Gå till innehåll

Import av mp4 till Avid Xpress Pro omöjlig?


Solglitter

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag sliter snart mitt hår här...fattar mycket om film o tv men är dessvärre inte någon expert när det gäller datorer.

 

Jag har material filmat med en HD-kamera som tankades in på en extern hårddisk via en Mac. Nu ligger filerna på denna hårddisk i Mp4 format. Jag har hört att det är "bara att importera dem i Avid - inga problem"....men så är tydligen inte fallet...

 

Har försökt att importera dem in i min PC och till Avid Xpress Pro...men programmet säger bara att det inte går, att inte Mp4 alternativ finns för import.

 

Jag ser att under Import-settings kan man importera i .mfx filer....blir jag tvungen att sitta och konvertera varenda Mp4 fil till .mfx för att kunna lägga in dem, eller finns det något som jag kan installera i datorn för att även alternativet Mp4 ska dyka upp som importeringsalternativ?

 

Snälla hjälp mig...jag är så tacksam för bara lite vägledning :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Suck, Aaaaahh-vid älskar att krångla.

 

Det kanske funkar om du konverterar det till nånting som Avid tycker om med MPEG StreamClip...

 

Och brukar inte Avid ta för vana att konvertera alla filer det importerar till MXF-filer ändå? (Vilket, if memory serves, tar JÄVLIGT lång tid >_

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Nyaz...jag är så glad för alla tips som jag kan få! :-)

 

Jag ska testa om det funkar med den här länken som du lämnade, jag hoppas det iaf. annars lär jag dyka upp här inne i tråden igen.

 

 

Gällande ditt minne, så har du helt rätt...det tar tid med allt möjligt som har med import eller export att göra, och nu kommer det att ta ytterligare tid när jag blir tvungen att konvertera om alla filer innan jag importerar in dem i programmet.

 

Men, men... det är väl bara att ta det lugnt och vänta....man får ju fokusera på målet - dvs att få en fin färdig film! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

MP4 kan vara bara en "container" så om du tar reda på vilken codec som finns i MP4-filen (ljud-codec och bild-codec) så går det lättare att förstå om/varför Avid inte tar filen.

Om den nu kommer från Mac så luktar det ju problem direkt, beroende på vad vilken codec den är sparad i.

 

Avid konverterar i stort sett allt den tar in, men som med alla andra redigeringsprogram måste den ha stöd för den codec och container man använder, så om den inte kan läsa en främmande codec så blir det svårt att göra något alls. Bara för att det är en MP4 betyder inte att den är universiellt användbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok Kimster...ja jag misstänkte att det kunde vara något lurt bakom allt när de här som hjälpte mig lägga in materialet från kameran till hårddisken sa att: "Det är inga problem, nu kan du bara importera filerna...de ligger som quicktimefiler nu"

Så enkelt har jag ju insett att det inte är....jag gillar i-n-t-e Mac just nu kan jag säga! (förlåt alla ni mac-anhängare) :-S

 

Ok, men hur kan jag få reda på vilken codec som är i Mp4 filen då? Ska jag klicka på en fil och kolla igenom "egenskaper" och där hitta den infon som gäller?

Sedan när jag väl har luskat ut vilken codec den har, så ska man hitta den rätta codecen på nätet och sedan installera den, men det blir nästa problem :-)

 

 

Jag får väl återkomma hit igen om det visar sig att inte den här konverteraren som jag fått tips om lite högre upp i tråden inte funkar...ska just gå in och testa nu...så håll tummarna :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hittade jag codecen för mp4 filen och jag gissar att den här ekvationen inte kommer att gå ihop med mitt klipprogram:

 

Video: Mpeg2HD35_1920_1080_MP@HL

Audio: LPCM16

 

Codec är ett språk som jag inte förstår men jag förstår att de här siffrorna som är i video-codecen måste också finnas tillgängliga inne i Avid - och det gör de inte....siffrorna där är mycket lägre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Första frågan jag ställer mig är hur du tankade in filerna från kameran via Macen till hårddisken. Var det bara drag and drop? För om så var fallet har inte val av dator eller hårdisk eller något annat med saken att göra, utan då är det Avid som är boven.

