Gå till innehåll

vilken 3d program är lättast att modellera i?


Limeduff

Recommended Posts

Jadu, de spelar ingen större roll. Det som skiljer de diverse programmen ifrån varandra är interfacet så jag skulle säga de programmet som känns bäst för en själv ;)

 

Av Autodesks program, Maya och 3Ds max, sägs det väl att Max ska vara till viss del bättre på modelleringen än maya som är mer inriktat på animering. (Dock inget jag själv har erfarenhet av, bara något jag läst). Personligen har jag testat en trial på 3Ds max men ogillade programmet och anser att Maya är mer lätthanterat och därmed bättre för modellering.

 

Men slår ett slag för Blender gör jag också med tanke på att det dels är GRATIS, lätthanterat enligt mig samt att det finns många gratistutorials till programmet på deras hemsida.

 

Där har du mitt svar, inte mycke till hjälp men ett svar är de :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte använt 3Ds Max, men den verkar lättare och snabbare än Maya iaf för simplare saker.

 

Skulle jag lära mig något nytt så skulle det vara 3Ds Max, nu kan jag Maya ganska hyffsat, men som sagt, vore jag helt ny så skulle jag testa Max först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle jag lära mig något nytt så skulle det vara 3Ds Max, nu kan jag Maya ganska hyffsat, men som sagt, vore jag helt ny så skulle jag testa Max först.

 

Det första 3D-programmet jag testade var just Max och ve o fasa, inte något som passade mig. Blender and/or Maya 4-ever! Så smaken som baken.. :P

 

Tack o gonatt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första 3D-programmet jag testade var just Max och ve o fasa, inte något som passade mig. Blender and/or Maya 4-ever! Så smaken som baken.. :P

 

Tack o gonatt..

 

De som lockar i max är väl FumeFx.. Men jag har byggt upp en ganska bra pipeline :).. Annars fungerar maya till de mesta faktist. Är väl Fluids simulationen de har hamnat lite efter på. Samt lite partiklar kanske, du måste kunna scripta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa smällar får man ta.. ^^

 

Nej men ska jag ge ett ärligt svar, så tycker jag maya har ett väldigt fint interface, lätt att hitta, lätt att göra saker.

 

Provade på max, eller har suttit i de ganska mycket för att göra Partiklar samt FumeFX. Men vad är grejen med Boundingboxes runt allt? Går dessa att stänga av? Sen gillar jag inte interfaces direkt, känns väldigt plottrigt faktist, helt vilsen :) Men de är väl bara jag. Sen har jag sätt massa modeller modelerade i max användande av tonvis med "deformers" och topologin på dessa ser inte fint ut vill jag lova. Gillar de vanliga sättet med pull and push istället :)

Länk till kommentar
Share on other sites

De som lockar i max är väl FumeFx.. Men jag har byggt upp en ganska bra pipeline :).. Annars fungerar maya till de mesta faktist. Är väl Fluids simulationen de har hamnat lite efter på. Samt lite partiklar kanske, du måste kunna scripta :)

 

Fluids kör man ändå i Realflow nu, verkar det som iaf. Jag satt o pilla ganska länge i Maya particles/fluid för att få till "blod" och det blev alltid fel, satt i två-tre dagar, i RealFlow så fick jag till det helt OK på en dag efter jag börjat använda det. Vissa saker har dock Maya lite bättre (eller jag kanske inte hitta det i RealFlow än) som t.ex. speed random och spread random funkar bättre i Maya.

 

Jag funderar på att lära mig just Max, borde gå snabbt då jag lär mig program hyffsat snabbt och redan jobbat i Maya nästan 3 år nu. Orsaken till Max är just FumeFX som verkar riktigt nice :)

Länk till kommentar
Share on other sites

De ultimata mjukvarorna för 3D-skulptering idag är antagligen Mudbox och Zbrush.

Zbrush är enligt mig ett lite bekvämare program att arbeta i och man kan på ett snabbt sätt få ganska bra resultat efter lite träning.

 

Mudbox är Autodesk flaggskepp i skulptering. Det är i princip inte svårare än Zbrush men personligen tycker jag att Zbrush är trevligare att arbeta i. De stora skillnaderna är gränssnittet och placeringen av verktygen.

 

3ds max och Maya fungerar också mycket bra för skulptering. De är dock avsedda för mer än bara modellering som t ex animering. Har själv bara erfarenhet av 3ds max men har hört att Maya ska vara mycket bra!

 

Om du är beredd att lägga pengar på programmet så tycker jag du ska välja Zbrush eller Mudbox. Om du behöver ett gratisprogram är Blender ett väldigt bra alternativ!:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser att mudbox och z-brush inte kan betraktas som modelleringsprogram.

De är skulpteringsprogram.

Hårfint kanske men det är samma som skilnaden mellan CAD och modelleringsprogram.

 

Jag har föreslagit wings för att det just bara kan modellering och har ett snabbjobbat gränssnitt.

Men varken skulpteringsprogrammen eller ett enkelt modelleringsprogram klarar sig själv.

Det behövs ett programpaket som Maya, Blender eller XSI som är bra på animering och rendering.

För att verkligen förstå 3d så tycker jag att man ska lära sig modellering i ett modelleringsprogram före man ger sig in på skulptering.

Wings är gratis och mycket renare och enklare än Blender för att starta med.

 

Grunderna först!

Länk till kommentar
Share on other sites

asså jag tycket att det är svårt att göra modeller i 3ds max jämfört med blender. fast jag har haft blender ett tag men man kan inte göra lika många saker där som i 3ds max så ja undrar hur ni lärde er att göra modeller i 3ds max för första gången och sen göra det bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fluids kör man ändå i Realflow nu, verkar det som iaf.

 

Tror du som alla andra har blivit lurad av namnet.. Fluids i maya går inte att göra Vatten med.. :) Eller de går men är bara dumt.. De du gör är Rök, eld, osv. Blev också lurad av namnet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

asså jag tycket att det är svårt att göra modeller i 3ds max jämfört med blender. fast jag har haft blender ett tag men man kan inte göra lika många saker där som i 3ds max så ja undrar hur ni lärde er att göra modeller i 3ds max för första gången och sen göra det bättre!

 

asså du Limeduff vafför kan du inte göra samma saker i blender som i 3ds max. ;)

 

Har man lärt sig Blender så finns det ingen större orsak att byta till 3DS Max, vad jag tycker.

 

Är man ändå sugen på Max så finns det ett överskott av gratis övningar på nätet.

Om man förstår 3d och modellering så ser man att de olika programmen har större likheter än olikheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

asså du Limeduff vafför kan du inte göra samma saker i blender som i 3ds max. ;)

 

Har man lärt sig Blender så finns det ingen större orsak att byta till 3DS Max, vad jag tycker.

 

Är man ändå sugen på Max så finns det ett överskott av gratis övningar på nätet.

Om man förstår 3d och modellering så ser man att de olika programmen har större likheter än olikheter.

 

Därför att 3ds max är komplicerat ;)

 

Men som sagt, youtube is your friend. Sök o du skall finna massa tutorials..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...