Gå till innehåll

Sälja sin film!


Joey

Recommended Posts

Hej jag undrar om jag skulle försöka sälja min film till något producent eller företag som sedan kan få ut min film på bio eller affärer hur skulle jag då gå till väga?

Jag kan inte mycket om det här med marknadsföringen av en film så jag fårstår om min fråga låter konstig.

 

MVH

 

 

//Joey

Länk till kommentar
Share on other sites

Sälja en färdig film till en producent, ja det låter lite roligt måste jag säga- Speciellt om man är producenten. Tänka sig att få en skitbra film bara framlangad utan att ha lagt ut några pengar. Du får väl isåfall försöka få fram filmen till distributörerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sälja en färdig film till en producent, ja det låter lite roligt måste jag säga- Speciellt om man är producenten. Tänka sig att få en skitbra film bara framlangad utan att ha lagt ut några pengar. Du får väl isåfall försöka få fram filmen till distributörerna.

 

Jag sa ju att jag inte visste hur det här fungerar. kan någon föklara hur det borde gå tillväga? var skulle man kunna ta kontakt med en producent och sånna saker?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sa ju att jag inte visste hur det här fungerar. kan någon föklara hur det borde gå tillväga? var skulle man kunna ta kontakt med en producent och sånna saker?

Du tar kontakt med en producent INNAN du gör filmen. Är filmen gjord ska du söka efter distributörer som kan vara intresserade av att massproducera och ge ut den

Länk till kommentar
Share on other sites

ja du, önskar att det fanns ett enkelt svar på din fråga men sanningen är nog att det både krävs en bra utbildning och ett antal år i branschen innan man har riktigt koll på den saken. att producera film är ett hantverk som kräver både kunskap och erfarenhet.

 

Anledningen till att jag frågade om du har en film och i så fall vad det är för film är att de flesta på denna sidan har en kortfilm som de tror att de ska bli miljonärer på. sanningen är ju den att kortfilm inte är något man tjänar några pengar på. det finns ingen som är beredd att köpa en kortfilm (med lite tur och skicklighet kan man lyckas få sin film visad på någon dålig tid i tv).

 

När det gäller långfilm och dokumentär är det en hel vetenskap att producera och sälja. om du läser i http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=24645 så kan du läsa vad jag skrivit om hur man finansierar sin film.

 

det finns några amatörer som lyckas sälja sin (lång)film efter att man spelat in sin film. i de fallen har en etablerad producent tagit sig an filmen och finnansierat postproduktionen i form av klippning, ljudläggning musiksättning osv.

 

För att snabbt svara på din fråga om hur man få sin film ut i butiker och på bio så är det distrubutionsbolagen som sköter den biten, inte producenter eller produktionsbolag.

 

några distributionsbolag i sverige är:

SF distribution

Sonet Distribution

Sandrew metronome

Scanbox

 

I nästan alla fall är ett avtal om distribution redan skrivit innan filmen spelats in mellan producenten och distributören och det är således extremt sällan en film säljs till en distributör efter att den är färdig.

 

/jonas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...