 

Sedan är det ju intressant att veta vilken version av Avid du har och som Max frågar vad för kamera det var du använde.

 

För övrigt finns Avid för Mac med så jag är mycket skeptisk till att det spelade roll att du tankade via en Mac, om du nu inte använda Final Cut Pro då t.ex. vilket i så fall var dumt då du kör Avid och borde ha använt just Avid på den Macen vid video-överföringen.

 

Codec lite förenklat är det digitala ”språk” som beskriver video och ljud. Dessa språk kan även innehålla så kallad komprimering av olika slag som tar bort information ur ljudet eller bilden utan att det nödvändigt vis behöver synas. MP3 (MPEG1 Audio Layer 3) är en vanlig codec för just ljudfiler och har komprimering som gör dessa filer mycket mindre än de som t.ex. ligger på en CD-skiva. Även Div-X video, JPEG (JPG) bilder etc är vanliga förekommande codecs.

För att komplicera det ytterligare finns det s.k. containers (ell wrappers) vilka är filtyper för olika ändamål t.ex. video och ljud eller bilder, som då lagras i så kallade codecs. Vanliga containers man stöter på är Quicktime (Apples videocontainer med ändelsen .mov eller .moov ev .mp4), AVI (Windows videocontainer), TIFF (så vitt jag vet ett av Adobes format för att spara bilder).

 

Dessa containers innehåller således data sparat i en codec. T.ex. så kan Quicktime och AVI innehålla videodata kodad i DivX men också ljud i mp3 format. En TIFF kan innehålla bilddata kodad/komprimerad som JPEG men även som TIFF-formatets egna ej komprimerade format eller vad sägs om komprimerad med det vanligen använda ZIP-formatet som vanligen används för att förminska eller packa ihop datorfiler som skall distribueras via Internet.

 

Kolla gärna upp ”Container digital” för containers, ”codec” för codecs och ”data compression” för komprimering på wikipedia om du vill.

 

A ja, hoppas du blev nå klokare, ha en god fortsatt midsommarafton.

/Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Peus, oj vilket härligt o långt svar! :-)

 

Tack snälla för "kursen i codec", nu blev jag helt plötsligt mycket klokare och det känns ganska bra (faktiskt väldigt bra *ler*) att förstå lite mer vad alla de här förkortningarna betyder! Ska plugga på det du skrev och sedan också gå in och kolla tipsen på "vidareutbildningen" på nätet som du skrev om.

 

Som svar på dina frågor så är det Avid Xpress Pro 5.7,2 som jag ska klippa i.

Men fotografen som filmade, han är en Mac-person och laddade in det filmade materialet i sin dator. Det var även så att han kollade på klippen - så förmodligen var de inne i FC en sväng. Det är FC han har som klipprogram och tyvärr inte Avid för Mac.

Har vi gjort bort oss rejält nu eller, när materialet varit inne i FC och vänt innan det ska in Avid??? *orolig* För jag gissar att om man väl har gjort det så är det kört på något sätt, eller?

 

Jättebra att jag får reda på sådana här saker för jag har ytterligare två filmer som ligger på DVCam band och på en annan typ av band och jag är snart i färd med att få hjälp att tanka in materialet på en extern hårddisk. Den som ska hjälpa mig med DVCam banden har också Mac....så då är det kanske bäst att jag ser upp igen...

 

Ok, jag återkommer med modell på kameran...har skickat ut frågan till fotografen.

 

Tack så länge! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok var så god så långt, kul att kunna hjälpa till.

