Gå till innehåll

Hur gjorde ni? (Casting)


Torsdag

Recommended Posts

Det finns en del tips, här på voodoo, på hur man kan få tag på skådespelare. Men när ni/du sökt skådespelare hur har ni gjort, hur gör ni? Vad har varit bäst?

 

Som hjälp till de som inte castat tidigare, eller vill ha bra tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyrt lokal har jag aldrig gjort, däremot lånat exempelvis Stockholms filmskolas lokaler eller använt ett par tomma klassrum på KTH, men ibland även hemma hos någon. Det viktiga har varit att lokalen varit placerad hyfsat centralt, så att skådisarna inte behövt åka alltför långt för att komma dit.

 

Edit 1: jag måste förresten tillägga lite om det här med att casta hemma hos någon, men just nu måste jag rusa till jobbet.

 

Edit 2: hemma igen.

 

Jo, om man rör sig på skådespelarforum dyker med jämna mellanrum upp rådet (främst till unga tjejer) att aldrig bege sig till en casting hemma hos någon, av säkerhetsskäl. Det är rätt uppenbart att detta råd är mestadels bullshit i amatörfilmssvängen, men det hindrar en inte från att ta vissa människors oro på allvar, om inte annat så för att de skall känna sig avslappnade under provspelningen.

 

Det första man bör tänka på är att ge så mycket information som möjligt i förväg. När jag har tillsatt roller har skådisarna alltid fått manuset i förväg och jag har hänvisat dem till mitt företags hemsida där de har kunnat få mer information om vilka som ligger bakom projektet, vad vi har gjort tidigare, kontaktuppgifter etc.

 

Det andra är att man helst bör vara en kille och en tjej som tar emot vid provspelningen. Jag har alltid haft en kvinnlig assistent, och det verkar lugnande på både killar och tjejer.

 

Det tredje är att man ju vill göra ett seriöst intryck även om man håller provspelningen hemma, så se till att det är snyggt och städat.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...