nikons E-serie fungerar också bra. Har inte någon större koll på AF. Har de autofokus? Sånt behöver du i alla fall inte spendera extra pengar på. Autofokus funkar ändå inte på adapter.

 

För att undvika vinjettering skaffar du en bra achromatlins till adaptern och testar ut det bästa avståndet mellan kamera och mattskiva om du bygger den själv. Om du köper färdig adapter ser du till att den är testad och bevisat fungerar bra med den kamera du ska använda. Sist men inte minst, undvik för vida objektiv. T ex skulle en extrem brännvidd på 11mm garanterat vinjettera på de flesta adaptrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo precis, 50mm är bra för allround. 135mm är mer tele och 28mm är mer vidvinkel.

Yeah, nu klarnade det för mig. Hur gjorde du med zoom osv, finns det på de objektiv du har?

 

Btw, mattebox etc är bara att klämma på eller fungerar inte det ihop med en adapter + t.ex nikon F objektiv? Antar att en så kallad "rail-rig" är att föredra för att inte belasta själva kamerafästet så mycket med allting på, går väl säkert filma handhållet utan follow focus etc också... kanske lite klumpigt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag ingen zoom. Kör med tre fasta brännvidder (35, 50 och 105). Man får förlita sig på en kombination av att byta objektiv och röra sig närmare eller längre ifrån motivet istället för att zooma.

 

Om en mattebox bara är att klämma på eller ej beror på matteboxen. Vissa har filtergängor som skruvas fast i objektivet, andra saknar det och förlitar sig istället på rails då du bara skjuter matteboxen så nära objektivet som möjligt. De med filtergängor är kanske inte att föredra för stillbildsobjektiv eftersom de objektivets främre del vill flytta sig utåt och innåt när man fokuserar (eller zoomar). Det kan bli lite trögt på så vis. Den frågan vill jag helst lämna till någon annan då jag bara har använt en med filtergängor själv.

 

Nån form av stöd är att föredra, yes.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...