 

Jo kameran är viktigt men lika viktigt är HUR ni förde över material till fotografens dator. Om ni använda Final Cut för att föra över materialet (Capture) eller om ni bara kopplade kameran till datorn som en hårddisk och förde över som mellan två hårddiskar via drag and drop. Om ni använda den sistnämnda metoden så spelar det ingen roll att filerna var inne i Final Cut för att tittas på så till vida att fotografen inte exporterade ut dem igen ur Final Cut som ett nytt format vilket jag dock inte tror då det skulle tagit en massa extra tid och varit mycket omständigt. Videofiler är av den karaktären att de mer eller mindre alltid förblir de samma oberoende av vad man gör med dem, om man tittar på dem, tankar in dem i redigeringar etc. Dock är det vanligt att det skapas nya videofiler, kopior på de befintliga filerna lite titt som tätt fast då med andra namn och på andra platser på datorn/hårddisken.

 

T.ex. Du har en kamera med minneskort (P2 kort). Du kopplar kameran till datorn via USB eller FireWire och drar över videofilerna till din hårddisk från kamerans minneskort. Filerna du drar över är exakta kopior, helt oförändrade. Om du sedan öppnar dessa filer i säg en videospelare som VLC (brukar dock inte funka med video som brukar lagras på P2 kort) eller någon redigering så som Final Cut, Premiere eller Avid så kommer filerna på din hårddisk fortfarande att vara exakt de samma dock kommer Avid och med största sannolikhet också Final Cut att göra egna kopior av filerna i ett eget format samtidigt som dina filer förblir orörda. Sedan finns det ytterligare program som kan ändra codec och dylikt på filerna, men även dessa program öppnar endast filerna och sparar en ny kopia i en ny codec någonstans på din hårddisk.

Alltså det är inte som det är med bildfiler som du kan öppna i Photoshop, ändra lite på och sedan bara spara över så att originalet är för alltid borta. Vist finns det undantag men i stort sett fungerar det så.

 

Fråga gärna fotografen om hur han förde över materialet från kameran till hårddisken, använde han Final Cut för det eller inte?

 

En sak är rätt så säker, hade kameran som ni använde band d.v.s. inte minneskort, hårddisk eller någon annan slags av optisk skiva, diskett etc?

För var det band så använde fotografen med största sannolikhet Final Cut för att tanka in materialet just eftersom det då inte finns några filer (du vet containers) från första början utan endast en codec-ström lagrat på ett band. Denna ström av videoinformation behöver då i realtid föras över från bandet till datorn samtidigt som ett program lagrar videodatan till en eller flera filer.

 

Vilket leder oss in på nästa problem. Du skrev att du hade en massa band som skulle föras över till en hårddisk. Då skulle jag verkligen rekommendera att du på något sätt ser till så att ni tankar (capture) dessa band via Avid. Hur ni löser det vet jag inte, kanske kan du låna kameran/bandaren och koppla till din dator och göra det själv eller se till att ni skaffar Avid till Mac? Men se till att använda Avid, vist kan ni fixa det i efterhand genom att koda om (exportera ut till en ny codec) från Final Cut till Avid men det är bara dumt i en massa avseenden t.ex. kvalité förlust, omständigt, tidsödande, lagringsutrymmesintensivt etc.

 

Opps nu blev det en faslig massa text igen, hoppas detta sprider ytterligare lite klarhet kring detta, lycka till och god natt.

/Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej mina vänner här inne, nu har problemet löst sig!!!

 

Det var tydligen så att man var tvungen att ladda hem ett speciellt konverteringsprogram från Sonys hemsida (det var en Sony-kamera vi filmade med) som gjorde att filerna "framkallades" och bakades ihop och som dessutom kunde transformera från Mp4 till Avi.

 

Så nu rullar bilderna inne i mitt klipprogram i min PC....vilket innebär att jag framåt hösten kommer att få ännu en kortfilm (i detta fall 10 minuter) att skicka runt till filmfestivaler i Sverige och övriga världen :-)

 

Så ett hjärtligt TACK till er som tipsat mig om både det ena och det andra och som lärt mig en hel massa :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...